Programul investiţional al Chişinăului pe următorii cinci ani

Emilia Olescu
Internaţional / 20 iunie 2010

Primăria Chişinău continuă acţiunile desfăşurate în vederea asigurării echilibrului financiar al municipiului. Astfel, municipalitatea şi-a propus acoperirea cheltuielilor din surse proprii, fără necesitatea contractării unor împrumuturi pentru activitatea curentă, evitarea falimentării regiilor şi a întreprinderilor municipale. Printre serviciile şi lucrările pe care le derulează în perioada 2009-2010, se numără:

·Realizarea reformelor necesare în cadrul SA "Apa canal", SA "Termocom", Regia Transport Electric, Parcul Urban de Autobuze etc. pentru depăşirea situaţiilor de criză;

·Autorizarea investiţiilor în ramura construcţiilor în anul 2009 şi în prima jumătate a anului 2010 în valoare de 3,2 miliarde lei şi recepţionarea finală de obiective, în valoare de 2,8 miliarde lei;

·Crearea a circa 5700 noi locuri de muncă, ca urmare a finalizării construcţiei şi dării în exploatare a mai multor obiective de menire social - culturală;

·Darea în exploatare a blocului locativ pentru refugiatii din regiunea transnistreană în str. N. Milescu Spătaru (80 apartamente);

·Amenajarea a 1000 de locuri de parcare în cadrul parcărilor stradale, aprobare concepţie amplasare parcări subterane şi multietajate.

·Obţinerea de finanţare externă de la Comisia Europeană, în suma de circa 4 milioane euro în domeniile eficienţei energetice, a canalizării pluviale, schimburilor de experienţă etc

·Îndeplinirea obligaţiilor faţă de partenerii externi ai Primăriei, începând cu anul 2009, pentru prima dată "Apa-Canal" a început să achite la timp şi din surse proprii ratele creditului faţă de BERD.

·Elaborarea şi lansarea programului "Prima casă" penru construcţia spaţiului locativ pentru familii tinere, bugetari etc. prin metoda creditului ipotecar, pe termen de până la 25 de ani, cu o dobândă anuală de până la 10%, ratele urmând a fi cuprinse între 2000 şi 5000 lei/lună;

·Finalizarea negocierii cu BERD a acordului de finantare prind reabilitarea reţelei de transport public, prin procurarea a 90 de troleibuze noi;

·Fianalizarea negocierii IFC accord finanţare 15 mln $ pentru extinderea reţelelor de apeduct, canalizare şi pentru reparaţia integrală a 5 străzi din municipiu;

·Finanţarea poliţiei municipale şi a întreţinerii comisariatelor de poliţie ale municipiului Chisinău în sumă de peste 90 milioane lei, anual;

·Continuarea acordării ajutorului social păturilor social-vulnerabile pentru achitarea agentului termic în oraş şi suburbii pentru 30029 de familii, în valoare totală de 40 milioane lei (reducerea facturii cu 40% - sistem de încălzire centralizată, compensaţie în valorare de 250 lei - sistem de încălzire individual);

·Introducerea ajutoarelor sociale pentru achitarea călătoriei în transportul public - 70 lei/persoană/lună, pentru peste 40000 de beneficiari în prezent;

·Acordarea ajutorului material (130 lei/persoană) angajaţilor din sfera bugetară (în contextul creşterii salariale cu 20% în anii precedenţi) pentru circa 20000 beneficari în municipiu, inclusiv în suburbii;

·Acordarea pentru 7000 de copii din familiile social - vulnerabile a unui ajutor de 500 - 600 lei pentru pregătirea către noul an şcolar.

·Continuarea programului de renovare a instituţiilor din domeniul educaţiei - peste 30 milioane lei în anii 2009 şi 2010

·Acordarea de ajutoare materiale pentru invalizi gr. I, II, veterani, invalizi şi văduve de război (al II-lea mondial, Afganistan, de pe Nistru), invalizi şi văduve ca urmare a catastrofei de la Cernobâl, copii orfani cl.IX, X, XII, deportaţi, persoane singuratice - în total pentru 30581 persoane în anul 2009, 10898 persoane în anul 2010 (primele 6 luni), ajutoarele fiind în valoare 350 - 500- 600 lei, în sumă totală de circa 24 milioane lei. Perfectarea paşapoartelor pentru veterani de război şi invalizi pentru 142 - gratuit şi pentru 351 - cu reducere de 50 % din cost, articole de ortopedica pentru 3100 persoane în 2009 şi pentru 800 persoane, în primele 5 luni ale anului 2010;

- Realizarea de investiţii capitale: apeducte - 7,5 km, canalizare 13 km, gazoducte - 40 km în oraş prin intermediul Direcţiei construcţii capitale. Construcţia şi reabilitarea a circa 20 km apeduct şi canalizare prin intermediul în S.A. "Apa Canal" (în special s d. Moscovei, str. Industriala), elaborarea PUZ-urilor, a schemei complexe de transport etc - prin intermediul Direcţiei generale arhitectură şi urbanism,

Reconstrucţia iluminatului public: str. Burebista, str. Petru Movila, str. Vaslui, str. Trifan Balta, Petru Rareş, Gh. Codreanu, în valoare de circa 1,6 milioane lei.

Susţinerea şi finanţarea suburbiilor în anul 2009 în sumă totală de 136.876.000 lei:

- Finalizarea construcţiei şcolii grădiniţă din comuna Stăuceni;

·Continuarea programului de mansardare a blocurilor locative: 21 proiecte autorizate, 6 finalizate, 5 în lucru, 9 contracte încheiate în anul 2010, din totalul de 64 de contracte semnate

·Reabilitarea acoperişurilor, prin efectuarea reparaţiilor curente: 110.000 mp - în anul 2009, 30000 m2 îndepliniţi, din 60000 mp planificaţi în anul 2010, înlocuirea a 600 uşi de la intrare în bloc

·Demararea, în anul 2009, a programului de reabilitare a lifturilor: 292 lifturi reparate în anul 2009, 350 până sfârşitul anului 2010;

·Continuarea programului de renovare în cadrul instituţiilor medicale: inaugurarea secţiei de nefrogie la spitalul "Sfânta Treime", renovarea maternităţii municipale nr. 2 (n-a fost reparată de 25 de ani), renovarea departamentului de urgenţă şi a trei Săli de operaţii la "Spitalul Valentin Ignatenco" ( după 20 de ani), renovarea sălii de naştere şi de reanimare la spitalul clinic municipal nr.1 după 10 ani, repararea acoperişurilor instituţiilor medicale din cadrul AMT Buiucani, înlocuirea geamurilor şi parţial a uşilor în cadrul Centrul stomatologic pentru copii;

·Reluare licitaţii funciare şi valorificarea rezervei funciare conform legii;

·Prezentarea spre aprobare CMC a reformei instituţională a administraţiei publice municipale (cu sprijinul financiar al PNUD-Moldova);

·Elaborarea unei noi Concepţii de Gestionare a Resurselor Funciare în mun. Chişinău (cu asistenţa financiară a PNUD-Moldova);

·Elaborarea planului de măsuri anti-criză şi relansare economică a mun. Chişinău pentru perioada 2010 - 2012 (cu asistenţa financiară a PNUD-Moldova);

·Demararea procesului de stabilire a relaţiilor contractule asupra a peste 600 hectare de terenuri din or. Chişinău - proprietate municipală aferentă construcţiilor private (cu asistenţa financiara a PNUD-Moldova)

·Negocierea prin intermediul PNUD-Moldova a unei asistenţe tehnice de 200,000 Euro din partea Guvernului României pentru implementarea sistemului informaţional de management în cadrul Primăriei

·Implementarea unui program de reabilitare şi asistenţă pentru victimele de la 7 aprilie şi pentru cei 9734 copii a căror părinţi sunt plecaţi peste hotare;

·Inaugurarea pieţii avicole din mun. Chişinău ( investiţie în valoare de peste12 milioane lei)

Pentru perioada 2010 -2011 - 2015, municipalitatea Chişinău şi-a propus să continue programul pentru asigurarea echilibrului financiar al oraşului, prin realizarea mai multor obiective, printre care se regăsesc următoarele:

·Continuarea reformelor necesare pentru eficientizarea activităţii subdiviziunilor primăriei;

·Finalizarea lucrărilor de construcţie a bulevardului Mircea cel Bătrân (tronsonul Ion Dumeniuc - str. Bucovinei);

·Implementarea programului "Prima casă" pe termen de 5 - 10 ani penru construcţia spaţiului locativ pentru familii tinere, bugetari etc prin metoda creditului ipotecar pe termen de până la 25 de ani cu dobânda anuală de până la 10 %, ratele urmând a fi cuprinse între 2000 şi 5000 lei/lună. Elaborarea unui program de construcţie a locuinţelor sociale.

·Semnarea acordului de finanţare cu BERD, desfăşurarea licitaţiei şi procurarea a 90 de troleibuze noi;

·Semnarea acordului de finanţare cu IFC pentru 15 mln $ pentru extinderea reţelelor de apeduct, canalizare şi pentru reparaţia integrală a 5 străzi din municipiu.

·Continuarea programului de mansardare a blocurilor locative: 21 proiecte autorizate, 6 finalizate, 5 în lucru, 9 contracte încheiate în anul 2010,

·Derularea programului "Oraşul meu - ograda mea" - prin amenajarea de curţi interioare ale bloc, inclusiv cu amplasarea de locuri de joacă pentru copii şi desfăşurarea campaniilor de salubrizare etc

·Aprobarea şi implementarea planului de sistematizare a Pieţii centrale şi a teritoriilor adiacente

·Continuarea amenajării parcărilor stradale, concesionarea serviciului de parcare în centrul oraşului şi expunerea la licitaţie a loturilor pentru construcţia parcărilor supraetajate;

·Elaborarea şi punerea în aplicare a unui program de izolare termică a blocurilor locative în vederea economisirii agentului termic;

·Elaborarea şi punerea în aplicare a unui program municipal de realibilitare a drumurilor conform normativelor în vederea reparării integrale anuale a circa 10 % din suprafaţa asfaltată din municipiu;

·Elaborarea şi punerea în aplicare a unui program municipal de realibilitare şi modernizare infrastructurii subterane, supraterane, a iluminatului, a amenajării teritoriului, finalizarea construcţiei apeductelor şi canalizării;

·Monitorizarea îndeplinirii de către Grupul Italian a obligaţiilor contractuale în vederea construcţiei fabricii de prelucrare a deşeurilor solide;

·Continuarea programului de investiţii capitale: apeducte, canalizare, gazoducte, reparaţii etc

·Continuarea susţinerii şi finanţarea suburbiilor municipiului Chişinău.

·Cotinuarea inventarierii controarelor de apă rece şi apă caldă pentru reducerea diferenţei de volum a consumului de apă.

·Continuarea licitaţiilor funciare şi valorificare rezervei funciare conform legii;

·Aprobare CMC a reformei instituţională a administraţiei publice municipale (proiect realizat împreună cu sprijinul financiar al PNUD-Moldova);

·Promovarea, la nivelul Parlamentului, a reformelor legislative necesare pentru asigurarea unei autonomii locale reale şi efective în Republica Moldova;

·Promovarea cooperării directe a Uniunii Europene cu administraţiile locale din Republica Moldova, pentru asigurarea accesului la fondurile europene necesare în vederea construcţiei de apeducte, canalizări, drumuri, şosea de centură etc.; 

·Continuarea parteneriatelor publice private pentru prestarea de servicii publice;

·Promovarea transparenţei în procesul de elaborare şi aprobare a tarifului la energia termică cu participarea tuturor întreprinderilor şi factorilor implicaţi: SA "Moldova Gaz", CET-1, CET -2, SA"Termocom", ANRE ş. a.

·Continuarea implementării măsurilor necesare pentru modernizarea principalelor regii: Apă- Canal (conform studiului de fezabilitate), SA Termocom, RTEC, PUA - înnoirea parcului auto, sistem de monitorizare GPS, sistem de taxare electronică etc.), utilaje noi pentru deszăpezire;

·Elaborarea şi aprobarea concepţiei de organizarea a traficului;

·Contractarea directă a consumatorilor de către SA "Apă - Canal";

·Amenajarea albiei râului Bâc şi transformarea zonei adiacente în zonă de agrement;

·Dezvoltarea municipiului conform planului de dezvoltare strategică până în anul 2025 şi în conformitate cu Planul Urbanistic General;

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb