Preţul carburanţilor: Cine ne sfidează - companiile sau Consiliul Concurenţei?

Ana Zidaru
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 23 mai 2008

Preţul carburanţilor: Cine ne sfidează - companiile sau Consiliul Concurenţei?

Nici după aproape trei ani, Consiliul Concurenţei nu a reuşit să finalizeze investigaţia privind piaţa carburanţilor de la noi, candidând cu succes la cea mai greoaie instituţie din România. De atunci, conducerea autorităţii de supraveghere s-a tot schimbat, iar declaraţiile autorităţilor noastre abundă de critici la adresa operatorilor de pe piaţă, acu­zându-i de creşteri nejustificate de preţuri.

Varujan Vosganian, minis­trul economiei şi finanţelor, a luat iar la puricat ieri creşterile de preţ la carburanţi din ultima perioadă. Este cea de-a treia intervenţie a domniei sale pe această temă, într-un răstimp foarte scurt. Numai că ieri nu s-a rezumat doar să înfiereze preţurile carburanţilor în general, ci taman pe cele practicate de "Petrom", compania care deţine şi rezervele de ţiţei ale ţării.

Acum, ministrul Economiei şi Finanţelor a ajuns la concluzia că preţurile ridicate ale carburanţilor comercializaţi la poarta rafinăriei (fără taxe) de "Petrom" reprezintă o "sfidare" şi sunt mai mari decât cele practicate în statele care nu dispun de rezervele noastre de ţiţei.

Declaraţia incendiară a ministrului Vosganian a reluat, cu această ocazie, şi tema preferată a politicienilor noştri, care, după ce au votat cu două mâini în Parlament privatizarea "Petrom", periodic îşi amintesc să o critice. Mai ales în campaniile electorale, privatizarea Petrom şi preţurile carburanţilor devin un subiect preferat atât al puterii, cât şi al opoziţiei. El a fost fluturat şi de preşedintele Traian Băsescu.

Statul are instrumente pentru investigarea preţurilor pe toate segmentele economiei. Numai că se pare că nu îi sunt eficiente sau lucrează greoi. Unul dintre aceste instrumente se numeşte Consiliul Concurenţei, instituţie care a şi declanşat, încă de la finele anului 2005, o investigaţie pe piaţa carburanţilor auto, ca urmare a evoluţiei comportamentului procesatorilor şi distribuitorilor pe piaţa de retail a carburanţilor. Consiliul vrea să vadă dacă există posibilitatea unor înţelegeri între unii operatori din piaţă, în ceea ce priveşte preţurile carburanţilor auto de petrol. Dar în loc să privească la Consiliul Concurenţei, ministrul Vosganian îşi arată colţii la operatorii care funcţionează pe o piaţă liberalizată a carburanţilor.

Mai mult, în cadrul discursului său de ieri, ministrul mai şi recunoaşte că statul, respectiv Ministerul Economiei, nu poate interveni pe această piaţă liberă. Dar poate purta discuţii cu operatorii în contextul în care cotaţiile internaţionale pentru ţiţei sunt în continuă creştere.

De unde şi până unde "Petrom" a ajuns oaia neagră a pieţei carburanţilor, rămâne un mister, pe care ministrul nu l-a elucidat. Şi nici Consiliul Concurenţei nu finalizase, ieri, investigaţia pornită în urmă cu aproape trei ani, după cum ne-au declarat reprezentanţii autorităţii.

Potrivit reprezentanţilor "Petrom", care nu au mai dorit ieri să-şi reia replicile la declaraţiile repetate ale ministrului Vosganian, politica de preţuri a companiei este similară cu cea practicată în ţările europene şi reflectă competiţia de pe piaţă. Orice intervenţie administrativă pe această piaţă liberă este anticoncurenţială. Reprezentanţii "Petrom" susţin: "Preţurile Petrom au o evoluţie dinamică bazată pe cotaţiile internaţionale ale carburanţilor, dar şi pe competiţia de pe piaţă. Petrom, ca şi toate companiile private din România, evoluează într-o piaţă liberă, competitivă, în care preţul este liber să oscileze în funcţie de cerere şi ofertă, fără a fi influenţat de intervenţii administrative. Orice intervenţie administrativă echivalează cu o intervenţie anticoncurenţială".

Potrivit acestora, indiferent dacă acţionariatul este de stat sau privat, preţul carburanţilor ar fi fost acelaşi. Este o conjunctură negativă internaţională în ceea ce priveşte preţul produselor petroliere, explică oficialii companiei petroliere.

Şi reprezentanţii "Rompetrol" au precizat că România depinde de importurile de ţiţei, iar preţul carburanţilor este strâns legat de evoluţia preţului petrolului pe piaţa internaţională. Producţia internă acoperă doar 40-45%.

Cât timp Consiliul Concurenţei nu poate finaliza o investigaţie, nu putem şti dacă sfidarea invocată de ministrul Vosganian este a companiilor de petrol sau chiar a Consiliului Concurenţei...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb