Reporter: Cum a evoluat segmentul ţigărilor electronice, în ultimul an?
Ovidiu Joiţa: Piaţa ţigărilor electronice din ţara noastră este într-o continuă dezvoltare. Încă din 2010, când au apărut primele produse de acest gen pe piaţa noastră, trendul a fost pozitiv. Din păcate, industria farmaceutică şi industria tutunului au încercat să stopeze creşterea acestei pieţe. În ultimul an, însă, industria de tabac a "întors armele", realizând că este mai bine să fie în această piaţă decât să o distrugă. Ca atare, cele mai importante companii producătoare de ţigarete clasice au cumpărat fabrici de ţigări electronice şi au intrat sau se pregătesc să cucerească şi această nouă piaţă. Industria farma, în schimb, doreşte din răsputeri să aducă această piaţă în "curtea" proprie, pentru a o putea controla, pentru a putea să-şi limiteze pierderile provocate de scăderea vânzărilor din segmentele produselor anti-tabac şi medicamentelor care tratează bolile cauzate de fumat.
Astfel, în România, piaţa de ţigări electronice a fost destul de mult frânată, comparativ cu ceea ce se întâmplă în alte ţări. Sunt mult mai puţini oameni noi care încearcă ţigările electronice decât acum doi ani, după ce au văzut la televizor că acestea sunt "poate mai periculoase decât ţigările clasice", ceea ce este total neadevărat.
Reporter: Cum a evoluat comportamentul consumatorilor de astfel de produse?
Ovidiu Joiţa: În prezent, sunt mai multe categorii de consumatori - cei care au nimerit produse proaste (pentru că e plină piaţa şi de ţigări electronice de slabă calitate) şi şi-au pierdut încrederea în ele, fiind ineficiente; cei care s-au speriat citind sau văzând la TV tot felul de minciuni şi cei care au rămas fideli ţigărilor electronice. Să nu uităm persoanele care au reuşit să renunţe cu ţigara electronică la fumat, după care au renunţat şi la aceasta din urmă. În prezent, piaţa se bazează pe vaperii existenţi. Cuvântul "consumatori" mi se pare puţin nepotrivit, mă duce cu gândul la dependenţii de droguri şi nu este cazul. De la vapat, au apărut vaperii, adică oamenii care vapează (n.r. "fumează" ţigări electronice).
Reporter: Ce perspective aveţi pentru acest an, în ceea ce priveşte segmentul pe care activaţi?
Ovidiu Joiţa: Sperăm să reuşim, cu ajutorul membrilor Asociaţiei Industriei de Ţigări Electronice din România (AITE), să realizăm conferinţe de presă, să aducem specialişti, doctori din alte ţări, care să explice oamenilor că ţigările electronice reprezintă cel mai bun mijloc de renunţare la fumatul clasic. Sperăm să creştem credibilitatea pentru acest produs. În acest sens, AITE este în legături strânse cu asociaţiile similare din Europa.
Reporter: În ce mod va fi afectat segmentul ţigărilor electronice de adoptarea de către Parlamentul European a Directivei pe Tutun?
Ovidiu Joiţa: Legea ar trebui să fie aplicabilă din 2016, deci pe moment nu ne afectează. Spun "ar trebui", pentru că încă nu se ştie dacă se va aplica, mulţi oameni considerând-o nedreaptă. Oricum, industria farmaceutică a făcut un lobby puternic în acest sens şi este o lege blândă faţă de ceea ce şi-ar fi dorit ei. Nu este o lege corectă, fiind total greşită punerea ţigărilor electronice în aceeaşi "oală" cu cele clasice. Noi reprezentăm o piaţă tânără şi neputincioasă în faţa giganţilor din farma. Dacă nu suntem sprijiniţi, putem să ne stingem cu dreptatea de partea noastră.
Legislaţia nouă conţine sub-puncte care ne dezavantajează. Reducerea nivelului de nicotină la 20 ml/mg este la limită. Fumătorii de ţigări normale non-lights au nevoie de o concentraţie de nicotină de 24 ml/mg, cel puţin în prima lună când renunţă la fumat. Ulterior, pot scădea această concentraţie, în trepte. Punându-i pe aceştia să vapeze ceva mai slab decât erau obişnuiţi, îi obligăm să se chinuiască şi să nu fie satisfăcuţi, urmând să revină la fumatul clasic. Includerea de avertismente grafice similare cu cele de la ţigările din tutun, interzicerea publicităţii universale, limitarea concentraţiei de nicotină şi ambalajele de protecţie pentru copii sunt nejustificate şi inutile.
Reporter: Ce lipsuri are legislaţia noastră în domeniu şi care sunt soluţiile pentru remedierea situaţiei?
Ovidiu Joiţa: Nu există o legislaţie "a noastră" în domeniu. Sunt probleme mult mai serioase de care legiuitorii noştri trebuie să se ocupe. Anul acesta avem campanie electorală, de exemplu. Nu spun că ar trebui să existe o legislaţie proprie pentru ţigările electronice, spun că ar trebui făcute şi la noi studii şi ar trebui sprijinit acest produs, în lupta care se dă anti-fumat.
Reporter: Ce intenţionează să facă AITE în acest sens?
Ovidiu Joiţa: Ne dorim să participăm activ la realizarea unei legislaţii pentru acest domeniu, să realizăm cât mai multe studii care să dovedească foarte clar pentru toţi că ţigările electronice pot salva milioane de vieţi.
Reporter: Mulţumesc!
Ovidiu Joiţa reprezintă şi compania Vipercig, unul dintre importatorii de ţigări electronice din România. Domnia sa ne-a spus că aceste produse reprezintă o invenţie tehnologică şi avansează foarte rapid. Potrivit domnului Joiţa, Vipercig comercializează toată gama de ţigări electronice şi accesorii e-lichide Liqua şi FlavourArt, la fiecare şase luni aducând pe piaţa autohtonă noi modele de astfel de produse.