• S&T se numără printre beneficiarii acestei situaţii prin statutul său de Business Innovation and Transformation Partner (BITP)
Piaţa furnizorilor de servicii IT este supusă unor modificări semnificative. Până în prezent, piaţa a fost caracterizată de două tipuri de furnizori de servicii: companiile care oferă consultanţă de management şi integratorii de sisteme. Cu toate acestea, pe viitor companiile care se încadrează în categoria Business Innovation and Transformation Partners (BITP - parteneri în inovarea şi transformarea afacerii) îşi vor mări cota de piaţă. Cu ocazia conferinţei internaţionale de presă anuale, Grupul S&T s-a prezentat ca fiind o companie furnizoare de servicii complete şi partener BITP pentru clienţii săi şi a analizat cele mai importante evoluţii din piaţa serviciilor IT din regiunea Europei Centrale şi de Est.
Ediţia din acest an a conferinţei internaţionale de presă a Grupului S&T a fost dedicată schimbărilor rapide ce au apărut în piaţa serviciilor IT, precum şi implicaţiile pe care le au acestea asupra furnizorilor şi consumatorilor de astfel de servicii. Peste 30 de jurnalişti ai unor publicaţii economice, financiare şi IT din 12 ţări central şi est-europene au participat la conferinţa de la Viena şi au discutat împreună cu membri ai consiliului de administraţie al S&T AG pe tema tendinţelor şi locale şi globale, precum şi pe marginea evoluţiilor din sectorul serviciilor IT. Lor li s-au alăturat, în calitate de invitaţi speciali, Eugen Schwab Chesaru, Partner & Managing Director PAC Central & Eastern Europe, şi Artur Borowski, Channel Manager Central & Eastern Europe EMC². "Viitorul pieţei serviciilor IT aparţine furnizorilor de servicii complete, aşa cum este S&T. Pentru a-şi asigura creşterea viitoare, furnizorii au nevoie de expertiză adiţională celei legate de know-how-ul tehnologic, de implementare şi de industrie. Ei au nevoie să le extinde pe acestea şi să le combine cu consultanţa de management şi consultanţa de proces," a explicat Christian Rosner, CEO al S&T.
Modificări la cerinţele clientului
Majoritatea companiilor de dimensiuni medii şi mari sunt constrânse să devină competitive la nivel global şi acordă atenţie sporită beneficiilor şi contribuţiei IT-ului atunci când analizează valoarea creată. Aceasta are ca rezultat creşterea frecvenţei de achiziţie sau de externalizare a serviciilor IT standard, astfel încât departamentele IT interne să îşi poată concentra resursele pe proiecte strategice. Acest lucru duce la o industrializare masivă a IT-ului şi la modificări corespunzătoare pentru furnizori. În plus, potenţialul de inovare al unei companii este unul dintre principalele sale avantaje competitive. IT-ul este unul dintre factorii inovatori fundamentali de inovare şi, astfel, influenţează cifra de afaceri şi rezultatele financiare. Pe lângă inovarea în produse şi servicii, procesele de afaceri inovatoare au devenit din ce în ce mai vitale pentru succes - o tendinţă care va continua în viitor. "Ca un furnizor de servicii IT, acest lucru înseamnă că, în viitor, va trebui să fim capabili să ne convingem clienţii de experienţa noastră în procesul de management şi de consultanţă," a explicat Rosner. "În plus, clienţii se aşteaptă ca partenerul lor IT să furnizeze suport optim pentru procesele de schimbare. Aceasta pentru că toate companiile se confruntă constant cu schimbări. În scopul de a stăpâni aceste provocări cu care se confruntă, companiile au nevoie să se bazeze pe un consultant IT şi un partener cu expertiză în gestionarea schimbărilor," a adăugat Rosner. Pe de altă parte, companiile internaţionale cer ca serviciile IT ale partenerilor lor să fie disponibile la cel mai înalt nivel de calitate, în toate locaţiile lor. Din acest motiv, furnizorii de IT trebuie să deţină capabilităţi de livrare la nivel global şi diverse tipuri de servicii pentru a crea valoare adăugată pentru clienţii lor.
Continuă consolidarea pieţei
Modificările cerinţelor clientului şi faptul că din ce în ce mai multe companii preferă să lucreze cu un număr cât mai redus de parteneri IT a condus la creşterea concurenţei la nivel global pentru furnizorii de IT. Această competiţie a devenit evidentă între furnizorii de consultanţă şi servicii IT, dar poate fi, de asemenea, observată şi între furnizorii naţională şi regionali. Rezultatul este consolidarea evidentă a pieţei, iar câştigătorii pot fi deja identificaţi. Consolidarea a fost generată de aşa-numiţii "Value Growers", companii care au atins deja masa critică, din punct de vedere geografic şi al distribuţiei portofoliului de servicii, şi oferă consultanţă IT, integrare de sisteme IT, outsourcing IT, servicii de Business Process Outsourcing (BPO), precum şi consultanţă strategică şi consultanţă de management. "Numai în ultimii cinci ani am finalizat zece achiziţii în scopul de a extinde portofoliul şi prezenţa noastră geografică. Astăzi suntem un furnizor global şi complet pentru toate cerinţele de servicii," a adăugat Rosner.
Criterii bine definite pentru obţinerea succesului
Experţii companiei de cercetare de piaţă de la Lünendonk GmbH descriu acest nou tip de furnizor complet de servicii IT ca Business Innovation and Transformation Partners (BITP - parteneri în inovarea şi transformarea afacerii). Există două criterii care distinge un BITP de ceilalţi furnizori. În primul rând, un BITP generează mai mult de 60% din cifra sa de afaceri din consultanţă şi servicii. Rosner: "Acesta este obiectivul nostru strategic pentru anul 2010. În prima jumătate a anului 2008, 52% din vânzările noastre a fost deja generate de serviciile de consultanţă şi de proiecte." În al doilea rând, din cifra de afaceri obţinută din consultanţă şi servicii, cel puţin 10% trebuie să fie generate de fiecare dintre următoarele trei categorii de servicii: de management şi consultanţă IT, implementare şi integrare de sisteme, precum şi de managementul sistemelor IT (outsourcing) pentru clienţi.
Soluţii integrate
Aşteptările clienţilor sunt în creştere constantă: atunci când este vorba de furnizori de servicii complete BITP, clienţii se aşteaptă să beneficieze de expertiză completă în sisteme şi soluţii integrate, competenţe în consultanţă, experienţă în implementare şi know-how tehnologic. Din acest motiv, clienţii selectează consultanţii IT pe baza a cinci criterii: expertiza în industrie, stabilitatea economică, competenţa managementului, potenţialul inovativ şi competenţa tehnică. "Majoritatea clienţilor lor pur şi simplu aşteaptă ca partenerul lor IT să fie în măsură să pună în aplicare conceptele de strategie în procesele de afaceri şi invers: ca implementarea şi responsabilităţile asociate sunt deja integrate în stadiul de concepere a strategiei. Noi ne-am concentrat de mai mulţi ani asupra nevoilor clienţilor," spune Rosner. "Sunt convins că numărul de furnizori de pe piaţă se va reduce în continuare - nu în ultimul rând, pentru că noi înşine ne vom menţine rolul de consolidator prin viitoare achiziţii suplimentare în scopul extinderii poziţiei noastre ca BITP."
Piaţa IT va creşte cu 9,5% în 2008
În pofida unei încetiniri generale în termeni economici, piaţa de servicii IT s-a dovedit a fi puternică în anul în curs. La sfârşitul lunii iulie, experţi ai companiei de cercetare de piaţă şi de consultanţă IT Gartner au estimat o rată de creştere de 9,5% până la nivelul de 819 miliarde USD. Cea mai mare cotă de - 256 miliarde USD - va fi cheltuită pentru consultanţă, proiecte de dezvoltare şi de integrare. Aceasta este urmată de proiecte de management IT cu o cotă de 220 miliarde USD şi managementul proceselor - 121 miliarde USD. Pentru anul financiar 2008, în Europa, este de aşteptat un ritm de creştere al pieţei de servicii IT de 5,3%, până la 211 miliarde euro.