Senatul României a adoptat astăzi, propunerea legislativă pentru simplificarea impozitării investitorilor din piaţa de capital. Din cei 120 de senatori prezenţi, au fost înregistrate 118 voturi pentru, o abţinere şi un vot împotrivă. Propunerea legislativă va merge în Camera Deputaţilor, for decizional, conform unui comunicat remis de Bursa de Valori Bucureşti.
"Salutăm decizia Senatului României de a adopta cu o majoritate covârşitoare acest proiect legislativ care vine în sprijinul pieţei de capital şi al investitorilor. Votul de astăzi este o confirmare a utilităţii acestui demers şi relevanţei sale pentru toţi jucătorii din piaţă. Credem cu tărie că prin adoptarea finală şi aplicarea prevederilor acestei propuneri legislative vom reuşi să încurajăm populaţia să fie mult mai prezentă în piaţa de capital, astfel facilitând accesul companiilor româneşti la finanţare. Această lege aduce avantaje tuturor şi, în final, economiei din România. Aşteptăm cu interes dezbaterile din Camera Deputaţilor şi susţinem în continuare această propunere legislativă", a declarat Adrian Tănase, Directorul General al Bursei de Valori Bucureşti.
Proiectul de lege prevede reţinerea la sursă a impozitelor generate de câştigurile de capital pentru investitorii individuali, prin impozitarea diferenţiată a profiturilor realizate, şi anume cu 1% pentru deţinerile de peste un an şi 3% pe cele mai mici de un an, fără ca pierderile să mai fie compensate. Obligaţia calculării, reţinerii la sursă, declarării şi plăţii impozitului va reveni intermediarilor şi administratorilor de fonduri. Propunerea legislativă privind modificarea şi completarea legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, care include simplificarea impozitării investitorilor din piaţa de capital, a fost înregistrată în Senat pentru dezbatere în 13 octombrie 2021.
Iniţiatorii proiectului legislativ sunt deputaţii PNL Sebastian Burduja, Gabriela Horga, George Tuţă şi senatorul USR Claudiu Mureşan, proiectul fiind susţinut de Bursa de Valori Bucureşti, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Asociaţia Administratorilor de Fonduri, Asociaţia Română a Băncilor şi Asociaţia Brokerilor, se arată în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 16:00)
Cu acest sistem vor fugii si putinii investitori pe care ii aveti acum pe BVB.
Nu o sa creasca lichiditatea daca voi impozitati la sursa investitorul individual.
Daca legea actuala zice ca pierderile se reporteaza 7 ani si pot sa le deduci din castiguri atunci normal ar trebui sa intre in vigoare dupa 7 ani de acum noua lege.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 16:20)
Cu siguranta investitorii vor fugi cand vor afla ca trebuie sa plateasca un impozit mai mic si nu va mai fi nevoie de interactiune cu ANAF. Ce o sa le mai lipseasca cozile si formulare unice.
Acum pe bune daca principala ta problema e cum sa iti reportezi pierderea ar trebui sa te intrebi pentru ce stai pe bursa. Legea asta ar fi un moment foarte bun sa mai tai din pierderi.
1.2. Veste minunată (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Alin în data de 02.02.2022, 16:29)
Se diminuează birocrația și fiscalitatea. Așteptam de mult timp o asemenea știre!
1.3. Declaratiile raman! (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de cristi în data de 02.02.2022, 16:36)
Declaratiile si interactiunea cu ANAF raman... doar trebuie platita si CASS (sanatate).
Iar pierderi nimeni nu vrea, dar se intampla...
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 17:21)
exact.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 17:29)
Legea nu se schimba peste noapte cu Dragoi si Gusta.
De curiozitate uite ce zice Burduja:
Analiza rezultatelor prezentate
Prin prisma rezultatelor obținute privind taxele aplicate conform regimului fiscal
curent, se pot desprinde următoarele concluzii:
? nivelul taxelor rezultate din activitatea conturilor clienților individuali pe piața de
capital se încadrează în plaje de valori relativ modeste.
? în contextul în care taxele de recuperat datorită pierderilor din investițiile directe
sunt la valori destul de mari comparativ cu taxele pe venit încasate, se poate
concluziona că taxele încasate în mod real sunt de fapt și mai reduse datorită
recuperării taxelor generate de pierderile din anii anteriori.
? taxele calculate care ar fi fost încasate în această perioadă pornesc de la premisa unei
colectări de 100%, o ipoteză neconformă cu realitatea.
Prin prisma rezultatelor obținute privind taxa pe venit conform regimului
fiscal propus, rezultă următoarele concluzii:
? se constată o scădere a taxelor încasate, însă impactul fiscal este unul nesemnificativ
la nivelul bugetului total al statului, iar efectele indirecte ale schimbărilor generează,
în fapt, un impact pozitiv asupra bugetului și asupra economiei în ansamblul ei.
? măsurile fiscale propuse creează premisele unei participări mult mai largi a populației
la piața de capital și pe termen lung, a unor încasări la buget semnificativ superioare,
mai ales datorită dezvoltării companiilor româneşti prin piața de capital.
Având în vedere impactul fiscal simulat, acest impact este calculat pentru anii
în care indicele BET a avut o evoluție predominant pozitivă, fapt ce amplifică
valoarea acestuia). Pe viitor, în ani în care indicele ar avea valori negative, regimul
fiscal actual ar implica și compensări semnificative ale pierderilor din investiții.
Schimbările propuse avantajează statul român în anii cu evoluții bursiere negative,
compensarea pierderilor fiind eliminată.
În fine, o bază puternică de clienți individuali va reprezenta un pilon de
dezvoltare a pieței locale, în condiţiile în care creșterea numărului de investitori
individuali și a activității acestora pe piața bursieră s-ar reflecta pozitiv și asupra
taxelor încasate din activitatea acestora de tranzacționare.
Si da este o lege proasta pentru ca in orice afacere nu toate sunt castigatoare.
Iar statul doar vrea sa castige dupa cum se vede.
Investitorul individual doar cu paguba.
1.6. Lege pt buget nu pentru investitori ... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Constantin în data de 02.02.2022, 20:06)
Aveti mare dreptate, lichiditatea se va reduce si nu avea de castigat decat statul... Sa detaliez cu exemplu concret:
Vand azi in pierdere o actiune care vad ca se duce in jos. Maine cumpar alta care creste. Pe asta o vand in castig peste x luni. Profitul obtinut = pierderea din vanzarea actiunii "proaste". Pe sistemul actual castigul=pierderea si nu platesc impozit. Pe sistemul propus platesc impozit la vanzarea actiunii "bune" Cine castiga ? Statul! Probabil voi fi tentat sa ma abtin de la astfel de tranzactii si sa "mor in brate" cu actiunea proasta. Concluzia? Scaderea lichiditatii. Ca sa nu mai vorbesc ca insusi initiatorul legii afirma " Pe viitor, în ani în care indicele (BET) ar avea valori negative, regimul
fiscal actual ar implica și compensări semnificative ale pierderilor din investiții.
Schimbările propuse avantajează statul român în anii cu evoluții bursiere negative,
compensarea pierderilor fiind eliminată."
QED
1.7. si-a zis mama si-a zis mama Constantine tine seama (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2022, 00:07)
"Probabil voi fi tentat sa ma abtin de la astfel de tranzactii si sa "mor in brate" cu actiunea proasta. Constantine, in exemplul tau ORICUM pastrezi actiunea proasta dar esti nemultumit ca ai de platit 3% la profitul pe actiunea buna, nou cumparata. esti confuz baiete. dar mult si rau.
1.8. Putintica atentie, va rog ... (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de Constantin în data de 03.02.2022, 03:06)
Dvs. ati tranzactionat vreodata pe bursa? Am zis CLAR ca acum as putea vinde actiunea "proasta" si sa cumpar alta "buna" cu care as putea compensa pierderea de la cea "proasta" fara a plati impozit. Deci nu ORICUM ...
In alta ordine de idei, in declaratia de avere a d-lui Sebastian Burduja (nici a Gabrielei Horga, initiatori ai proiectului) nu apare c-ar detine actiuni pe bursa. La ceilalalti nu m-am uitat, pierdere de timp. Alte legi facute de pafaristi ...
1.9. Profit mare (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2022, 09:53)
Am apucat acest mod de impozitare cu multi ani in Burma si fiind un investitor de peste 25 de ani consider ca este cel mai bun sistem de impozitare pe piata de capital.
1.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2022, 10:16)
Creste birocratia si fiscalitate prim aplicarea unui impozit de 3% retinut la sursa.
Iar tu tot mai sarac vei fi pentru ca nu tot timpul creste bursa vor veni si ani in care se vor da OUG 114 sau altele similare.
Pentru unii investitori pe termen scurt, OUG 114 a provocat pagube mai mari chiar decât începutul crizei din 2008
? Pentru alţii, printre care şi instituţionali, respectiv SIF-uri, fonduri de pensii, anunţul şi adoptarea actului normativ au creat o oportunitate rară pentru achiziţii
? OUG 114 rămâne în istorie ca actul normativ cu cel mai puternic impact negativ pe termen scurt din istoria bursei locale.
18 decembrie 2018. „Nu ne sfiim să denumim această taxă ca fiind una pe lăcomie“,atunci când anunţa că guvernul va taxa băncile şi companiile din energie pentru „a proteja consumatorul român“.
Doar că a doua zi investitorii de la bursa de la Bucureşti aveau să simtă pe propria piele riscul legislativ într-una dintre cele mai sărace economii din Uniunea Europeană ca urmare a unui act normativ care avea să îi lase pe aceştia traumatizaţi de lipsa de responsabilitate a guvernanţilor. Şi să creeze un precedent periculos.
Atunci sa va tineti bine ca pierderile nu mai poti sa le compensezi din castiguri viitoare.
Iar daca te impiedici de o declaratie unica la ANAF nu ai ce cauta pe bursa pentru ca de ea nu ai sa scapi de depus.
1.11. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 03.02.2022, 10:43)
...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 16:08)
Acum am vazut ce cauta Dragoi in poza de la parlament alaturi de Tanase.:)))
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 17:40)
din raportul VUAN la 31.12.2021 raportat de Dragoi la Sif 1 se pare ca nu prea plateste impozite statului roman?
Datorii privind impozitul pe profit amanat= 179.619.996 lei
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Warren Buffett în data de 02.02.2022, 20:04)
impozitul pe profit amanat se calculeaza pentru diferente temporare intre baza fiscala de impunere si baza contabila. este un calcul contabil in cerut de IAS 12. impozitul amanat NU este exigibil pentru perioada de raportare, urmand a se inregistra si plati in viitor. nu e nimic in neregula. vorbim de ceea ceea ce se numeste "deffered tax liability". exista si "deffered tax asset" cand platesti acum pentru ceva ceea ce se va deduce contabil in viitor. pentru o intelegere exhaustiva a problemei, recomand lectura IAS 12
2.3. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 03.02.2022, 11:51)
...
3. Guess huo?
(mesaj trimis de ALI G. în data de 02.02.2022, 16:26)
Sa vezi fuga de speculatori, mai ramane ciordel si jagardel pe bursa.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 16:29)
vrei sa zici "fuga de speculatori nepriceputi". ca celor priceputi le va conveni 3% pe tranzactiile castigatoare fata de 10% pe net
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 16:38)
Ca tot se plange citu ca nu sunt bani la buget pentru cresterea pensiilor si alocatiilor:-). Iarasi isi dau PNL-istii legi cu dedicatie...Parafrazand, "tarii cat mai mult carbune", acum e "tarii cat ,mai putine taxe, redevente, impozite" iar din alea putine, pensii speciale fara numar:-)
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 16:49)
pierderea neta la buget, daca se adopta masura, este de ~30 milioane lei, adica ~0.0023% din PIB. pensiile speciale sunt ~10 mld lei, din care ~9 mld reprezinta de fapt pensii de serviciu ale militarilor si asimiliati acestora de care nu o sa se atinga nimeni, niciodata. deci, toata valva se face pentru ~1 mld ron, adica sub 0.1% din PIB. astea sunt subiecte de intretinut tensiunile in societate. despre ce sume vorbim?
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2022, 17:12)
Deci da cu minus, da? Cu 1 miliard pe an in plus, poate reusiti sa terminati macar autostrada Transilvania ca din 2004 va tot faceti curaj sa o terminati. Nu e mai simplu, fiecare primeste brutul, fara nici o taxa, si fiecare se chiverniseste singur? Nu inteleg de ce unul din Vintul de Jos, care nu a vazut Marea Neagra la viata lui, din taxele si impozitele lui trebuie sa plateasca autostrazile si subventia celor din Bucuresti sau alt oras. Ca "investitiile" astea mirobolante "se vad" numai in datoria publica dar nu si in realitate. Deci despre sumele astea vorbim. Ca nu vreti impozit pe dividende, nu vreti redevente marite, nu vreti impozite la IT, nu vreti impozit pe transe de venit, dar "vreti o tara ca afara". Apropo, cat e impozitul pe devidende in Germania, asa de curiozitate...sau SUA, sau Franta
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2022, 00:08)
daca raman dar priceputii, de unde mai castiga daca fraieri au plecat?
de la ceilalti priceputi?!
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2022, 09:57)
Nu fuge nimeni,a mai fost sistemul asta si n-a fugit nimeni ba din contra!
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2022, 10:23)
arata-mi o tara civilizata spre care tindem si noi, ca are acest impozit retinut la sursa pe tranzactii doar castigatoare si pierderile sa ramana la investitor in vecii vecilor.
4. fără titlu
(mesaj trimis de De când se calculează ... în data de 02.02.2022, 19:19)
De cand se calculează în acest fel impozitul?
E valabil și pt acțiunile care le avem deja în portofoliu ?
Sa vezi acum certuri cu brokerul ca oprește impozitul la sursa,ca de ce a oprit 3% în loc de 1%.... etc.
Una peste alta e bine cum s-au gândit. Era bine dacă făceau și la depozite acelasi impozit.
4.1. raspuns...de cand se calculeaza... (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Spring 1974 în data de 03.02.2022, 07:31)
După ce va primi avizele va merge la plen. Conform unui amendament făcut chiar la Senat, proiectul este gândit pentru a intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023. Motivul este pentru că regimul fiscal este complicat de schimbat chiar în timpul anului fiscal, iar sugestia Ministerului de Finanţe şi a ANAF a fost să se înceapă aplicarea de la începutul anului viitor, în măsura în care va trece de plen”, spune deputatul ....
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2022, 11:04)
Gusta e cel ce nu-si actualizeaza nici saitul AAF din luna mai 2021?
Cu el vrei sa faci legi bune pentru investitori?