Proiectul Nabucco - 7,9 miliarde de euro
F.A.
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 14 iulie 2009
Acordul politic dintre ţările de tranzit pentru conducta Nabucco - Austria, Ungaria, România, Bulgaria şi Turcia - a fost semnat ieri la Ankara. Reinhard Mitschek, Directorul General al Nabucco Pipeline Int., a declarat: "Finalizarea Acordului Interguvernamental reprezintă un pas important în realizarea proiectului. Gazoductul are acum un cadrul legal stabil şi poate garanta realizarea tranzitului de gaze naturale în condiţii egale şi transparente pentru toţi clienţii".
Acordul va asigura un cadrul legal stabil pentru următorii 50 de ani, tot acum stabilindu-se faptul că un procent de 50% din capacitatea gazoductului va fi rezervat pentru acţionari, restul de 50% fiind destinat altor părţi (transportatori). În acelaşi timp, Acordul Interguvernamental defineşte metodologia pentru tarifarea standard. Aceste condiţii se vor aplica timp de 25 de ani de la intrarea în operaţiune a gazoductului şi vor garanta acces în mod egal pentru toţi participanţii de pe piaţă. În consecinţă, Acordul Interguvernamental reprezintă o asigurare pentru statele ce urmează a furniza gazele naturale şi care iau în considerare vânzarea de gaze către posibilii transportatori ai Nabucco.
Constituirea unui comitet politic (Comitetul Nabucco) va contribui la implementarea proiectului într-un mod eficient şi este destinat a servi drept sursă principală de informaţii. Acest forum va fi alcătuit din reprezentanţii ţărilor care au semnat acordul. Germania, Comisia Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Nabucco Gas Pipeline Int. GmbH vor participa în calitate de observatori.
Următoarele etape ale proiectului Nabucco includ atât finalizarea unor acorduri precum Acordul pentru Sprijinirea Proiectului, incluzând planificarea tehnică detaliată, cât şi evaluările privind impactul social şi de mediu. În paralel, consorţiul Nabucco va începe negocieri cu băncile şi va urmări comercializarea capacităţilor de trasport în cadrul procesului de rezervare de capacităţi (open season).
• Totalul taxelor din exploatarea conductei este estimat la 400-450 milioane euro anual
La cele două capete ale conductei Nabucco se află interese ale unor mari jucători pe piaţa energiei: pe de o parte, Rusia este dependentă de banii statelor membre ale UE, pe de alta, acestea sunt dependente de gazele livrate de Gazprom. Iar în timpul crizei gazelor din ianuarie 2009, Norvegia a demonstrat că nu poate înlocui, nici măcar pe termen scurt, un furnizor precum Rusia.
Pentru România, Nabucco nu este interesant numai pentru că nu ar mai depinde de gazele ruseşti şi nici măcar numai pentru taxele care i-ar reveni din faptul că o parte din cei 3300 de kilometri ai conductei ar tranzita teritoriul său. Totalul taxelor din exploatarea conductei este estimat la 400-450 milioane euro anual. După cum arăta recent Vasile Puşcaş, secretar de stat la Departamentul pentru Afaceri Europene, citat de Agerpres, România doreşte să demonstreze că poate juca un rol activ în strategia de securitate energetică a UE, prin implicarea sa în proiecte cheie precum Nabucco, interconectările pentru gaz ale Ungariei şi Bulgariei şi proiectul de infrastructură şi echipamente pentru fluxurile inverse de gaz, pentru care există o injecţie de capital de 320 de milioane de euro. De asemenea, un succes în proiectul major Nabucco ar întări argumentele României pentru găzduirea Agenţiei Europene pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare în Domeniul Energiei (ACER).
Cu toate acestea, poziţia României are destule puncte incomode, după cum o demonstrează şi faptul că premierul Boc a trebuit să convoace o şedinţă extraordinară de guvern duminică seara, tocmai pentru a discuta, cu puţin timp înainte de plecarea la Ankara, punctul de vedere exprimat la Conferinţa de la Ankara
• DETALII TEHNICE:
Nabucco este primul gazoduct care va lega regiunile cele mai bogate în gaze naturale din lume - regiunea Mării Caspice, Orientul Mijlociu şi Egiptul - de pieţele europene de gaze naturale. Se preconizează ca cererea de gaze naturale la nivel european să crească semnificativ în următoarele două decenii, în timp ce producţia de gaze naturale în Europa este în scădere. În jurul Europei sunt disponibile rezerve enorme de gaze naturale, dar provocarea o reprezintă transportul gazelor către consumatori. Gazoductul porneşte de la graniţa răsăriteană a Turciei, traversează Bulgaria, România şi Ungaria, ajungând la Baumgarten, lângă Viena, într-unul dintre cele mai importante centre de gaze naturale din Europa Centrală. Odată finalizat, gazoductul cu o lungime de 3.300 de km va avea o capacitate anuală de 31 miliarde mc. Principalele obiective strategice sunt:
ü Deschiderea unui nou coridor de alimentare pentru Europa
ü Creşterea rolului de tranzit al ţărilor participante de-a lungul rutei
ü Contribuţia la securitatea aprovizionării pentru toate ţările partenere
ü Consolidarea rolului sistemului de gazoducte
Acţionarii Nabucco sunt RWE (Germania), OMV (Austria), MOL (Ungaria), Transgaz (România), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria) şi Botas (Turcia). Fiecare acţionar deţine o participaţie egală de 16,67% în cadrul Nabucco Gas Pipeline International GmbH (numit în continuare NIC). Costurile de construcţie estimate sunt de 7,9 miliarde euro. Aproximativ 30% din investiţie va fi plătit de partenerii din consorţiu (capital propriu). 70% va fi furnizat de creditori (capital din obligaţiuni). În prima etapă, finanţarea va fi asigurată de instituţii internaţionale precum Banca Europeană pentru Investiţii sau Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, precum şi de agenţii şi bănci care susţin exporturile diferitelor ţări furnizoare. Restul va fi asigurat de instituţii financiare comerciale.
Nabucco este un proiect de gazoduct unic, ce are la bază o abordare de tip multi-sourcing. Proiectul furnizează tehnice pentru transportul gazelor naturale din diverse surse aflate în regiunea Mării Caspice sau Orientul Mijlociu. NIC este responsabil de construcţia şi dezvoltarea gazoductului. Conform legislaţiei europene, NIC nu va cumpăra sau vinde gaze naturale. Clienţii noştri de transport vor face acest lucru şi ei vor trebui să decidă ce surse vor aborda. În vederea pregătirii pentru procesul de rezervare de capacităţi (open season) - o alocare de capacităţi în baza unor licitaţii - NIC a realizat un studiu de piaţă în iulie 2008 cu toţi potenţialii transportatori, dar nu în baza unei licitaţii, în cadrul căruia s-a constatat că cererea pentru contracte pe termen lung a fost de două ori mai mare decât capacitatea planificată. În timpul procesului de rezervare de capacităţi, un procent de 50% din capacităţile de transport va fi oferit partenerilor din consorţiu, iar restul de 50% altor părţi. Inginerul proprietarului a fost deja angajat la finele lui 2007 şi planificarea detaliată este pe cale de a fi realizată. Construcţia va începe în 2011 iar primele gaze naturale vor trece prin conductă în 2014.