Primăriile pot decide să suplimenteze din bugetul local sumele acordate de stat sub forma ajutoarelor de încălzire, situaţia reală a cel puţin 60% dintre beneficiari fiind verificată prin anchetă socială, a declarat, ieri, Mihaela Grecu, directorul Direcţiei Politici de Asistenţă Socială din Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS), citată de Agerpres.
Actele normative în vigoare le permit autorităţilor locale ca din bugetele proprii să acorde familiilor şi persoanelor singure ajutoare suplimentare celor venite de la stat, dar şi să direcţioneze subvenţii direct către furnizorii de energie termică, în vederea achiziţionării combustibilului necesar producţiei.
Ca urmare, factura la încălzire pentru energia termică furnizată în sistem centralizat va fi suportată parţial sau în totalitate de către stat şi primării, în funcţie de veniturile familiilor sau persoanelor beneficiare.
În cazul ajutoarelor/subvenţiilor de la bugetele locale, compensarea procentuală poate fi de până la 63%, dar în proporţie de cel puţin 10%.
Pentru toate cele trei tipuri de ajutoare pentru încălzirea locuinţei (energie termică, gaze naturale, lemne, cărbuni sau combustibili petrolieri), eligibilitatea rezultă din verificarea veniturilor persoanelor şi a mijloacelor, respectiv a bunurilor deţinute. O serie de bunuri (camioane, autobuze, microbuze, utilaje agricole şi de prelucrarea lemnului, terenuri agricole excedentare, case de vacanţă, piscine, saune, scutere de apă, iahturi) care pot genera venituri exclud persoana sau familia de la acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei.
Cererile se distribuie de către primar prin asociaţii de proprietari/locatari sau furnizori, iar dreptul se stabileşte prin dispoziţia primarului, pe baza informaţiilor declarate de solicitant în cerere.
"Spre deosebire de anii anteriori, vor fi verificaţi prin anchetă socială aproximativ 60% din numărul beneficiarilor de ajutor pentru încălzirea locuinţei. Până acum erau verificate între 3% şi 20% din solicitări, în funcţie de dimensiunea unităţii administrativ-teritoriale, iar controlul se va desfăşura până la începerea sezonului rece 2012-2013, ceea ce a condus la res-ponsabilizarea autorităţilor locale în procedura de aprobare a cererilor", a adăugat directorul Direcţiei Politici de Asistenţă Socială din MMFPS.
Comparativ cu sezonul rece 2010 - 2011, numărul cererilor este, în prezent, cu circa 400.000 mai mic, respectiv cu 26%, prin introducerea răspunderii autorităţilor locale faţă de veridicitatea situaţiei solicitanţilor de ajutoare şi faţă de aprobările date, însă având în vedere că pot fi aprobate ajutoare pe tot parcursul sezonului rece, numărul total al beneficiarilor va creşte.