Primele cinci telecentre instalate în cadrul programului naţional pentru serviciu universal desfăşurat în comunităţile cu acces limitat la serviciile de telefonie şi internet au împlinit trei ani de funcţionare, urmând a fi preluate pentru administrare de către autorităţile locale, a anunţat Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI). "ANRCTI a organizat prima licitaţie pentru instalarea de telecentre în 2004, satul Raciu din judeţul Dâmboviţa numărându-se printre primele cinci localităţi în care a fost instalat câte un telecentru. La ora actuală, cetăţenii din această localitate au acces la servicii de comunicaţii, iar autorităţile locale au ales să păstreze telecentrul funcţional, ca punct de sprijin pentru dezvoltarea comunităţii locale. Sperăm ca Raciu să constituie un exemplu pentru restul de 600 de telecentre ce vor fi instalate în părţile izolate ale României, până la sfârşitul anului 2008", a declarat Dan Georgescu, preşedintele ANRCTI. Operatorul care a instalat acest telecentru a fost Orange România, care a instalat în prezent telecentre în 47 de localităţi pe tot teritoriul României. "Orange a fost primul operator care s-a implicat în proiectul ANRCTI, întrucât am considerat că avem o responsabilitate în a oferi cât mai multor români acces la tehnologii moderne de comunicare. În urma ultimei licitaţii organizate pentru acest proiect, sperăm să depăşim cifra de 100 de localităţi câştigate", a declarat Dorin Odiaţiu, Head of Wholesale, International and Regulatory Affairs, Orange România. Primele cinci comunităţi în care au fost instalate telecentre sunt Raciu şi Colacu din judeţul Dâmboviţa, Bârla din judeţul Arges, Breaza din Bistriţa Năsăud şi Poiana Mărului din Suceava, furnizorul de serviciu universal pentru toate cele cinci fiind Orange România. Până în momentul de faţă, trei din cele cinci comunităţi şi-au exprimat dorinţa de a păstra telecentrul.
Conform contractelor tripartite semnate de către ANRCTI, furnizorul de serviciu universal şi administraţia locală înainte de instalarea unui telecentru, telecentrul funcţionează pe o perioadă de cel puţin 3 ani, perioada de desemnare a furnizorilor de serviciu universal, după care echipamentele puse la dispoziţie de către furnizorul de serviciu universal intră în proprietatea primăriei, care poate decide să continue sau nu administrarea telecentrului în colaborare cu furnizorul de reţele şi servicii de comunicaţii electronice.
Telecentrele contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea comunităţii locale, prin stimularea investiţiilor, a activităţii micilor întreprinzători, intensificarea contactului dintre IMM-urile locale şi comunitatea de afaceri naţională şi internaţională sau prin construirea de parteneriate, impulsionarea turismului sau dezvoltarea comerţului. Totodată, cetăţenii au acces la servicii de comunicaţii precum apelarea serviciului pentru situaţii de urgenţă (112), accesul la informaţii online pentru completarea educaţiei şcolare, îmbunătăţirea accesului la piaţa forţei de muncă, stimularea participării la viaţa culturală şi socială din România şi din lume. Până în prezent, în cadrul programului naţional pentru serviciu universal, au fost instalate 320 de telecentre. În urma celor 7 licitaţii organizate pentru instalarea de telecentre, se va ajunge la 633 de sate care vor beneficia de servicii de telefonie şi internet prin programul naţional pentru implementarea Serviciului Universal. Ultima dintre cele şapte licitaţii a fost organizată pentru un număr total de 172 de localităţi, urmând ca furnizorii de serviciu universal pentru aceste localităţi să fie desemnaţi la începutul lunii aprilie 2008.