UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România a lansat un nou proiect de informare, derulat sub egida "CĂTRE O ROMÂNIE ASIGURATĂ". Astfel, pe parcursul a trei emisiuni dedicate, cu oamenii din asigurări şi cu alţi actori relevanţi din viaţa publică, se identifică soluţii şi se evidenţiază noi perspective în domeniul gestionării riscurilor, se arată într-un comunicat remis redacţiei.
Dezbatere: Perpectiva pieţei locale
A doua dintre aceste dezbateri îi are ca invitaţi pe Adrian MARIN, Preşedinte UNSAR, Mihai TECĂU, Membru al Boardului UNSAR, Marian BACHEŞ, Membru al Boardului UNSAR, Aurel BADEA, Membru al Boardului UNSAR, Paul SWOBODA, Membru al Boardului UNSAR.
După ce în prima dezbatere s-a discutat despre perspectiva europeană şi alinierea pieţei locale la contextul european, această a doua sesiune are ca temă provocările pe care le întâmpină liderii unor importante companii de asigurări reprezentate în Board-ul UNSAR în procesul de a răspunde nevoilor consumatorilor.
• Reluăm mai jos câteva dintre principalele declaraţii din cea de-a doua emisiune:
• Adrian MARIN, Preşedinte UNSAR:
- ''S-au făcut paşi mari spre digitalizare. La nivelul pieţei, creşterea estimată pentru finalul acestui an de către ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiară este una semnificativă, de 20%. Credem că din, acest punct de vedere, piaţa a trecut cu bine peste această perioadă. Din punct de vedere a gestionării pandemiei fiecare companie a luat măsuri necesare atât în interior, pentru protecţia angajatilor, cât şi în a interacţiona cu clienţii într-un alt mod''.
- ''74% din piata de asigurări generale reprezintă asigurări auto. Sperăm să mergem în viitor spre alte dimensiuni şi să arătăm publicului larg necesitatea asigurărilor facultative. Dacă acest segment de asigurări auto este neprofitabil este foarte greu să acoperi anumite pierderi, ca şi companie''.
- ''În 2020, oficial, au fost 17 accidente grave pe zi soldate cu moarte şi sau rănire a unor persoane - toate acestea au un preţ, si trebuie să ajustăm partea aceasta pentru a diminua eventualele neplăceri privind preţul''.
- ''Încrederea în asigurări trebuie recâştigată. Într-adevăr avem o problemă, la nivel de piaţă, cu acest faliment (CITY Insurance - n.red.), dar dacă mă uit, eu de exemplu fac parte dintr-o companie care în România a venit în 1835''.
- ''Asigurătorii plătesc zilnic despăgubiri de 3,5 milioane EUR. Suntem un ecosistem''.
• Mihai TECĂU, Membru al Boardului UNSAR:
- ''Pandemia a reprezentat un exerciţiu de forţă pentru industria de asigurări, pentru a putea să oferim clienţilor aceleaşi servicii online, de la distanţă''.
- ''Noi suntem în slujba clientului, iar serviciile noastre au şi o parte emoţională foarte importantă. Trebuie să creştem încrederea pe care clienţii o au în noi''.
- ''Nu e prima dată când se vorbeşte despre plafonarea tarifelor de primă RCA. Părerea mea este că şi atunci s-a rupt această dezvoltare liberă a preţului în zona de RCA şi nu cred că s-a făcut un pas foarte calculat sau foarte bine fundamentat. Piaţa se reglează prin propriile mecanisme. O repetare a acestui fenomen ar fi o egalizare între societăţile de asigurări, ceea ce ar duce din nou la o scădere de încredere greu de gestionat''.
- ''Aş recomanda clienţilor ca, în primul rând, să se uite la capacitatea financiară a unei companii de asigurări şi la puterea acesteia de a plăti daune, să ceară de la cel care o promovează foarte multe informaţii despre societatea respectivă - reclamaţii, cum plătesc daune, cu cine colaborează, cum sunt priviţi etc. Cred că sunt lucruri foarte simple. Cel care vinde poliţa trebuie să fie bine pregătit să răspundă la toate aceste întrebări''.
• Aurel BADEA, Membru al Boardului UNSAR:
- ''Pandemia a adus mai multă incertitudine pentru clienţi. Iar noi, asigurătorii, cu asta ne ocupăm, cu administrarea incertitudinii pentru clienţii noştri. Am reuşit să le oferim soluţiile de care au nevoie, iar comportamentul de consum s-a schimbat, a fost nevoie de o adaptare rapidă în pandemie. A trebuit să ne reinventăm în această perioadă''.
- ''Produsul cu probleme de ani de zile este asigurarea obligatorie RCA. Din partea consumatorilor, pornind de la RCA, am avut un efect de contagiune la nivel de încredere pentru celelalte tipuri de servicii. Deşi, dacă ne uităm la datele publice comunicate de ASF, numărul de reclamaţii este foarte mic pentru toate celelalte produse''.
- ''Propunerea (referitor la proiectul de lege privind plafonarea tarifelor RCA - n. red.) aduce pe masa decidenţilor soluţii care au cauzat problema actuală şi dialogul este extrem de important. Noi, UNSAR, punem pe masă studii de impact şi estimări cu privire la ce s-ar întâmpla dacă am merge în aceeaşi direcţie în care s-a mers în perioada anterioară, direcţie care a dus la situaţia de criză actuală. E important sa învăţăm din lecţiile trecutului. Vom fi în continuare un partener de discuţie în relaţia cu autorităţile, venind cu argumente''.
- ''UNSAR a început, alături de Membrii săi, să lucreze de câţiva ani pentru a acoperi deficitul de educaţie financiară. Există disponibilitate din partea noastră pentru a acoperi acest deficit. Educaţia financiară nu poate să aducă decât efecte pozitive. Comunicând, putem aduce mai multă transparenţă în rândul consumatorilor şi să ieşim din zona de RCA, o etichetă care nu este bună. Sunt multe iniţiative pe acest palier, şi se vede cum se dezvoltă piaţa''.
• Marian BACHEŞ, Membru al Boardului UNSAR:
- ''Există o disponibilitate şi un efort permanent la nivelul industriei de a oferi servicii de calitate, de a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor şi cred că, încet-încet, lucrurile vor intra într-un făgaş mai normal, în care să evităm situaţia de genul celei pe care tocmai am experimentat-o, în care un asigurător important din piaţă a ajuns în imposibilitatea de a-şi mai respecta obligaţiile (falimentul CITY Insurance - n. red.)''.
- ''Avem nevoie şi de sprijinul consumatorilor - o formă de responsabilizare. Preţul este important, dar dacă el este singurul criteriu care ne împinge în a alege un asigurător sau altul şi nu calitatea pe care o oferă, atunci lucrurile sunt dificil de gestionat. Unul din rolurile consumatorilor este de a-i penaliza pe cei care nu oferă servicii de calitate prin evitarea produselor acestora. Pe segmentul RCA nu se întâmplă întotdeauna aşa. Nici noi nu am făcut suficient pentru a sublinia că această poliţă nu se refera doar la terţi - este răspunderea noastră morală şi materială pentru a repara prejudiciul''.
- ''Plafonarea (proiectul de lege privind plafonarea tarifelor RCA - n. red.) creează dezechilibre - asigurările fucţionează în baza unor calcule de probabilităţi şi a unor estimări de costuri. Când vii şi plafonezi partea de venituri, dar partea de cheltuieli este cu totul liberă, aşa cum e şi normal, dintr-o dată această balanţă devine foarte greu de ţinut în zona de pozitivitate''.
- ''E uşor să spui că asigurările de sănătate nu sunt pentru acum şi că, atunci când voi fi bătrân şi bolnav o să-mi fac atunci o astfel de poliţă, pentru că eu trebuie să câştig ceva. Există mentalitatea aceasta, că dacă am plătit o primă eu trebuie să-mi scot banii pe prima aia. Nu e chiar aşa. Lucrurile trebuie privite din altă perspectivă şi trebuie să înţelegem că suntem prea săraci ca să ne ţinem unele riscuri în buzunarul propriu''.
• Paul SWOBODA, Membru al Boardului UNSAR:
- ''La asigurări de viaţă avem o creştere, dar asta nu rezolvă problema deficitului de protecţie, căci populaţia rămâne vulnerabilă în faţa riscurilor - în cazul unui deces, al unei îmbolnăviri, a unui accident, multe familii s-ar confrunta cu o reducere a nivelului de trai. Pandemia nu a dus la o scădere semnificativă a acestui deficit. Mai mult, deficitul de protecţie calculat printr-un raport realizat de un grup de experţi independenţi pentru UNSAR a crescut în faţa acestor riscuri şi se situează la 123 miliarde EUR, potrivit celor mai recente date''.
- ''Românii poate au devenit mai interesaţi de subiectul asigurărilor de viaţă, iar companiile de asigurare au fost aproape de oameni în toată această perioadă de pandemie. Ca urmare a îmbolnăvirii cu Sars-Cov-2, inclusiv a deceselor cauzate, au fost plătite indemnizaţii undeva la 9,3 milioane EUR în baza poliţelor de viaţă şi sănătate''.
- ''Majoritatea companiilor de asigurări şi-au adaptat activitatea, şi-a lărgit sfera de acoperire cu riscurile generate de COVID-19, asta chiar dacă există principiul internaţional potrivit căruia riscurile generate de o pandemie reprezentau excluderi''.