Comisia Europeană propune metode cu aplicabilitate în întreaga UE pentru a măsura performanţa de mediu a produselor şi a organizaţiilor şi încurajează statele membre şi sectorul privat să le adopte.
Întreprinderile care doresc să evidenţieze performanţa de mediu a produselor lor se confruntă în prezent cu numeroase obstacole, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene (CE). Ele au de ales dintre mai multe metode promovate de guverne şi de iniţiative private, sunt deseori obligate să suporte costuri multiple pentru a furniza informaţii referitoare la impactul asupra mediului şi se confruntă cu neîncrederea consumatorilor care sunt derutaţi de prea multe etichete conţinând informaţii care fac dificilă compararea produselor.
Conform ultimului sondaj Eurobarometru referitor la produsele ecologice, 48 % dintre consumatorii europeni sunt derutaţi de fluxul de informaţii pe care le primesc referitoare la impactul asupra mediului. Mai multe federaţii industriale au lansat îndemnuri de a se aplica o metodă paneuropeană, bazată pe evaluări ştiinţifice şi pe analize ale ciclului de viaţă realizate în întreaga UE. Ele au exprimat temerea că existenţa mai multor iniţiative la nivelul statelor membre ar fi în contradicţie cu principiile pieţei unice, derutând consumatorii şi crescând costurile pentru industrie.
Janez Potoènik, comisarul pentru mediu, a declarat: "Pentru a stimula creşterea durabilă, trebuie să ne asigurăm că produsele realizate prin cea mai eficientă utilizare a resurselor şi care au cel mai favorabil impact asupra mediului sunt cunoscute şi uşor de recunoscut. Oferind consumatorilor informaţii fiabile şi comparabile despre impacturile asupra mediului şi despre caracteristicile produselor şi organizaţiilor, le oferim posibilitatea să aleagă. Iar ajutând întreprinderile să îşi uniformizeze metodele, le reducem costurile şi sarcinile administrative".
Propunerea Comisiei Europene, o Comunicare privind crearea pieţei unice pentru produse ecologice şi o Recomandare privind utilizarea metodelor, ar trebui să ofere informaţii referitoare la impactul asupra mediului comparabile şi fiabile, sporind încrederea consumatorilor, a partenerilor comerciali, a investitorilor şi a altor părţi interesate din rândul întreprinderilor.
Propunerea prezintă două metode de a măsura performanţa de mediu de-a lungul întregului ciclu de viaţă, amprenta de mediu a produselor (AMP) şi amprenta de mediu a organizaţiilor (AMO). De asemenea, propunerea recomandă statelor membre, întreprinderilor, organizaţiilor private şi comunităţii financiare utilizarea voluntară a acestor metode. Mai mult, va exista o perioadă de testare de trei ani pentru a elabora norme specifice produselor şi sectoarelor prin intermediul unui proces care implică multipli factori interesaţi, inclusiv posibilitatea pentru organizaţii de a evalua şi alte metode.
Propunerea mai conţine principii pentru comunicarea performanţei de mediu, cum ar fi transparenţa, fiabilitatea, integralitatea, comparabilitatea şi claritatea, şi sprijină eforturile internaţionale în direcţia unei mai bune cooperări în ceea ce priveşte elaborarea de metodologii şi disponibilitatea datelor.
Piaţa unică pentru produse ecologice a fost anunţată ca fiind o acţiune-cheie în Actul privind piaţa unică din 2011 şi în comunicarea actualizată din 2012 privind politica industrială. Metodele referitoare la amprenta de mediu a produselor şi la amprenta de mediu a organizaţiilor au fost elaborate de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene. Ele sunt bazate pe evaluarea ciclului de viaţă, prin urmare, ele pot cuprinde impacturile asupra mediului (şi pot indica posibilităţile de îmbunătăţire), de la extragerea materiilor prime la eliminarea unui produs (sau un portofoliu de produse în cazul organizaţiilor).