Un val de reacţii controversate a apărut în piaţă, după ce autorităţile statului vor să promoveze o iniţiativă legislativă prin care păgubiţii Fondului Naţional de Investiţii şi foştii proprietari deposedaţi în mod abuziv de regimul comunist şi-ar putea recupera prejudiciul dacă statul va decide să-şi valorifice terenurile pentru care nu au fost emise titluri de proprietate.
Preşedintele Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Popa Stan, ne-a declarat: "Terenurile unora dintre companiile privatizate de-a lungul timpului nu au certificate de atestare sau titlu de proprietate, astfel încât acestea nu au fost incluse în capitalul social al respectivelor societăţi. Ideea de la care am pornit vizează includerea terenurilor în capitalul social al respectivelor companii. Statul primeşte acţiuni în contul acestor suprafeţe şi apoi investitorii au dreptul de preemţiune să cumpere titlurile.
Dacă cel care are drept de preemţiune refuză, atunci statul le poate vinde altor investitori".
Popa Stan susţine că problemele legate de despăgubirile către păgubiţii FNI şi foştii proprietari ar putea fi rezolvate dacă ar fi folosiţi banii rezultaţi din vânzarea terenurilor cu pricina sau dacă aceştia ar primi acţiuni la respectivele companii.
Surse din piaţă, însă, au unele reţineri faţă de acest proiect, existând dubii referitoare la modul în care vor fi distribuite acţiunile, dacă despăgubitul alege această formă de compensare, şi valoarea acestora comparativ cu banii pe care ar fi trebuit să-i obţină fie de la retrocedări fie de la FNI.
După ce se va finaliza inventarierea terenurilor, AAAS va începe emiterea certificatelor de atestare a respectivelor terenuri, în baza cărora, practic, statul poate redeveni acţionar la companiile privatizate, mai spune Popa Stan.
Conform declaraţiilor domniei sale, deocamdată, însă, nu au fost stabilit regimul evaluării respectivelor terenuri, acest aspect urmând să fie clarificat de abia după ce se va finaliza procesul de inventariere.
Iniţiativa vânzării terenurilor ar urma să fie promovată prin intermediul unui act normativ, a mai precizat oficialul de la AAAS.
Până în prezent, potrivit estimărilor AAAS, ar exista circa 65.000 de hectare la diverse societăţi, care nu au certificat de atestare, statul român fiind privat, în acest fel, de o sursă importantă de venit. Preşedintele AAAS susţine că suma rezultată din valorificarea acestor terenuri ar putea fi de câteva miliarde "bune" de euro.
Avocatul Gheorghe Piperea ne-a declarat că, din punct de vedere al dreptului comun, iniţiativa AAAS este realizabilă, întrucât emiterea titlului de proprietate se face şi cu majorarea capitalului social. Conform ordonanţei de guvern nr. 88 din 23 decembrie 1997, societăţile comerciale care deţin în administrare terenuri a căror situaţie juridică nu este clarificată pot fi privatizate fără includerea valorii acestora în structura capitalului social. Până la clarificarea regimului juridic al acestor terenuri, societăţile comerciale vor avea un drept de concesiune asupra acestora, prin decizii ale autorităţilor administraţiei publice locale sau centrale, dup caz, în schimbul unei redevenţe.
În prezent, portofoliul de societăţi comerciale administrate de AAAS totalizează 610 unităţi, la care cota de participare a statului însumează 1,153 miliarde de lei. Dintre acestea, 310 societăţi sunt funcţionale, iar 300 nu mai pot fi privatizate, aflându-se în insolvenţă, lichidare, reorganizare sau dizolvare.
1. Speranta
(mesaj trimis de cititor în data de 10.02.2014, 05:36)
Este al doilea articol pe aceasta tema pe care-l publicati. Initiativa domnului presedinte Popa Stan pare laudabila, marea problema este cand se va materializa. Presedintii s-au tot perindat pe la AAAS, problemele au ramas. FNI-ul este, dupa parerea mea, cea mai importanta. Sper ca se realizeaza ca acesta povara care s-a pus in spatele AAAS absolut nemeritat, nu va putea fi niciodata suportata din rezultatele activitatii proprii, puternic marcata de calitatea portofoliului privatizabil, de criza si de ceea ce eu indraznesc sa afirm, perpetuarea lipsei de realism a modului in care se incearca valorificarea creantelor (cativa salariati din Bucuresti pusi sa urmareasca mii/zeci de mii de debitori din toata tara).
Sper ca Bursa sa "tina aproape" de domnul presedinte al AAAS si sa-l determine si pe dansul si factorii de decizie guvernamentali sa faca si ceva concret in rezolvarea problemei FNI.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Traian Nervosu' în data de 10.02.2014, 09:40)
Ar trebui sa avem o informare clara a valorii totale a tuturor obligatiilor de plata care sunt in sarcina AAAS pentru plata, numarul creditorilor si un termen rezonabil de stingere a acestor obligatii de plata.
Pana cand nu aflam valoarea totala a acestor obligatii de plata totul este o iluzie.
Nu cred ca valoarea totala a terenurilor acestor societati poate sa asigure o rezolvare corecta a problemei privind plata sumelor datorate catre FNI si ceilalti creditori ai AAAS si nici nu cred ca AAAS mai are capacitatea reala de a face fata acestor obligatii de plata.
In acest moment AAAS este mentinuta in viata in mod artificial fiindca pentru a amana perpetuu plata obligatiilor statului. Atat timp cat principalele active i-au fost extrase din patrimoniu si transfertate catre diveste institutiii si ministere... totul este o forma fara fond in care se pierd sume importante....
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.12.2014, 10:40)
GOLANII DE LA AAAS - NE FAC NOUA PAGUBITILOR -FNI-ASAZISELE CONTESTATII LA EXECUTARE- STATUL ROMAN -CINDA ARE DE DAT BANI , CETATENILOR - DEVINE -GOLAN