Creşterea preţurilor la combustibili majorează presiunile asupra transportatorilor aerieni, care se văd puşi în situaţia să elimine orice timp de zbor inutil. Directorul Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni - IATA, Giovanni Bisignani, declară: "Cu un preţ al petrolului Brent de 70 dolari/baril, fiecare picătură de cherosen consumată în mod inutil şi fiecare cent de cheltuieli inutile sînt, pur şi simplu, intolerabile". În opinia sa, adoptarea unor măsuri mai eficiente de control al traficului aerian, cum este propunerea "Single European Sky", ar fi benefică atît pentru industria aeronautică, cît şi pentru mediul înconjurător, deoarece ar face zborurile mai directe şi ar reduce necesitatea recurgerii la perioade de aşteptare înainte de aterizare. "Dacă am putea economisi un singur minut din fiecare zbor, industria transportului aerian ar putea realiza economii de aproximativ 4 miliarde de dolari, iar mediul înconjurător ar avea de profitat de pe urma reducerii cu aproximativ zece milioane tone a emisiilor", a subliniat Bisignani.
IATA precizează că, pînă acum, companiile aeriene au putut să compenseze o parte din creşterea cheltuielilor cu combustibilul, deoarece au beneficiat de o creştere a numărului de pasageri în această vară şi au impus şi suprataxe pentru combustibil. În luna iulie, statisticile IATA arătau o creştere de 8,8% a traficului de pasageri şi de 3,5% a celui de marfă, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Însă Asociaţia estima, în mai 2005, că industria transportului aerian va înregistra pierderi de 6 miliarde de dolari, însă în condiţiile în care preţul mediu al barilului de petrol Brent ar fi de numai la 47 dolari/baril.