Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN SA (FGCR) va deveni administrator al schemei de ajutor din Subprogramul Agro IMM Invest, alături de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii IFN SA (FNGCIMM), se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre care modifică Programul IMM Invest România al Ministerului Finanţelor.
"În contextul modificărilor şi completărilor aduse prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.142/30.12.2021, este necesară corelarea prevederilor din legislaţia secundară aferentă Programului, prin introducerea la nivelul normelor de aplicare a modificărilor şi completărilor aduse prin Ordonanţă, precum şi reglementarea unor situaţii apărute în implementarea Programului, astfel: includerea în tot cuprinsul actului normativ, în cazul Subprogramului Agro IMM Invest, pe lângă FNGCIMM şi a FGCR ca administrator al schemei de ajutor de stat, ce va avea mandat special acordat de statul român prin Ministerul Finanţelor pentru acordarea de garanţii în numele şi în contul statului în cadrul Subprogramului Agro IMM Invest; transpunerea la nivelul normelor a dispoziţiilor din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.142/30.12.2021 care au prelungit valabilitatea schemei de ajutor de stat în sensul în care perioada până la care se pot selecta beneficiarii şi se pot emite contracte de garantare/acorduri de finanţare va fi până la 30 iunie 2022, urmând ca plata grantului să se facă până la data de 30 iunie 2023, inclusiv", se arată în document.
Conform notei de fundamentare, prin prezentul act normativ se propune reglementarea şi a unor aspecte de ordin practic, rezultate din practica acordării de garanţii de stat în cadrul Programului/Subprogramului. Este vorba de completarea prevederii referitoare la facilitarea şi eficientizarea procesului de emitere a actelor adiţionale aferente valorii dobânzii subvenţionate de către FNGCIMM/FGCR, după caz, prin introducerea modalităţii de transmitere centralizată a noii valori a dobânzii, la nivelul fiecărui finanţator, prin rapoarte centralizate, care reduc riscul de omitere a unor beneficiari şi al căror model se va standardiza la nivelul Convenţiei de garantare şi plată încheiată cu finanţatorii.
De asemenea, va fi reglementată şi posibilitatea de prelungire, o singură dată, a creditelor/liniilor de credit, în vederea eliminării interpretărilor cu privire la numărul maxim de prelungiri care se pot acorda în cadrul unui/unei credit/linii de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, întrucât în textul existent acest lucru poate fi interpretabil, fiind menţionată doar perioada maximă pentru care se poate acorda prelungirea, respectiv 36 luni.
Totodată, se propune menţionarea expresă a prevederii referitoare la exceptarea de la îndeplinirea formalităţilor legale de publicitate a garanţiilor colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalităţi, prin adăugarea unor exemplificări, dar fără a se limita la acestea, cum ar fi biletul la ordin şi fidejusiunea, aspect rezultat din practica executării garanţiilor. Completarea prevederii referitoare la situaţia în care prin Program se finanţează o investiţie
imobiliară, iar asupra terenului pe care se construieşte activul finanţat prin creditul garantat în cadrul Programului, în baza contractului de garantare se instituie ipoteca legală asupra acestui drept de proprietate/superficie şi asupra construcţiei viitoare, finanţate prin Program, cu menţiunea referitoare la existenţa dreptului de proprietate/superficie a beneficiarului asupra terenului. Necesitatea introducerii acestei completări derivă din practică şi, astfel se asigură un grad de protecţie mai mare pentru recuperarea creanţei statului. Astfel, ar putea exista cazuri în care, asupra terenului să nu se instituie niciun fel de ipotecă întrucât legislaţia nu impune această obligativitate decât în cazul în care terenul este în proprietatea beneficiarului;
De asemenea, în nota de fundamentare se mai precizează şi reglementarea alocării în anul 2022 a plafonului aferent Subprogramului Agro IMM Invest, în mod egal, FNGCIMM şi FGCR, precum şi completarea codurilor CAEN aferente activităţilor care pot fi admise la finanţare-garantare în cadrul Programului, prin includerea codului CAEN 6622 pentru alinierea prevederilor normelor la intenţia leguitorului de includere a activităţii agenţilor şi brokerilor de asigurare în cadrul activităţilor eligibile pentru accesarea Programului IMM Invest România.