Proiectul ordonanţei privind RCA, publicat de Ministerul Finanţelor

Andrei Stan
Bănci-Asigurări #Transporturi / 11 septembrie 2016

Proiectul ordonanţei privind RCA, publicat de Ministerul Finanţelor

Actualizare 18:24 Transportatorii rutieri cer îngheţarea imediată a tarifelor RCA în cadrul următoarei şedinţe de Guvern

Patronatele din transporturile rutiere (UNTRR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM) solicită Guvernului să intervină prin OUG şi să îngheţe tarifele RCA în următoarea şedinţă de Guvern la valorile medii din raportul Milliman, conform cu propunerile transportatorilor trimise la Guvern în 3 august 2016, se arată într-un comunicat publicat pe site-ul Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Transportatorii arată: "Actuala Ordonanţă de Urgenţă, publicată pe site-ul Ministerului de Finanţe, este doar generală şi nu limitează tarifele RCA, transportatorii rutieri fiind nemulţumiţi de forma acesteia, urmând ca, în data de 15 septembrie 2016, să se organizeze un protest naţional împotriva creşterii tarifelor RCA. Guvernul poate limita tarifele RCA conform Legii Concurenţei 21/1996, modificată şi completată în 2016, iar Consiliul Concurenţei investighează de 2 ani piaţa asigurărilor din România împotriva unor practici neconcurenţiale, practici care au fost dovedite în raportul Milliman, întocmit la cererea ASF şi trimis către Parlament".

UNTRR susţine că sistemul bonus-malus nu funcţionează, tarifele RCA au crescut de două - trei ori, iar acordarea bonusului de către firmele de asigurare nu mai îndeplineşte scopul pentru care a fost creat, încălcându-se Norma Nr.23/2014.

Reprezentanţii transportatorilor precizează: "Un exemplu de poliţă RCA din partea unui firme arată cum tarifele asiguratorilor au crescut, în numai un an, cu peste 150%. Se poate observa cum în august 2015, compania a plătit o primă de asigurare de 7.251,6 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce înseamnă că dacă autovehiculul ar fi fost încadrat în clasa B0 ar fi achitat o primă de asigurare de 8.057,33 lei (la clasa B2 există o reducere a primei de 10% faţa de clasa B0). În iulie 2016, compania a primit o oferta de reînnoire în luna august a poliţei aferenta clasei B4, în valoare de 16.958,36 lei, ceea ce indică faptul că autovehiculul nu a fost implicat în niciun accident rutier în ultimul an, iar reducerea faţă de clasa B0 este de 18%. Însă în loc să primească un tarif mai mic cu 18%, de 6.607 lei faţă de suma de referinţă la care a fost încheiat contractul de asigurare, în care firma de transport nu a produs nicio cheltuială firmei de asigurări, transportatorul primeşte cea mai bună ofertă 16.958,36 lei ! (...) Astfel, ASF acceptă, şi asigurătorii schimbă valoarea de referinţă B0 şi totul se raportează la o primă pentru B0 de 20.680,92 lei (4.575 euro), ceea ce indică o creştere de peste 150% în numai un an".

UNTRR subliniază că "fără un tarif RCA îngheţat la valori clare nu se va întâmpla nimic".

Uniunea mai spune că în 2012 un RCA pentru un camion costa 300 de euro, în 2013 poliţa a ajuns să valoreze 700 de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro în 2014, la 3.500 euro la final de 2015 şi, în pofida sesizărilor şi dialogului cu autorităţile şi asigurătorii, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns să coste peste 5.000 euro la clasa B0, după luna 2016.

Având în vedere aceste creşteri, UNTRR solicită şi Parlamentului reînfiinţarea unei autorităţi dedicate asigurărilor - Consiliul de Supraveghere a Asigurărilor.

Transportatorii mai spun: "Solicităm Guvernului să intervină pentru îngheţarea tarifelor RCA şi să nu mai sprijine punctual grupuri de interese care pentru profitul propriu sacrifică dezvoltarea economică a României".

(S.A.)

-----------

Proiectul Ordonanţei privind asigurarea obligatorie de răspundere a fost publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) şi se află acum în dezbatere publică.

Potrivit unui comunicat de presă al MFP, proiectul prevede o serie de măsuri care permit o mai mare transparenţă şi flexibilitate pentru şoferi în încheierea unei poliţe obligatorii, o mai bună monitorizare a pieţei, precum şi posibilitatea unei compensări directe în cazul accidentelor care se produc pe teritoriul ţării noastre.

MFP precizează că actualul proiect de O.U.G. a fost realizat în urma unor consultări cu asociaţiile transportatorilor şi cu societăţile de asigurare. Majoritatea propunerilor formulate de transportatori se regăsesc în proiect, susţine ministerul.

O propunere vizează posibilitatea încheierii contractelor RCA pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului.

De asemenea, este permisă suspendarea contractului RCA la cererea asiguratului, pe perioada în care este suspendat dreptul de circulaţie sau vehiculul este imobilizat. În cazul producerii unei daune pe perioada suspendării contractului RCA, asigurătorul este obligat la plata despăgubirii urmând să îşi recupereze suma de la persoana vinovată de producerea accidentului.

MFP mai spune că, tot la propunerea transportatorilor, a fost introdusă compensarea directă în cazul asigurărilor RCA. Persoana vătămată este despăgubită de propriul asigurător, iar acesta îşi va recupera banii de la asigurătorul persoanei vinovate.

În plus, procedura compensării directe se stabileşte prin convenţii multilaterale, încheiate între asigurătorii RCA. Convenţiile compensării directe sunt convenite în mod voluntar între asigurat şi asigurător.

Sursa citată precizează: "Prin proiectul de O.U.G. sunt stabilite limite de răspundere acoperite prin asigurarea RCA, conform reglementărilor Uniunii Europene. Astfel, pentru prejudicii materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita este de 1.000.000 de euro. În cazul vătămării corporale şi al deceselor, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita se ridică la 5.000.000 de euro".

Proiectul de O.U.G. mai prevede că pentru menţinerea clasei bonus/malus, prin contractul RCA părţile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului. Plata se face după ce a fost achitată despăgubirea cuvenită persoanei prejudiciate. Despăgubirile pentru vătămare fizică se fac pe baza punctajului obţinut prin însumarea punctelor comunicate de Institutul Naţional de Medicină Legală şi prevăzute în reglementările ASF.

Tot la propunerea transportatorilor, asigurătorii trebuie să le pună la dispoziţie asiguraţilor, la cerere, calculul pe baza căruia a fost determinată valoarea poliţei. În caz contrar, asigurătorii pot fi sancţionaţi.

O altă măsură prevede ca, pe lângă cererea de despăgubire, să fie precizate clar documentele necesare pentru plata despăgubirii. Dacă despăgubirea nu este plătită în termen, se percep penalităţi pentru fiecare zi de întârziere.

Transportatorii au mai solicitat şi a fost inclusă în proiect posibilitatea ca ASF să le ceară asigurătorilor să notifice majorarea tarifelor, în cadrul sistemului general de control al preţurilor.

MFP precizează că Ordonanţa de Urgenţă va intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6867
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3098
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0072
Gram de aur (XAU)Gram de aur391.1865

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb