În luna octombrie, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a publicat ultimele statistici privind implementarea programului Anghel Saligny, reflectând situaţia până la 30 septembrie 2023. Acest raport, o continuare a analizei realizate anterior de către EFOR, dezvăluie o serie de concluzii şi provocări semnificative în ceea ce priveşte progresele şi disparităţile în derularea proiectelor, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului şi potrivit datelor furnizate, din cele 4690 de proiecte aprobate prin ordin de ministru, doar 2208 au semnat contracte cu 1775 de beneficiari. Distribuţia fondurilor şi a contractelor semnate între partidele principale, PSD şi PNL, este relativ proporţională, cu o uşoară avansare a primilor în ceea ce priveşte deconturile, 53% comparativ cu 39% la liberali. UDMR, având un procent de contractare de doar 26%, pare să fie dezavantajată politic odată ce nu mai este la guvernare.
În ceea ce priveşte contractarea efectivă, judeţele Alba, Iaşi, Galaţi, Maramureş, Dolj, Suceava şi Argeş au înregistrat cele mai bune performanţe, cu peste 60% din sumele aprobate. În contrast, judeţele Covasna, Braşov, Caraş Severin şi Harghita au avut o rată de contractare de doar 25% sau mai puţin, iar 1365 de beneficiari nu au semnat niciun contract, deşi investiţiile au fost aprobate.
Raportul relevă şi diferenţe semnificative între localităţile care au semnat toate contractele aprobate, cu Iaşi, Suceava şi Dolj în frunte, şi cele care au înregistrat întârzieri semnificative, cu Bucureşti şi Sectorul 6 fiind într-o situaţie precară, semnând doar 2 din cele 24 de contracte aprobate.
O altă problemă sesizată în raport se referă la practica guvernului de a aloca bani din Fondul de Rezervă pentru finanţarea proiectelor. Deşi cererile de decont au fost asigurate în mare parte, plăţile neonorate au atins 8-900 milioane de lei, indicând o cerere semnificativă de deconturi în comparaţie cu resursele bugetare disponibile. Până la finalul lunii, au fost decontate 1,5 miliarde de lei pentru 555 de primării şi consilii judeţene, cu încă 610 proiecte în aşteptare de decontare.
Un alt aspect analizat se referă la achiziţiile publice, unde se remarcă implicarea unor firme cu conexiuni politice sau implicate în dosare penale. Deşi nu există interdicţii legale pentru aceste firme de a participa la astfel de proceduri, apropierile lor de mediul politic pot influenţa semnificativ distribuirea contractelor.
Raportul indică, de asemenea, că datele privind stadiul real de implementare a proiectelor sunt neclare, fiind necesară o mai mare transparenţă în acest sens. Propunerile includ introducerea unei coloane pentru CIF-urile câştigătorilor, ceea ce ar îmbunătăţi calitatea datelor şi ar spori transparenţa procesului.
În ansamblu, această analiză adâncă a statisticilor din octombrie 2023 relevă atât progrese notabile, cât şi provocări semnificative în implementarea programului Anghel Saligny. Disparităţile semnalate necesită o atenţie sporită şi eforturi coordonate pentru a asigura o distribuţie echitabilă a fondurilor şi o implementare corectă a proiectelor la nivelul întregii ţări.