O nouă vânzare Ghenie la preţ mare. Pictura în ulei pe carton intitulată "Untitled" dar care reprezintă un extrem de sugestiv peisaj selenaro-utopic, a fost vândut cu 105 mii de euro. Doar atât? Da, pentru că vânzarea a avut loc în România, la Artmark, marţi seara, şi nu la New York, în campania de spargere de recorduri susţinută de Christie's, respectiv, Sotheby's. Nu ştim prea multe despre lucrare, pentru că aparatul critic cuprinde o listă de expoziţii, luată din cv-ul artistului, şi nu prezentarea sălilor de expunere sau de licitaţie care au văzut respectiva pictură fără nume.
Pe de altă parte, despre Ştefan Câlţia ştiam că este un pictor scump. Cota sa a fost consolidată public ceea ce, în traducere, confirmă şi renumele marelui artist. În amintita licitaţie Artmark, s-au vândut patru picturi de Ştefan Câlţia, cu nu mai mici de 12 mii de euro şi nu mai mari de 20. "Regele putător de casă", o subtilă parafrază a tabloului votiv, ulei pe pânză din 2003, estimat la 5-8 mii de euro, s-a dat cu 14 mii. Cu un titlu ce ar putea părea straniu dar descrie realitatea, "Călător cu copac şi maimuţă", din 2002, o pânză ce reprezintă pesonajul hieratic al artistului, cu un copac ca un bonsai pe o tipsie, înconjurat de fiinţe aparte, a fost vândută cu 12 mii de euro. Şi în acest caz, estimarea a fost mai mică, tot de 5-8 mii de euro. A urmat imediat un "Clovn cu coroană", unde coroana este o crenguţă flexibilă plină de flori. Estimată tot la 5-8 mii de euro, pictura din 2004 a urcat zdrobitor până la 20 de mii. Şi a patra pictură Ştefan Câlţia din licitaţie, "Două rodii (nouă obiecte)", a fost estimată la inevitabilul 5-8 mii de euro şi s-a dat cu 12 mii. Nu avem personaje aici ci un raft-vitrină-rastel cu tot felul de obiecţele decorative, totul în pictură, ulei pe pânză, deşi pare o realitate 3D tangibilă.
Un pictor rar şi de rezonanţă este Horia Bernea. Nu mai puţin de 26 de mii de euro s-a dat pentru o "Grădină" din 1994, estimată la 20-35 de mii de euro. Este, desigur, un preţ sugerat dat şi confirmat. Mai este o "Coloană" de pridvor, aproape identică cu coperta albumului din 1997, în care şi apare această lucrare, a fost vândută cu 6 mii de euro. Un "Prapor" de Horia Bernea, în acuarelă, a fost adjudecat cu 2.250 de euro.
Salutăm apariţia pe piaţa de artă de la noi a lui Georges Mazilu, artist român din Franţa, creatorul unei lumi aparte, de sublimă naraţiune, de basm pictat şi parabolă de clar-obscur. "Les chats de la discorde", imagine cu multe dintre personajele sale de metaforă şi simbioză, a primit 13 mii de euro, într-o inspiraţie de pe alte pieţe unde se vinde Georges Mazilu. 12 mii de euro au fost licitate pentru "Structuri", un ulei pe carton de Hans Mattis-Teutsch, un artist de mare avangardă, mult prea puţin studiat şi cunoscut. Din zilele noastre, Gheorghe Fikl, cel cu animale în peisaje somptuoase, vine cu o capră pe scară de marmură şi nu numai, la 10 mii de euro. Este una dintre cotele rezonante ce încep să se rotunjeze şi să se confirme.
Sabin Bălaşa este o legendă a picturii româneşte, cu cârca plină de tot felul de acuzaţii invidioase, dar şi cu o operă originală care crease o adevărată mitologie la nivelul preţurilor. Picturile sale au apărut târziu în licitaţie, aducând acest mit cu picioarele pe pământ, punând bănuielile în grila strictă a pieţei. Pânza numită destul de inexact şi restrictiv "Trei siluete", din 1978, pentru că nudurile feminine din profil poartă în mâini un fel de pui pufoşi de porumbel, în număr de doi plus o parte din al treilea, construcţia fiind un fel de decupaj neinspirat. Lucrarea astfel edificată, cu personajele cosmogonice ale artistului a primit 11 mii de euro. O altă pânză de Sabin Bălaşa, o glumă cu un căţel alb şi pufos, din 1997, numită "Cel mai bun prieten" şi supranumită "Păduchioasa", probabil porecla căţelului, a primit 5,5 mii de euro.
Jules Perahim este un alt personaj cu viaţă de poveste, din scena plastică românească. Am mai pomenit despre activitatea sa revoluţionară de tinereţe, când România nu era comunistă, de zbaterile din timpul celui de al Doilea Război Mondial, proletcultismul postbelic şi descoperirea Occidentului, la 55 de ani, în vremurile "68". Un ulei pe pânză din 1979, perioada dezlănţuirii prea amânate, "Folclore Mecanique", a urcat la 6,5 mii de euro. În acelaşi stil, o guaşă din 1973, numită "Plimbare pe o linie convenţională", a fost adjudecat cu 1,8 mii de euro, ceea ce nu depăşeşte evaluarea maximă. Mai este şi o ceramică, o farfurie pictată de Jules Perahim, vândută cu o mie de euro.
Rezonez aparte la opera lui Constantin Piliuţă, "educat" fiind de cei care l-au îndrăgit superb pe mare artist. Şi exult când văd fineţuri de emoţie apreciate şi pe piaţa cu bani şi vânzări. O glastră cu flori violet, cu numele la fel de banal ca această descriere, a urcat peste estimarea maximă, de 5 mii de euro, şi s-a oprit la 8,5 mii. Alte "Flori violet" sau dat cu 4.750 de euro, parcă special să fie sub 5 mii, estimarea maximă. Un "Pierrot" de mare atmosferă, de Piliuţă, a fost vândut cu 4,5 mii de euro, şi el sub "bănuiala" cea mai mare, de 5,5 mii. Şi mai este un peisaj, cam neconvingător, care a primit 2,5 mii de euro.
Discutăm şi despre Corneliu Baba, personalitatea centrală a unei respiraţii de artă cât câteva generaţii de artişti importanţi. Să vedem preţurile: 10 mii de euro, o Veneţie, 8,5 mii de euro, "Flori de câmp", un "Rege nebun", schiţă în ceracolor, la 4,250 mii de euro, o guaşă cu scenă la malul mării, la Mangalia, cu 2.250 euro.
Horia Damian a fost un pictor român care a locuit şi lucrat mult în Franţa. A plecat dintre noi în 2012, la 90 de ani. "Mica piramidă", reprezentant autorizat al unui ciclu important din opera lui Horia Damian, a fost adjudecată cu 8,5 mii de euro. Era o lucrare din 1989. O alta, din 1962, mult mai clasică în exprimare, a fost vândută cu 1,5 mii de euro. În schimb, şi acceptabil, s-a considerat că o cromolitografie, deci print, al unei imagini de tip "Uluru" nu merita nici 600 de euro.
Au fost şi Brauner, Victor Brauner. Dar numai două lucrări şi niciuna ulei pe pânză. Litografia "Traces interstices" a primit 1.200 de euro iar gravura în acvaforte "Tire a l'Arc", 900 de euro.
1.200 de euro nu este un preţ mare, dar actualitatea ne obligă să atragem atenţia asupra unei digigrafii, o fotografie ca o pictură, imprimată pe un suport special, realizată de Dana şi Stephane Maitec. Într-adevăr, astfel de imagini putem vedea în expoziţia "Lemn- Aur-Lumină", amplă expunere de la Muzeul Naţional de Artă al României, un adevărat paradis de aur de diferite culori şi fibre, cu Ovidiu Maitec, Sultana Maitec, Dana şi Stephane.