Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a solicitat ieri, la Bruxelles, sprijinul Băncii Europene de Investiţii (BEI) pentru finanţarea unor proiecte în domeniul infrastructurii prio-ritare pentru România. Solicitarea primului-ministru apare în condiţiile în care volumul creditelor acordate României "a scăzut nejustificat în ultimii patru ani", în pofida faptului că BEI acordă împrumuturi în condiţii extrem de avantajoase - termene de graţie foarte mari şi dobînzi foarte mici.
Se doreşte "revenirea la un nivel normal" al relaţiei cu BEI, mai ales că, după cum a afirmat preşedintele băncii, Philippe Maystadt, la finalul unei întrevederi cu şeful Guvernului de la Bucureşti, "BEI a fost creată tocmai pentru a sprijini financiar ţările candidate pentru ade-rarea la UE" şi doreşte să sprijine, în continuare, şi România. Un grup de lucru comun, din care vor face parte, pe lîngă reprezentanţii României şi ai BEI, şi cei ai Comisiei Europene care gestionează programele de finanţare pentru România, va conveni asupra unui calendar privind finanţările pentru următorii patru ani.
Prioritar este proiectul coridorului 4 paneuropean de autostradă, proiect care, după cum a spus premierul Tăriceanu, a fost aproape abandonat în perioada 2001-2004 în favoarea altor proiecte. Călin Popescu-Tăriceanu a precizat că este obligatoriu ca România să acorde prioritate "proiectelor care se încadrează planurilor europene de dezvoltare a infrastructurii la nivelul Uniunii". Acest proiect va deveni, după cum a spus premierul, "prioritatea numărul unu a Ministerului Transporturilor în perioada următoare".
În acest moment nu există o estimare a costurilor pentru finalizarea proiectului, în care au fost investite deja 200 milioane de euro din finanţări BEI în 2003. Costurile vor fi stabilite după efectuarea unor studii de fezabilitate, la finalul cărora se vor organiza şi licitaţiile pentru desemnarea constructorilor. Pînă acum, din coridorul 4 paneuropean s-a construit o parte din autostrada Constanţa-Cernavodă şi urmează porţiunea Piteşti-Sibiu-Timişoara-Arad.
De asemenea, BEI este dis-pusă să finanţeze şi alte pro-iecte de infrastructură, între care reabilitarea reţelei de drumuri şi a cartierelor de locuinţe din Bucureşti sau continuarea lucrărilor la staţia de epurare de la Glina.
Conform preşedintelui BEI, din 1990 instituţia pe care o conduce a finanţat în ţările central şi est-europene proiecte în valoare de 30 miliarde euro, din care 3,3 miliarde au fost destinate României. Cele mai importante împrumuturi acordate Romîniei în ultimii 15 ani sunt cele privind reabilitarea de drumuri naţionale, modernizarea şi extinderea reţelei de telecomunicaţii şi a distribuţiei de gaze, reabilitarea şi extinderea portului Constanţa şi a metroului bucureştean, îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe canalul Sulina, precum şi o serie de proiecte la nivel local în domeniul infrastructurii. Premierul Tăriceanu a precizat, citat de Rompres, că nu există o limită de finanţare din partea BEI, dar România are o capacitate redusă de a se împrumuta din cauză că trebuie menţinut un deficit bugetar mai strîns. "De aceea, avem nevoie de un deficit bugetar mai mare şi nu ne ajută un deficit bugetar foarte strîns", a subliniat şeful Guvernului.
• BEI exclude o eventuală finanţare pentru proiectul Bechtel
Banca Europeană de Investiţii (BEI) exclude o eventuală finanţare a proiectului Bechtel deoa-rece nu au fost respectate normele Uniunii Europene privind licitaţiile, a declarat ieri, la Bruxelles, preşedintele BEI, Philippe Maystadt, după o întrevedere cu premierul Călin Popescu-Tăriceanu. Oficialul BEI a spus că instituţia pe care o conduce acordă finanţări pentru proiectele europene doar dacă sunt respectate normele în domeniu: "Conform statutului nostru, suntem obligaţi să aplicăm normele UE privind licitaţiile şi să finanţăm doar acele proiecte care respectă normele Uniunii".
Premierul Călin-Popescu Tăriceanu a declarat, la rîndul său, că proiectul Bechtel nu poate fi finanţat din fonduri BEI, din acelaşi motiv, respectiv pentru faptul că nu au fost respectate procedurile de licitaţie.