Vânzările de FMCG din România au crescut cu 17,3% în termeni valorici faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, arată un comunicat de presă remis Redacţiei.
Potrivit comunicatului, la nivel European, piaţa de FMCG a evoluat similar cu România în ultimele 12 luni. Cu o medie a creşterii valorice europene de +9,2%, volumele au scăzut cu -2,3%, iar preţurile s-au mărit cu +11,5%. Comparativ cu ţările din Estul Europei, România se situează pe locul al 5-lea în termeni de creştere valorică (+18,3%) în ultimele 12 luni, fiind întrecută de Ungaria, cu o creştere de +22,8%, Kazakhstan (+22,7%), Serbia (+19,5%) şi Bulgaria (+19,3%).
Vânzările de FMCG din România au crescut cu 17,3% în termeni valorici faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.
Al doilea trimestru al anului este marcat şi de o diminuare a scăderii volumelor ce a caracterizat ultimele trimestre (-2,0% in Q2 2023, faţă de -4,6% în Q1 2023), dar şi de o domolire a creşterii preţurilor (+19,3% in Q2 2023, fata de +23,1% in Q1 2023).
Consumatorii au devenit mult mai calculaţi în ceea ce priveşte cheltuielile şi cumpără mai puţin sau caută mai des preţurile mici ale mărcilor private, ale magazinelor de discount sau ale produselor la promoţie, după mai mult de 4 trimestre consecutive de inflaţie, se mai arată în comunicat.
Toate macro-categoriile de produse înregistrează creşteri valorice însemnate în prima jumătate a anului. Cea mai mare creştere este cea a categoriei de produse alimentare (+19,7%), care reprezintă mai mult de jumătate din totalul coşului de cumpărături din piaţa bunurilor de larg consum din România, urmata de categoria băuturilor non-alcoolice, care au înregistrat o creştere valorică de 17,5%. Produsele non-alimentare cresc în valoare cu 16,6%, în timp ce băuturile alcoolice cu doar 12,3%, datorită migrării unei parţi din consum spre HoReCa.
Consumatorii fac faţă inflaţiei prin îndreptarea către mărcile proprii ale retailerilor. Trendul ascendent al mărcilor private se menţine şi în Q2, când cota lor de piaţă a câştigat încă 0,7 puncte faţă de anul trecut, acest segment reprezentând acum 19,3% din totalul pieţei de larg consum din România.