Preţul poliţelor RCA, plafonat şase luni de Guvern

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică #Auto / 6 aprilie 2023

Preţul poliţelor RCA, plafonat şase luni de Guvern

În piaţa RCA sunt active 7 milioane de poliţe, potrivit declaraţiilor lui Valentin Ionescu, şeful Direcţiei Asigurări din cadrul ASF

Preţul poliţelor RCA va fi plafonat în următoarele şase luni la valoarea din 28 februarie 2023, potrivit hotărârii aprobată, ieri, de Guvern. Premierul Nicolae Ciucă a condiţionat aprobarea plafonării de elaborarea în cele şase luni a unor modificări legislative care să reducă riscul unor noi falimente în piaţa asigurărilor.

"Consider că este inacceptabil să continuăm să ne jucăm cu aceste dezechilibre produse de o companie sau alta, motiv pentru care ASF împreună cu celelalte instituţii, cu Consiliul Concurenţei şi cu ceilalţi actori din piaţa asigurărilor trebuie să aibă un dialog transparent, foarte clar vizavi de modificările legislative care trebuie să fie realizate. Vă asigur că nu voi accepta ca în interiorul celor 6 luni această asumare să nu fie dusă la bun sfârşit", a afirmat premierul Nicolae Ciucă.

Necesitatea unor modificări legislative a fost reiterată de Adrian Câciu, ministrul Finanţelor Publice, care, după şedinţa de guvern a spus: "Am aprobat plafonarea preţului la RCA pentru şase luni, iar în acest interval se va face o intervenţie legislativă pentru că, dacă nu faci nimic şi doar plafonezi, poţi să ai o surpriză neplăcută. Prin plafonare am ales să protejăm cetăţenii şi nu există niciun risc de infringement pentru că avem şi avizul Consiliului Concurenţei. Nu sunt mulţumit de soluţia găsită, pentru că mi-aş fi dorit ca piaţa să funcţioneze, să nu avem oligopol aşa cum a fost la energie. Dar ce se întâmplă cu omul de acasă, asta trebuie să ne preocupe şi de aceea am decis plafonarea RCA".

În cadrul şedinţei de guvern, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Cristian Roşu a precizat că vor fi plafonate şi comisioanele de distribuţie, la nivelul de 8%, iar toţi asigurătorii vor calcula aceste tarife la nivelul B0, însemnând baza de la care se porneşte orice calcul care ulterior va fi bonusat sau malusat în funcţie de istoricul de daune şi de comportament a acestora în anii ulteriori. Acest lucru se va aplica şi de BAAR.

Cristian Roşu nu a mai oferit explicaţii reprezentanţilor mass-media la finalul şedinţei de guvern, dar l-a trimis pentru acest lucru pe Valentin Ionescu, directorul general al Direcţiei de Asigurări din cadrul ASF. Acesta a arătat că în urma plafonării, media preţului RCA pentru persoanele fizice va fi cu 12% mai mică decât în prezent, dar că pot fi segmente din piaţă în care preţul practicat să fie în jurul noilor tarife de referinţă publicate de ASF în 7 martie 2023, prin prisma criteriului bonus/malus sau a capacităţii cilindrice a autovehiculului.

"În oraşele mari, încărcarea în privinţa tarifului calculat de societăţile de asigurări e mai mare din cauza riscului şi frecvenţei accidentelor. Există soluţii în sensul că proprietarul unui autoturism care doreşte un tarif mai mic se poate adresa unui intermediar care să îi prezinte mai multe oferte din care să aleagă şi să negocieze un comision mai mic. În cazul majorităţii segmentelor populaţiei vizate tarifele pe medii sunt mai mici în urma plafonării, dar există situaţii unde acestea pot fi mai mari decât tarifele de referinţă, care nu sunt tarife maximale. Intenţia aceste hotărâri de guvern este ca tarifele să nu mai crească timp de şase luni, perioadă în care ASF şi celelalte instituţii ale statului să propună un proiect de modificare a legislaţiei RCA", a spus Valentin Ionescu.

Şeful Direcţiei de Asigurări din cadrul ASF a precizat că în general plafonarea nu este o propunere pe care să o faci într-o piaţă liberă.

"Acum nu vorbim despre o plafonare, ci despre practicarea preţurilor de la societăţile de asigurări din luna februarie 2023, mai ales prin prisma faptului că avem doar şase societăţi de asigurare în piaţa RCA şi 7 milioane de poliţe RCA active. Dacă am fi avut mai multe societăţi în piaţă sau dacă cele 25 societăţi de asigurare existente ar fi emis toate poliţe RCA, ar fi fost altceva", a precizat Valentin Ionescu, care a invitat toţi actorii din piaţă, inclusiv Consiliul Concurenţei, să trimită punctele lor de vedere la ASF în perioada următoare pentru elaborarea unui proiect de lege prin care să fie modificată legislaţia în domeniul RCA, proiect ce ar urma să fie adoptat de Parlament până la finalul anului curent.

Directorul general al Direcţiei Asigurări din cadrul ASF s-a referit şi la noi intrări de companii în piaţa RCA.

"În momentul de faţă avem o solicitare care se află în a doua fază de autorizare a unei companii private care doreşte să intre în piaţa RCA. Conform discuţiilor cu reprezentanţii acestei companii, estimăm că în iunie-iulie va primi avizul de funcţionare şi va vinde mai multe clase de asigurări, printre care şi RCA. În ceea ce priveşte intrarea CEC Bank pe piaţa RCA, le-am transmis reprezentanţilor băncii ce documente sunt necesare şi ne aflăm în etapa în care aceştia trimit documentele respective. Sperăm ca în curând să vedem o companie de stat care să vândă poliţe RCA. Pentru a avea un tarif ok este nevoie de cât mai multe companii care să vândă acelaşi produs. Când sunt puţine companii din piaţă care vând RCA, nu se poate spera la preţuri mici mai ales că România e pe locul întâi în Europa la numărul accidentelor rutiere, iar acest lucru se vede în valoarea daunei medii care a crescut de la 7500 lei la 9000 lei în ultimii ani", a spus Valentin Ionescu.

El a lămurit şi problema eventualelor concedieri din piaţa asigurărilor odată cu implementarea plafonării preţului poliţelor RCA.

"Numărul angajaţilor proprii ai societăţilor de brokeraj abia depăşeşte 1400 de persoane. Aceşti oameni depind în integralitate de salariul primit de la broker. Pe lângă aceştia sunt 10.000 sau 11.000 asistenţi ai angajaţilor firmelor de brokeraj şi încă 10.000 care lucrează cu aceste persoane, dar care au un alt loc de muncă stabil. De aceea, consider că plafonarea nu va duce la concedieri în sectorul asigurărilor", a afirmat Valentin Ionescu.

Fostul ministru al Economiei, deputatul Claudiu Năsui (USR) a declarat, ieri, că "plafonarea RCA este încă o greşeală pe care tot noi o vom plăti scump".

"În România nu suferim doar din cauza lui Putin şi a ceea ce se mai întâmplă în lume, ci mai ales din cauza gândirii comuniste a PSD-PNL.

Au plafonat preţul lemnelor de au dispărut lemnele de pe piaţă. Acum plafonează preţurile RCA. Ce înseamnă asta? Că îi forţează pe toţi să facă ce a făcut Euroins şi toate schemele piramidale din piaţă. Să ţină preţuri mai mici care să nu facă faţă costurilor. Nicio companie nu o să accepte să stea pe o piaţă unde fac pierderi. Singurul motiv pentru care ar accepta aşa ceva este pentru că după 6 luni vor exploda preţurile şi vor compensa pierderile de acum. Nu de alta, dar rezervele pe care trebuie să le ţină sunt reglementate de ASF printr-o directivă europeană. Acolo nu pot schimba nimic. În final, tot şoferii români vor plăti preţuri mai mari. Dacă voiau să ieftinească RCA-ul, guvernul putea să facă două lucruri pe termen scurt.

1) Să permită asiguratorilor să lucreze doar cu service-urile cu care au contract, altminteri să dea o sumă fixă asiguratului. Aşa dispărea supra-taxarea service-urilor pentru RCA.

2) Să elimine plafonarea la şoferii foarte riscanţi, care în prezent sunt alocaţi automat după cota de piaţă la un asigurator. Asiguratorii, mai departe, cresc primele pentru şoferii prudenţi care ajung să-i subvenţioneze pe riscanţi.

Astea două măsuri, plus o serie de măsuri care să încurajeze grupuri mari de asigurare din toată lumea să vină în România, ar fi ieftinit în mod sănătos şi real RCA-ul", a afirmat Claudiu Năsui, într-o postare pe pagina oficială de Facebook.

Acelaşi lucru este susţinut şi de o parte dintre reprezentanţii patronatelor din transporturi care arată că plafonarea decisă de Guvern nu va avea efectul scontat, deoarece vor fi asiguratori care nu vor respecta ceea ce e trecut în hotărârea adoptată ieri mai ales că nu are cine să îi verifice. Ei arată că, deşi au apărut informaţii în piaţă că în urma plafonării o parte din companiile de asigurări vor închide activitatea, nu se va întâmpla acest lucru şi au arătat că după falimentul City Insurance din piaţă a plecat doar un singur asigurător care deţinea doar 1% din segmentul poliţelor RCA.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Marcu a angajat-o la ASF pe nevasta lui Caciu, la audit intern. Acuma Caciu ii intoarce serviciul lui Marcu. O face zicand ca legislatia este de vina si trebuie imbunatatita. Adica vezi Doamne ASF nu a avut instrumente de interventie . Asta e iara o minciuna sfruntata. ASF a avut parghii dar a lasat lucrurile sa se intample, nu a facut supraveghere, nu a aplicat masuri adevvate. Cea mai buna dovada de stupiditate este ca ASF nu stie care este deficitul indicatorului de solvabilitate la Euroins. I-a facut EIOPA de ras ca a calculat ea: 500 milioane euro. Sa spuna cineva la militienii Marcu si Rosu ca amenzile nu sunt masuri in sensul profesional al supravegherii. Amenzile sunt sanctiuni nu masuri proactive, pentru astea ar fi trebuit niste oameni care chiar se pricep la asigurari.

    1. Acolo unde salariile sunt mari, nu este loc pentru specialisti pentru ca schema de personal este plina de cumetrii clasei politice. Trebuie reduse salariile ca sa plece capusele si astfel sa poata avea loc specialistii.

      Porcii astia care abia acum au constatat ca nu au bani suficienti si ca sistemul bugetar este ultra-umflat si ultra-ineficient, isi bat joc de banii nostri in continuare. Cum sa le ajunga banii cand ei ii pompeaza masiv in clientela si capuse? 

      ANAF-ul va fi gasit vinovat (si nu clasa politica), iar anaful va incepe vanatoarea de bacsisuri din restaurante si nicidecum vanatoarea smecherilor adevarati. Vom avea foamete si circ in perioada urmatoare.

      Pentru ANAF am o recomandare: Vreti bani? Mergeti la nuntile interlopilor si veti avea de unde scoate bani daca ii luati la cercetat pe toti cei de acolo si averile lor. 

      Perfect de acord cu tine. Uite ce protectie au cei de la ASF cand un mare jaf s-a petrecut pentru ca nu si-au facut treaba si nu au supravegheat nimic. Doar banii i-au luat, salariile acelea nesimtite.

    pretul e legat de costuri - concurenta - monopol - politica gov! restul sunt povesti.

    S c cret 

    Marea problema va fi atunci cand instanta va decide ca Euroins nu se dovedeste a fi in insolventa sau faliment. Si sunt mari sanse sa se intample asa, avand in vedere , ca la stiri , cei de la Euroins au declarat , ca o mare firma de audit cu recunoastere internationala, la cererea BERD, au constatat ca Euroins nu ar avea problemele care se vehiculeaza! Si sa vezi atunci nebunie!...

    1. Pai aceasta insolventa este GAFA suprema a conducerii din ASF ! Apoi plafonarea este replica la gafa, aceste cutremure le sunt fatale si vor fi debarcati fortat din ASF cand va fi anuntata sentinta instantei! Credeti ca EUROINS NU VA CERE DAUNE asf-ului?.....

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb