Proiectul legii privind finanţele publice locale, supus dezbaterii publice de o săptămînă, a înfierbîntat spiritele oficialilor municipiilor, oraşelor şi comunelor. În principiu, toţi agreează acest proiect, dar unele prevederi au băgat zîzanie între administraţiile locale de la municipii şi comune. Este vorba despre introducerea criteriului de excludere de la repartizarea fondurilor pentru echilibrarea bugetelor locale, care are drept consecinţă alocarea fondurilor cu prioritate către adminis-traţiile publice locale aflate în mod real în dificultate financiară. Astfel, vor fi excluse localităţile cu un venit mediu pe cap de locuitor mai mare decît media judeţeană.
Această prevedere defavorizează clar municipiile şi le înfrînează programul de investiţii, afirmă Andrei Ioan Chiliman, primarul sectorului 1 şi vicepreşedintele Asociaţiei Municipiilor din România (AMR). Domnia sa ne-a declarat că nu este corect ca municipiile să fie eliminate complet din echilibrările bugetare pentru că ele generează cele mai multe locuri de muncă, oferă multe oportunităţi de afaceri şi investesc foarte mulţi bani în extinderea infrastructurii. Vicepreşedintele AMR ne-a precizat: "Membrii asociaţiei au făcut aceste obiecţii încă din faza de pregătire a proiectului de lege. Am văzut că s-a optat pentru varianta mai populistă care avantajează comunele şi oraşele mici. Dacă nu vor ţine cont de propunerile noastre, ne vom susţine opiniile în Guvern şi Parlament".
Domnul Chiliman ne-a mai spus că şi prevederea referitoare la introducerea posibilităţii de acordare a unor facilităţi şi stimulente financiare în cazul asocierii sau cooperării intercomunale pentru finanţarea unor investiţii sau servicii publice trebuie eliminată. Primarul sectorului 1 a subliniat că aceasta încalcă legislaţia europeană care interzice acordarea de ajutoare de stat sau fiscale, din partea autorităţilor locale.
Emil Drăghici, preşedintele Asociaţiei Comunelor din România, ne-a spus că este normal ca administraţiile municipiilor să se revolte pentru că pierd surse de venit, dar trebuie să se ţină cont şi de legislaţia europeană din domeniu.
Domnia sa ne-a explicat: "Procedura de egalizare, care vine în ajutorul unităţilor teritoriale dezavantajate este perfect legală şi se regăseşte şi în legislaţia europeană. Nimeni nu vrea să cedeze ce a avut, dar pe de altă parte, vorbim foarte mult de alinierea la legislaţia europeană".
Reprezentanţii administraţiilor locale ale comunelor sînt, însă, extrem de revoltaţi că unele prevederi ale pachetului de legi privind administraţia locală subminează autonomia locală prin "confiscarea" unuia dintre principalele venituri proprii ale bugetelor locale: impozitul pe terenurile amplasate în extravilanul unităţilor administrativ-teritoriale. Asociaţia comunelor a şi trimis o scrisoare ministrului finanţelor publice prin care îi solicită urgent o întrevedere pe această temă. Emil Drăghici susţine că, în situaţia în care acest demers nu-şi va găsi soluţionarea, Asociaţia Comunelor îşi rezervă dreptul de a se adresa congresului puterilor locale şi regionale de pe lîngă Consiliul Europei, Băncii Mondiale şi altor foruri internaţionale.