• Compania Proview ar putea cere compensaţii de două miliarde dolari, pentru drepturile asupra mărcii iPad în China
Compania chineză care se judecă cu Apple pentru drepturile asupra mărcii iPad în China ar putea cere compensaţii de până la două miliarde de dolari, după ce în urmă cu peste doi ani a vândut cu 35.000 de lire sterline marca grupului american.
Potrivit unor documente deţinute de Apple, care includ emailuri şi un contract, grupul a convenit cu Proview în urmă cu peste doi ani să cumpere drepturile asupra mărcii iPad în mai multe ţări. Preţul a fost de 35.000 de lire sterline (55.494 dolari la cursul actual), scrie Wall Street Journal (WSJ). Apple se judecă cu Proview în China pentru dreptul de folosire a mărcii pe piaţa chineză.
Documentele par să susţină afirmaţiile Apple că a cumpărat drepturile pentru marca iPad de la Proview, o dispută cheie în procesul dintre cele două părţi, potrivit WSJ.
Un tribunal din Hong Kong a dat dreptate anul trecut Apple, însă o instanţă din China continentală a susţinut cererea Proview la ultimul proces.
Proview, un producător de ecrane pentru PC-uri care a cerut protecţie sub legea falimentului, susţine că deţine drepturile exclusive pentru marca iPad în China şi a cerut oprirea exporturilor şi importurilor de iPad-uri. O interdicţie asupra exporturilor ar avea implicaţii majore asupra Apple, întrucât grupul foloseşte furnizori din China pentru multe din componentele folosite pentru iPad şi alte produse vândute la nivel global.
Preşedintele Shenzen Proview, Yang Rongshan, a declarat că autorităţile din peste 30 de oraşe au luat măsuri în privinţa disputei. Chiar dacă tableta iPad rămâne disponibilă la magazinele Apple din China şi la alţi retaileri, oficiali guvernamentali au impus retragerea acestora din unele magazine din ţară.
"Dacă nu suntem compensaţi corespunzător, Apple nu va folosi marca iPad în China continentală", a spus Yang, care este şi acţionar majoritar la Proview International Holdings, companie listată la Hong Kong, dar suspendată de la tranzacţionare în prezent.
Yang nu a înaintat o sumă considerată acceptabilă pentru compensaţii, dar Li Su, preşedinte al Hejun Vanguard Group, o firmă de consultanţă care reprezintă creditorii Proview, a afirmat că avocaţii americani ai Proview au sugerat să se ceară două miliarde de dolari.
În decembrie, un tribunal din oraşul chinez Shenzen a respins un proces deschis de Apple în care grupul susţinea că drepturile asupra mărcii iPad pentru China îi aparţin, ca urmare a acordului cu Proview. Tribunalul a explicat decizia afirmând că tranzacţia nu a acoperit decât Taiwan, iar divizia din Shenzen a Proview are încă dreptul de a autoriza un transfer al mărcii în China. O audiere finală urmează să înceapă la Înalta Curte din Guangdong pe 29 februarie. Decizia acestei instanţe este finală, conform legislaţiei chineze.
• Cota de piaţă a iPhone scade de două trimestre
Cota de piaţă a iPhone în China a scăzut în perioada octombrie-decembrie 2011 pentru cel de-al doilea trimestru consecutiv, iar Apple ocupă acum locul 5 pe cea mai mare piaţă din lume, pierzând teren în faţa brandurilor locale mai ieftine, potrivit Mediafax.
Cel mai nou model iPhone 4S s-a lansat în China abia în luna ianuarie, fapt care i-a determinat probabil pe unii clienţi chinezi să amâne investiţia într-un smartphone Apple dincolo de trimestrul al patrulea al anului trecut, potrivit companiei de cercetare Gartner, care a furnizat datele.
Se estimează că numărul utilizatorilor de telefonie mobilă din China va depăşi un miliard în acest an, iar Samsung, Nokia, Apple şi companiile locale Huawei şi ZTE sunt prinse într-o luptă dură pentru a câştiga o "felie" cât mai consistentă din cea mai mare piaţă din lume, care are totodată unul dintre cele mai bune potenţialuri de creştere.
Apple a redevenit în trimestrul al patrulea cel mai mare producător de smartphone-uri din lume, devansând grupul Samsung, potrivit datelor Gartner, însă a căzut pe poziţia a cincea în China, fiind depăşit de ZTE.
Cota de piaţă a grupului american în China a scăzut puternic, la 7,5% în trimestrul patru, de la 10,4% în cel anterior.
Samsung, principalul rival al Apple la nivel mondial, a reuşit să urce pe primul loc în China în ultimele trei luni ale anului trecut, împingând liderul tradiţional Nokia pe locul al doilea.
Grupul sud-coreean a acaparat 24,3% din piaţa chineză în trimestrul patru, în timp ce cota de piaţă a Nokia s-a înjumătăţit în 2011, de la peste 40% în primul trimestru la sub 20% în ultimele trei luni.
ZTE a avut de asemenea o evoluţie spectaculoasă în China în 2011, încheind anul cu o cotă de piaţă de 11%, faţă de 3% în primul trimestru.
Gartner estimează scăderea cotei de piaţă a iPhone la nivel mondial în primele două trimestre ale acestui an, odată ce entuziasmul determinat de lansarea modelului 4S va pierde din intensitate.
• WSJ: Google a spionat utilizatorii Apple pentru a vinde publicitate
Gigantul de internet Google a spionat utilizatorii care navigau prin intermediul Safari, browserul web al Apple, potrivit publicaţiei Wall Street Journal (WSJ). Potrivit WSJ, această practică a încetat de puţină vreme.
Gigantul de internet american şi alte companii de publicitate utilizau coduri de programare speciale, ascunse în browserul Safari, pentru a supraveghea şi înregistra obiceiurile de navigare online ale milioane de utilizatori ai aplicaţiei Apple.
Safari este totuşi conceput să împiedice astfel de intruziuni, a subliniat cotidianul financiar.
Într-un comunicat adresat cotidianului, Google, lider al motoarelor de căutare, s-a apărat spunând că "aceste cookies (fişiere salvate) nu colectează informaţii personale". "În acest moment suntem pe punctul de a dezactiva funcţia", a declarat pentru WSJ un reprezentant Apple.
În afară de faptul că este inclus pe platforma de operare Mac, Safari este browserul web cel mai folosit pe smartphone-uri, datorită succesului înregistrat de iPhone. Această încălcare a dreptului la viaţă privată a fost descoperită de un cercetător de la Universitatea Stanford, Jonathan Mayer, şi confirmată în mod independent de un inginer consultat de Wall Street Journal, Ashkan Soltani.
Cotidianul a publicat pe site-ul său liniile de coduri şi procesele prin care se instalează aplicaţia de spionaj.
În afară de Google, alte trei companii de publicitate online utilizau, potrivit WSJ, aceeaşi metodă, Vibrant Media Inc., WPP PLC's Media Innovation Group şi Gannett Co.'s PointRoll.