Radu Puiu, financial analyst, XTB România: Pot serviciile alimenta în continuare rezultatele Apple?

A.F.
Companii / 10 noiembrie 2023

Radu Puiu, financial analyst, XTB România

Radu Puiu, financial analyst, XTB România

Pe 2 noiembrie, Apple a raportat rezultatele pentru al patrulea trimestru şi pentru întregul an fiscal 2023. În ciuda faptului că a depăşit aşteptările privind rezultatele, compania şi-a văzut acţiunile scăzând cu până la 2,4% vineri, 3 noiembrie, dar a terminat sesiunea cu o scădere de doar 0,5%, conform unui comunicat remis redacţiei.

Conform comunicatului, o mare parte din atenţie s-a concentrat pe încetinirea veniturilor Apple şi pe ritmul scăzut de creştere a vânzărilor de iPhone. Dar un alt aspect îngrijorător este faptul că răscumpărările sale de acţiuni au atins un minim al ultimilor trei ani în anul fiscal 2023.

Care este importanţa răscumpărărilor Apple şi de ce fac acestea parte integrantă din teza de investiţii pe termen lung - ne explică Radu Puiu, analist financiar al XTB România.

"Apple a răscumpărat acţiuni în valoare de doar 77,55 miliarde de dolari în anul fiscal 2023, comparativ cu 89,4 miliarde de dolari în anul fiscal 2022 şi 86 miliarde de dolari în anul fiscal 2021. Deşi Apple a răscumpărat mai puţine acţiuni decât în ultimii doi ani fiscali, compania are în continuare unul dintre cele mai impresionante programe de răscumpărare. În ultimii zece ani, a răscumpărat acţiuni în valoare de 604 miliarde de dolari. Această sumă corespunde aproximativ cu valoarea de piaţă a întregii companii de acum zece ani, sau, pentru a oferi o perspectivă contemporană, este echivalentă cu valoarea combinată actuală a Netflix şi JPMorgan Chase", precizează analistul XTB România.

Warren Buffett a afirmat că răscumpărările (pentru o companie bună) sunt o variantă mai bună pentru generarea de valoare pe termen lung decât dividendele. Acesta este unul dintre motivele principale pentru care compania sa, Berkshire Hathaway, nu plăteşte dividende şi, în schimb, foloseşte veniturile suplimentare pentru a reinvesti în companie sau pentru a răscumpăra acţiuni. "Aşadar, nu este de mirare că cea mai mare participaţie publică a Berkshire este Apple, o companie care împărtăşeşte ideologia lui Buffett. Totuşi, strategia răscumpărărilor funcţionează doar dacă o companie îşi creşte valoarea în timp, ceea ce s-a întâmplat cu Apple, mai ales în ultimii ani. Dacă o acţiune nu creşte în valoare, atunci se poate spune că răscumpărările sunt o utilizare ineficientă a capitalului, care ar fi fost mai bine cheltuit pentru a îmbunătăţi activitatea de bază sau pentru a plăti dividende", mai spune analistul XTB România.

Succesul iPhone 15, influenţat de economia globală

Câştigurile Apple din al treilea trimestru au fost aproximativ la nivelul aşteptărilor. Previziunile privind veniturile au fost puţin mai slabe faţă de estimările FactSet Consensus, dar nu în mod semnificativ. Seria iPhone 15 nu va fi un super ciclu iPhone, dar nici nu pare să fie un ciclu deosebit de slab, cu excepţia cazului în care economia globală se va înrăutăţi semnificativ de aici încolo. Marjele brute au fost punctul pozitiv, cu preţuri favorabile la furnizarea de cipuri de memorie, Apple profitând de beneficiile procesoarelor sale interne pentru Mac. Astfel, serviciile au crescut ca procent în mixul total.

Pentru investitorii optimişti, creşterea veniturilor din servicii şi expansiunea marjei brute sunt punctele forte.

Veniturile din T3 au fost de 89,5 miliarde de dolari, în scădere cu 1% faţă de anul trecut, dar în creştere cu 9% faţă de trimestrul anterior. Veniturile din iPhone de 43,8 miliarde de dolari au fost în conformitate cu aşteptările.

Potrivit lui Radu Puiu, acesta este un semn bun că cererea pentru seria iPhone 15 va rezista în acest an, deşi într-un mediu macroeconomic problematic.

Veniturile din servicii, de 22,3 miliarde de dolari, au fost impresionante, în creştere cu 16% de la an la an, în condiţiile în care compania continuă să capteze mai mulţi abonaţi şi să monetizeze beneficiile ecosistemului iOS prin vânzarea mai multor aplicaţii şi servicii către clienţii săi. Marja brută a fost, de asemenea, solidă, atingând un nivel record de 45,2%, peste previziuni, datorită unui mediu favorabil de costuri pentru componente (probabil cipuri de memorie). Acest fapt este o confirmare a optimizării costurilor ca urmare a implementării procesoarelor sale interne în cadrul iPhone-urilor, iPad-urilor şi, mai recent, al Mac-urilor.

Fiind cea mai mare firmă din lume, este predispusă la concurenţă solidă. Partea de hardware de consum este vulnerabilă la concurenţa acerbă deoarece ciclurile scurte de producţie şi clienţii dornici de caracteristici tot mai performante fac dificilă menţinerea poziţiei de lider de piaţă.

Strategia comercială a Apple se concentrează pe dezvoltarea continuă a ecosistemului său de produse. Aceasta strategie s-a concretizat tradiţional prin actualizarea gamei existente de produse şi lansarea de noi articole, proces în care compania a înregistrat succes notabil datorită inovativităţii sale în domeniul produselor.

În prezent, mulţi clienţi tind să îşi păstreze telefoanele mai mult decât în trecut deoarece dispozitivele premium satisfac nevoile actuale (navigare pe internet, streaming şi social media). În mod analog cu declinul calculatoarelor personale, Apple se confruntă cu posibilitatea unei stagnări sau chiar a unui declin al unităţilor de smartphone-uri odată ce pieţele emergente se vor satura sau consumatorii se vor orienta către dispozitive de nivel mediu. În cazul în care nu reuşeşte să inoveze, Apple ar putea să îşi piardă capacitatea de a percepe preţuri premium pentru un hardware care nu mai este unic în raport cu dispozitivele concurenţilor.

Dar, mai recent, compania a făcut un pas înainte în ceea ce priveşte creşterea sa prin extinderea serviciilor precum Apple TV+, Apple Pay, Apple Podcasts, Apple Music, iCloud şi altele. Afacerea cu servicii este importantă deoarece oferă un flux de venituri recurente cu marjă mare, care nu se bazează pe vânzările de produse noi. În anul fiscal 2023, serviciile au reprezentat 22,2% din venituri, dar 35,7% din profitul său brut, ilustrând contribuţia segmentului la profitabilitatea Apple.

Performanţa Apple este comparată în mod nefavorabil cu cea de anul trecut, când Mac-urile au fost cumpărate în masă datorită unui boom post pandemic de achiziţii. Acum, consumatorii renunţă în a realiza cumpărături semnificative, cum ar fi computerele, la nivel mondial. Acest obicei se remarcă în mod deosebit de abrupt în China, unde vânzările de Mac-uri au scăzut şi mai tare. Vânzările de iPad-uri la nivel mondial au scăzut cu 10%.

Aşadar, în condiţiile în care Apple este, în esenţă, o companie cu o singură linie de produse care contează, există o preocupare crescândă în rândul investitorilor că produsele concurente ar putea să surclaseze iPhone-ul.

Între timp, Apple îşi găseşte susţinere din partea sectorului de servicii deoarece abonamentele precum Apple Music şi Apple TV+ cresc în volum. Abonamentele reprezintă un domeniu bun pentru că oferă o marjă mare, având în vedere că se aşteaptă ca abonaţii să rămână lună de lună. În cadrul raportării financiare, Apple a anunţat că are peste un miliard de abonamente active în sistem. Totuşi, rămâne de văzut dacă veniturile din abonamente vor creşte suficient de repede pentru a compensa prăbuşirea completă a vânzărilor de Mac-uri.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

13 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6879
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3062
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9723
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.4124

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb