Guvernul a aprobat, în şedinţa de ieri, ordonanţa de urgenţă care permite actualizarea taxelor şi impozitelor locale cu rata inflaţiei. Astfel, autorităţile locale pot să majoreze impozitele şi taxele care ţin de competenţa lor, precum şi alte taxe asimilate acestora şi amenzile aplicabile, cu 16,05%, a declarat purtătorul de cuvânt al Executivului, Andrei Zaharescu.
Măsura, care urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2013, ar urma să genereze o creştere a veniturilor locale cu 527,73 milioane lei, a precizat domnia sa.
Astfel, de anul viitor ar putea fi majorate impozitele pe clădiri şi pe terenuri, pentru impozitul pe mijloacele de transport, pe spectacole, pentru taxele de eliberare a certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor, taxa pentru examinarea în vederea obţinerii permisului de conducere, precum şi pentru sancţiunile pe care le aplică autorităţile locale.
Premierul Victor Ponta a declarat ieri că hotărârea nu va fi publicată până când nu se va înţelege că Guvernul nu măreşte taxele şi impozitele locale, singurele care pot face actualizarea cu rata inflaţiei fiind autorităţile locale, dacă doresc acest lucru. "Azi în şedinţa de Guvern a revenit acea Hotărâre promovată de Guvernul Ungureanu, în conformitate cu legea, o Hotărâre de Guvern care dă voie, conform legii, conform tuturor legilor privind finanţele publice locale, dă voie autorităţilor locale - Consiliu Local, CGMB - să actualizeze taxele locale cu inflaţia. Nu obligă, însă", a precizat domnia sa.
Primul-ministru consideră că, înainte de publicarea Hotărârii de Guvern, trebuie să se lămurească "foarte clar" că Guvernul nu impune majorarea taxelor locale, ci doar permite autorităţilor locale să le actualizeze cu rata inflaţiei, în cazul în care consideră acest lucru necesar şi util. "Taxele locale nu se măresc, nu se măreşte nicio taxă locală şi în niciun caz nu Guvernul face acest lucru. Autorităţile locale, dacă aşa se decide în Consiliul Local şi Consiliul General, pot să actualizeze taxele locale cu rata inflaţiei", a precizat Victor Ponta.
Guvernul înştiinţează autorităţile locale care este rata cumulată a inflaţiei pe trei ani, rată la care pot adăuga sau reduce 20 de procente, conform legii, a explicat domnia sa. "Adică pot şi să scadă cu 4% taxele, şi le mărească cu 16 plus 20, deci 36%, maximum. Nu intervine Guvernul în finanţele publice locale, asta decid consilierii", a afirmat premierul.
Ministrul Administraţiei şi Internelor, Mircea Duşa, a precizat, la rândul său, că Guvernul nu a mărit impozitele şi taxele locale, ci a reactualizat limitele minime şi maxime ale acestora, iar consiliile locale sunt cele care le stabilesc, arătând că este convins că vor fi "taxe decente". Domnia sa a declarat: "În conformitate cu Codul Fis-cal şi cu legea privind impozitele şi taxele locale, din trei în trei ani Guvernul trebuie să reactualizeze limitele minime şi maxime ale impozitelor şi taxelor locale cu rata inflaţiei. Competenţa de a stabili impozite şi taxe locale este a consiliilor locale. În aceste limite, consiliile pot stabili impozite chiar mai mici, pentru că în Codul Fiscal la acest capitol se prevede că aceste taxe pot fi mai mici cu 20%".
În luna octombrie, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat un proiect de hotărâre privind actualizarea taxelor şi impozitelor locale cu rata inflaţiei pe ultimii trei ani, respectiv majorarea acestora cu 16,05%, reluând în mare parte prevederile unui proiect de ordonanţă publicat de minister în luna martie, dar care nu a ajuns să fie aprobat în Guvern.
Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat că primarii sunt cei care vor decide dacă impozitele, taxele şi amenzile locale vor fi majorate anul viitor cu 16%, raportat la inflaţia din perioada 2010-2012, arătându-se deranjat de faptul că oficialii MFP nu l-au consultat cu privire la acest proiect şi nu au explicat mai clar ce presupune acesta.
Ministerul de Finanţe a retras, atunci, proiectul de pe pagina de internet, afirmând că actuala prog-noză privind rata medie a inflaţiei pentru acest an, care trebuie folosită la stabilirea indicelui de indexare, este mai mică decât cea luată în calcul la cuantificarea impactului fiscal de la momentul analizei preliminare, astfel că este necesară revizuirea analizei de impact şi redis-cutarea sa cu institutiile financiare internaţionale cu ocazia următoarelor consultări.
Potrivit unui alt hotărâri aprobate în şedinţa de ieri, Guvernul nu va acorda bugetarilor nici anul viitor tichete de masă, tichete-cadou sau de vacanţă, va sista în continuare plata unor indemnizaţii lunare reparatorii pentru o categorie de revoluţionari, va limita gratuităţile la transportul feroviar şi va păstra îngheţate angajările în sistemul public.
Aceste drepturi nu au mai fost acordate începând cu anul 2009, iar actualul guvern intenţionează să blocheze plăţile şi anul viitor, conform unui proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de MFP.
LA ÎNCEPUTUL LUI 2013,
Acciza la motorină va creşte cu 17 euro/tonă
• Antrepozitele fiscale pentru alcool, tutun şi produse energetice, permise din nou
Acciza la motorină urmează să fie majorată, la începutul anului, la 391 euro/tonă, faţă de 374 euro/tonă, cât este în prezent, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă a guvernului, pentru modificarea şi completarea Codului Fiscal. Preţul pentru 1.000 litri de motorină ar urma să urce la 330,395 euro, de la 316,03 euro, se precizează în proiect. Adoptarea aces-tei măsuri ar asigura respectarea angajamentelor pe care ţara noastră le-a luat, în calitate de stat membru al Uniunii Europene (UE), şi ar evita riscul ca împotriva ţării noastre să se deschidă o nouă procedură de infringement, se explică în nota de fundamentare a proiectului.
Documentul mai prevede şi permiterea autorizării antrepozitelor fiscale pentru depozitarea alcoolului etilic şi a băuturilor alcoolice, precum şi eliminarea res-tricţiilor privind autorizarea antrepozitelor fiscale pentru depozitarea produselor energetice şi produselor din tutun prelucrat. Modificările prevăzute în acest proiect asigură compatibilitatea cu dreptul UE în materia celor două cauze de infringement, ceea ce creează premisele încetării procedurilor.
Guvernul a adoptat, în anul 2010, o ordonanţă de urgenţă pentru combaterea evaziunii fiscale, care prevedea, printre altele, eficientizarea prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale cu produse accizabile, atragerea de venituri la bugetul de stat prin stabilirea obligaţiei de plată a accizelor la primirea produselor accizabile din alte state membre, eliminarea unor scutiri directe şi desfiinţarea antrepozitelor fiscale de depozitare. Ca urmare a desfiinţării antrepozitelor fiscale pentru alcool etilic şi băuturi alcoolice, precum şi a restricţionării autorizării antrepozitelor fiscale pentru produse energetice şi a celor din tutun prelucrat, Comisia Europeană (CE) a deschis, împotriva ţării noas-tre, două acţiuni de constatare a neîn-deplinirii obligaţiilor ce îi revin în calitate de stat membru.
În privinţa desfiinţării antrepozitelor pentru alcool şi a desfiinţării celor pentru produse din tutun, CE ar putea transmite ţării noastre, în orice moment, avizul motivat, acor-dându-ne un termen de conformare, care este de regulă, de două luni de la transmiterea scrisorii, potrivit notei de fundamentare.
În ceea ce priveşte restricţionarea antrepozitelor fiscale pentru produse energetice, ţara noastră are termen, până la data de 27 decembrie a acestui an, să transmită Comisiei avizul motivat care să cuprindă măsurile de conformare, informează guvernul. În cazul neîndeplinirii acestei obligaţii, CE ar putea sesiza Curtea de Jus-tiţie a Uniunii Europene (CJUE), declanşând procedura contencioasă a acţiunii împotriva ţării noastre.
În cazul în care CJUE condamnă ţara noastră pentru încălcarea obligaţiilor, iar aceasta nu s-ar conforma imediat, Comisia ar putea constata neexecutara unei hotărâri pronunţate. În acest caz, CE ar putea propune sancţiuni, constând într-o sumă forfetară minimă fixă, în valoare de 1,71 milioane euro, şi penalităţi pentru zilele de întârziere de la momentul comunicării hotărârii CJUE, care pot varia între 2.105 euro/zi şi 126.336 euro/zi.
Proiectul de ordonanţă prevede şi instituirea condiţiei de funcţionare a antrepozitelor fiscale destinate exclusiv depozitării produselor accizabile. De asemenea, se are în vedere ca termenul de valabilitate al autorizaţiei de antrepozit fiscal să fie de trei ani. În cazul antrepozitarilor autorizaţi care deţin autorizaţii cu valabilitate de un an, valabilitatea acestor autorizaţii va fi prelungită automat cu doi ani.
Termenul de plată a accizelor de către destinatarii înregistraţi ar urma să fie de până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care accizele devin exigibile, cum s-a mai întâmplat în trecut. Produsele energetice de tipul motorinelor, benzinelor, kerosenului şi gazului petrolier lichefiat, primite în regim suspensiv de accize de către destinatarii înregistraţi, vor putea să părăsească locul de recepţie doar dacă se atestă virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantităţii ce urmează a fi facturată, potrivit proiectului ordonanţei de urgenţă. (A.S.)