Apetit pentru achiziţiile de clădiri de birouri şi parcuri industriale, mai puţine birouri închiriate şi centre comerciale cu deschideri amânate, aşa ar putea fi rezumat primul trimestru din acest an pentru piaţa de real estate din România, potrivit raportului trimestrial al CBRE, liderul pieţei de consultanţă imobiliară, se arată într-un comunicat remis Redacţiei noastre.
Volumul total al investiţiilor imobiliare în primele trei luni din 2020 a fost de 120,9 milioane de euro, dintre care 85% au fost achiziţii de birouri şi spaţii industriale, arată datele CBRE Research. Cea mai mare tranzacţie pe piaţa de birouri a fost achiziţia de către Globalworth a 50% din acţiunile proiectului Renault Bucharest Connected din vestul Bucureştiului, în timp ce pe sectorul industrial tranzacţia record a trimestrului a fost reprezentată de achiziţia Equest Logistic Park de către CTP pentru suma de 30 de milioane de euro.
Gijs Klomp, Head of Investment Properties, CBRE România, a declarat: ""Investitorii români au continuat să fie activi şi în acest an, cu o valoare medie a achiziţiei de 7,5 milioane de euro şi cu o cotă de piaţă de 19% din totalul tranzacţiilor. În continuare, deşi mai multe tranzacţii aflate în derulare ar putea fi întârziate, estimăm că sectorul birourilor rămâne cel mai activ, însă surprize plăcute ar putea veni şi din piaţa spaţiilor industriale, unde observăm un apetit ridicat."
Pe piaţa spaţiilor de birouri din Bucureşti, în primul trimestru din 2020 a fost tranzacţionată o suprafaţă totală de aproximativ 55.000 mp, cu 50% mai puţin faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit raportului trimestrial al CBRE Research. Din această suprafaţă, cererea netă a reprezentat 41.500 mp, în timp ce renegocierile şi reînnoirile de contracte au totalizat o suprafaţă de peste 13.100. Zona de vest a Capitalei a tras aproape jumătate din tranzacţii, inclusiv cea mai mare tranzacţie, respectiv prelungirea contractului Electronic Arts pe o suprafaţă de 12.000 mp.
În ceea ce priveşte livrările, aproximativ 76.000 mp de birouri au fost livraţi în Bucureşti în cadrul a patru proiecte de birouri şi alţi 122.000 mp urmează a fi livraţi până la sfârşitul anului, aproape jumătate fiind deja pre-închiriaţi.
În primul trimestru al acestui an, pe piaţa de retail din România au intrat trei retaileri care au ales Bucureşti pentru prima unitate şi au optat pentru conceptul de centru comercial: Breitling, Armani Beauty şi Mövenpick au deschis magazine în centrul comercial Băneasa Shopping City, din nordul Capitalei. La cele trei nume s-ar putea adăuga lanţul de supermarketuri Biedronka, care şi-a anunţat interesul pentru piaţa locală.
Carmen Ravon, head of Advisory & Transaction, Retail Services, în cadrul CBRE România, a declarat: " "Ne aşteptăm ca majoritatea deschiderilor de magazine să fie amânate, în contextul actual, atât în ceea ce priveşte brandurile noi, cât şi retailerii existenţi care urmau să îşi extindă reţeaua de magazine, incluzând contractele de închiriere semnate deja. În acelaşi timp, având în vedere măsurile sporite de sănătate şi siguranţă care se impun pe termen scurt şi mediu, este posibil ca retailerii să prefere centrele comerciale care fac dovada acţiunilor de prevenţie implementate. Spaţiile stradale ar fi putut reprezenta o opţiune interesantă pentru această perioadă, însă problemele acestor spaţii sunt aceleaşi ca înainte: prea mici, fără open space care să permită retailerilor să-şi prezinte conceptul, lipsa autorizaţiilor şi lipsa unei artere cu tenant mix puternic pentru a crea un flux suficient de cumpărători ".