F-LANE este primul program din Europa care pune accentul pe start-up-urile cu impact social care utilizează tehnologia pentru sprijinirea femeile din întreaga lume. Din 455 de aplicaţii, juriul F-LANE a selectat zece companii aflate la început de drum. Companiile sunt start-up-uri şi proiecte sociale din Emiratele Arabe Unite, Rwanda, Uganda, Kenya, Chile, Brazilia, Marea Britanie, Pakistan, Suedia şi Danemarca. Modelele lor de business variază de la platforme de asistenţă medicală, servicii de mobilitate de încredere şi servicii financiare pentru femei, până la servicii pentru copii cu nevoi speciale, conform comunicatuilui de presă Vodafone.
Vodafone Institute a lansat prima dată F-LANE în 2016 şi s-a angajat să sprijine întreprinderile sociale care susţin femeile prin tehnologie. În contextul pandemiei, în acest an, programul acceleratorului se va desfăşura pentru prima dată online. Vodafone Institute a considerat că acest lucru este o oportunitate pentru a dubla numărul de start-up-uri participante de la cinci, la 10 echipe. Acest lucru permite extinderea diversităţii şi ariei regionale a startup-urilor faţă de anii precedenţi.
Acceleratorul va începe cu un program de cinci săptămâni care include suport personalizat, mentorat, instruire, networking şi acces la o reţea de investitori de impact. Marea finală va fi Ziua Demo din 5 noiembrie 2020, ce se va desfăşura online şi la care vor participa investitori şi factori de decizie din afaceri, mass-media şi politică.
Inger Paus, Managing Director, Vodafone Institute for Society and Communication: "Vrem să susţinem dezvoltarea modelelor sociale de afaceri care au potenţialul de a schimba oportunităţile economice, bunăstarea şi oportunităţile viitoare ale tinerelor şi femeilor din întreaga lume. Soluţiile tehnologice, precum şi colaborarea întreprinderilor sociale şi a liderilor lor cu companii precum Vodafone joacă un rol esenţial în favorizarea progresului social. Faptul că numărul de aplicaţii pentru F-LANE s-a dublat în 2020 subliniază importanţa acestor programe din zona socială".
Echipele finaliste din cadrul F-LANE 2020 sunt:
• Hive Online (Suedia, Danemarca, Rwanda) - este o platformă care acroda finanţare în rândul comunităţii, permiţând antreprenorilor marginalizaţi din punct de vedere financiar (femeile din mediul rural din Africa) să aibă acces la credite şi pieţe noi. Având la bază tehnologia blockchain, soluţia lor oferă un istoric de încredere financiară bazat pe fapte şi acţiuni comerciale.
• Nabta Health (Emiratele Arabe Unite) - este o companie de asistenţă medicală hibridă care combină metode digitale şi tradiţionale pentru a îmbunătăţi rezultatele în materie de sănătate ale femeilor pentru identificarea şi gestionarea bolilor netransmisibile.
• Bidhaa Sasa (Kenya) - este o companie de finanţare şi distribuţie care oferă o gamă largă de bunuri de uz casnic ce îmbunătăţesc calitatea vieţii familiilor din mediul rural - în special a femeilor. Pentru a face aceste produse mai accesibile, Bidhaa Sasa oferă un sistem de credit pe baza răspunderii de grup, astfel încât clienţii să poată plăti ratele, iar bunurile sunt livrate direct la uşa clientului.
• Zoora (Uganda) - este o platformă digitală pentru accesul atât la instruire şi la instrumente sigure de păstrare a datelor, cât şi la resurse agricole. Dezvoltarea abilităţilor acestor femei şi sprijinirea acestora cu stocarea datelor sunt premisele pentru obţinerea de împrumuturi de la instituţiile financiare şi, astfel, platforma ajută la îmbunătăţirea mijloacelor lor de trai.
• Akojo Market (Marea Britanie) - este o platformă de e-commerce care promovează brand-uri independente (majoritatea fondate de femei) care operează procese de producţie şi modele de afaceri durabile şi etice.
• ProyectoMoms (Chile) - este o platformă şi o comunitate online care conectează femeile aflate în căutarea unui loc de muncă şi companiile care fac angajări. ProyectoMoms încurajează femeile să-şi reia activitatea profesională după ce devin mame, combinând astfel cu succes viaţa de familie cu dezvoltarea aptitudinilor pentru a avea independenţă economică.
• SheKab (Pakistan) - este o aplicaţie lunară de carpool special şi atent concepută pentru femeile de carieră din Pakistan, pentru ca acestea să călătorească liber în anumite intervale orare. Hărţuirea femeilor în transportul public este o problemă majoră în Pakistan, care le limitează libertatea de mişcare. Acest serviciu bazat pe abonament este un mod sigur, fiabil şi accesibil pentru femei de a se deplasa liber în timp ce şoferii de taxi - care sunt special instruiţi şi intervievaţi pentru a asigura siguranţa clientelor - câştigă un venit lunar stabil.
• Autsera (Marea Britanie) - foloseşte tehnologia de realitate virtuală pentru a oferi instruire socială şi de comunicare copiilor autişti, ajutându-i astfel să se integreze şi să comunice mai bine, să devină mai independenţi şi mai puţin vulnerabili.
• Mete a Colher (Brazilia) - sprijină femeile braziliene care sunt victime ale violenţei domestice. Platforma lor, Tina, este un serviciu cumpărat de corporaţiile care doresc să asigure angajatelor lor un mod de a beneficia de îndrumare şi asistenţă de specialitate atunci când acestea experimentează orice fel de violenţă acasă. Prin intermediul unui chat anonim, o angajată poate purta o conversaţie cu un asistent social şi un psiholog, iar profesioniştii Tina transmit informaţiile către centrele de sprijin relevante sau departamentele de poliţie şi urmăresc evoluţia cazului.
• LuluLab (Danemarca) - dezvoltă jocuri antrenante şi educative pentru a schimba educaţia tradiţională şi pentru a adresa subiecte acum tabu precum sănătatea reproducerii şi drepturile sexuale. LuluLab oferă jocurile ca serviciu organizaţiilor internaţionale şi ONG-urilor pentru a fi accesate de către beneficiarii lor.