Consiliul Judeţean (CJ) Ilfov a pus în dezbatere Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD).
Din suma de aproape 7 miliarde euro - valoarea investiţiilor ce ar urma să fie derulate până în anul 2030 -, pentru proiectele de metrou sunt dedicate 3,5 miliarde euro, investiţiile aferente autorităţilor locale însemnând 3,3 miliarde euro.
PMUD propune trei scenarii complexe, fiecare dintre acestea adresându-se componentei metrou şi celor pentru tramvai rapid şi autobuz rapid.
Redăm mai jos primul scenariu complex din PMUD.
• Componenta metrou
Componenta metrou include trei proiecte noi de metrou, cu o lungime totală de 29 km de infrastructură de metrou nouă. Investiţia în Liniile M4 şi M6 permite o continuitate operaţională de-a lungul axei Nord- Sud, de la Aeroportul Internaţional Henri Coandă prin Otopeni şi Gara de Nord spre Gara Progresul. În plus, continuarea investiţiei în Linia M5, prelungirea acesteia din Drumul Taberei către Iancului, oferă o soluţie de transport de mare capacitate de-a lungul coridorului Est-Vest al centrului oraşului Bucureşti, în timp ce îmbunătăţeşte conectivitatea reţelei.
• Componenta Tramvai rapid
Traseele suplimentare de tramvai, liniile 3 şi 7, cu o lungime totală a infrastructurii de 38 km, au fost două dintre cele mai puternice proiecte funcţionale din faza de analiză. Ambele trasee sunt proiectate de-a lungul infrastructurii de tramvai existente, cu extensii suplimentare. Tramvaiul rapid 7 compensează absenţa Liniei M7 în scenariu şi oferă serviciul de transport de-a lungul unui coridor foarte aglomerat Sud Vest - Nord Est, ce se întinde de la Bragadiru, trece prin Sector 5 şi centrul oraşului, ajungând până la localitatea aglomerată Voluntari, ce se estimează că va creşte până în 2030 şi din punct de vedere al populaţiei, dar şi al numărului locurilor de muncă. Aliniamentul traseului este facilitat de conexiunea noii infrastructuri de tramvai prin Piaţa Unirii, ce este o componentă a pachetului de "Bază".
• Componenta Autobuz rapid
Cele două proiecte de autobuz identificate a avea cea mai mare cerere în faza de analiză sunt BRT1 şi BRT2. Acestea oferă acces direct esenţial către Bucureşti şi localităţile în curs de dezvoltare din Judeţul Ilfov, ce sunt în prezent slab deservite, cu un accent pe conectivitate la reţelele de transport public de nivel mai înalt, precum calea ferată regională, metrou şi tramvaiul rapid. BRT1 conectează Măgurele şi Institutul de Fizică cu Universitatea Politehnică şi Municipiul Bucureşti. BRT2 conectează localitatea Buftea cu prelungirea Liniei M4 de Metrou în Străuleşti, creând astfel o extensie funcţională a reţelei de metrou în Ilfov.