Rezultatele proiectul DESIGNETZ condus de E.ON şi finanţat de Ministerul Federal German pentru Economie şi Energie a fost publicat. De la începutul anului 2017, un număr de 46 de parteneri de proiect au lucrat împreună în regiunile din Renania de Nord-Westfalia, Renania-Palatinat şi Saarland, pentru a dezvolta soluţii accesibile pentru o viaţă sustenabilă, potrivit unui comunicat al E.ON.
Rezultatele cercetării oferă informaţii importante despre cum ar putea arăta lumea energetică de mâine. Acestea confirmă că tranziţia energetică din Germania este fezabilă din punct de vedere tehnic şi că elementul de bază al viitorului sistem energetic este o infrastructură inteligentă şi bine dezvoltată.
Infrastructura reţelelor formează coloana vertebrală a tranziţiei energetice. În plus, un rol important vor juca potenţialul de flexibilitate şi principiul echilibrării iniţiale a producţiei şi consumului de energie la nivel local, ori de câte ori este posibil.
Thomas König, responsabil pentru activitatea de reţea a E.ON, declară: "Odată cu finalizarea cu succes a DESIGNETZ, am creat un prototip pentru sistemul energetic de mâine. DESIGNETZ a demonstrat: avem soluţiile tehnice pentru un sistem energetic descentralizat şi durabil. Reglementările viitoare ar trebui, mai presus de toate, să stimuleze investiţiile şi inovaţia în infrastructura reţelelor şi să permită operatorilor de reţea să exploateze toate opţiunile de flexibilitate pentru stabilizarea reţelelor."
Andreas Feicht, secretar de stat la Ministerul Federal pentru Afaceri Economice şi Energie, precizează: "DESIGNETZ, unul dintre cele cinci proiecte din programul nostru de finanţare SINTEG, oferă informaţii importante despre condiţiile necesare pentru un cost optim al tranziţiei energetice. Le vom încorpora în dezvoltarea ulterioară a cadrului de reglementare. Experţii DESIGNETZ au demonstrat în special importanţa extinderii timpurii şi suficiente a reţelei, dar şi a funcţionării optimizate a acesteia, însoţită de inteligenţă, spirit inovator şi flexibilitate."
În faza finală a proiectului, centralele individuale din subproiectele DESIGNETZ, care pot absorbi sau elibera energie în mod flexibil, au fost integrate în sistemul general. Astfel, pentru prima dată, a fost creată o comunicare bidirecţională între centralele tehnice reale şi aşa-numitul sistem Cockpit. De exemplu, a fost posibil ca un sistem de stocare a energiei să comunice câtă energie ar putea stoca sau alimenta în reţea. Sistemul Cockpit a evaluat flexibilitatea oferită, adică a clasificat-o în funcţie de posibilele schimbări meteo, timpi de răspuns şi defecţiuni tehnice. În plus, a reuşit să integreze sistemele tehnice într-un sistem de furnizare a energiei simulat, al anului 2035, şi astfel să evalueze performanţa şi stabilitatea acestuia.
DESIGNETZ a demonstrat cu sistemul Cockpit că asigurarea adaptării este individuală şi respectă diferite procese şi standarde. Atunci când se implementează un sistem energetic descentralizat, este, prin urmare, important să se integreze tehnologia digitală în reţele pentru adaptabilitatea rapidă la fluctuaţiile de producţie şi consum. Flexibilitatea vine, de exemplu, de la consumatorii industriali flexibili, de la electromobilitate, de la instalaţiile de depozitare sau de la generarea de hidrogen verde. Condiţiile preliminare pentru aceasta sunt stimulentele pe pieţele relevante şi o mai mare digitalizare a reţelelor şi instalaţiilor.