Soldul de credite al Raiffeisen Bank a crescut puternic, cu 22%, în 2022 faţă de anul precedent, ca rezultat al intensificării activităţii de creditare pentru toate segmentele de clienţi, conform unui comunicat remis redacţiei. Pentru clienţii din corporaţii am înregistrat un avans considerabil pe întreg parcursul anului 2022, soldul de credite s-a consolidat cu 44%, an la an. Contextul economic dominat de inflaţie ridicată a condus la un necesar mai mare de capital circulant pentru companiile din România. Raiffeisen Bank a demonstrat încă o dată că ramâne un partener puternic şi de încredere pentru clienţii săi, oferind rapid soluţii financiare adaptate nevoilor lor. Soldul de credite IMM a crescut cu 17% în 2022 faţă de 2021, o contribuţie notabilă fiind adusă şi de schemele de garantare guvernamentale, în special programul IMM Invest. Astfel, în 2022 Raiffeisen Bank a acordat în cadrul programelor IMM Invest 2.333 de credite pentru peste 2.000 clienţi din domenii de activitate foarte diverse, cu valoare aprobată de 592 milioane de euro.
Potrivit sursei citate, un trend ascendent am înregistrat în 2022 şi pentru stocul de credite aferent persoanelor fizice, care a avansat cu 7%, cu o contribuţie echilibrată atât a creditelor de nevoi personale cât şi a celor ipotecare. Merită menţionat faptul că majoritatea creditelor acordate de bancă persoanelor fizice sunt cu rată de dobândă fixă, protejând astfel clienţii de potenţiale şocuri provocate de evoluţia dobânzilor din piaţă. Peste 60% dintre clienţii PF beneficiază de dobândă fixă pentru o perioadă determinată de timp. "Continuăm să promovăm produse prin care încurajăm sustentabilitatatea şi creditarea responsabilă. Creditele din categoria Green Mortgage (clădiri clasa energetică A) au ajuns să reprezinte peste 50% din volumul creditelor imobiliare acordate de bancă", spune reprezentanţii Raiffeisen. În plus, Raiffeien Bank vine în întâmpinarea clienţilor cu facilitatea "Vacanţa 3 Rate", pe care clienţii care traversează o perioadă mai dificilă, o pot accesa simplu şi fără costuri. Totodată, pe întreaga perioadă a creditului clienţii pot beneficia de un pachet avantajos de asigurare de viaţă, "Protect". Numărul de asigurări de viaţă "Protect" încheiate în cursul anului 2022 a fost mai mult decât dublu, comparativ cu 2021.
"Am încheiat anul 2022 cu o creştere a numărului de clienţi activi digital. Aproximativ 1.250.000 de clienţi persoane fizice utilizează lunar aplicaţiile de mobile/internet banking. În medie, un client se loghează de aproximativ 22 de ori într-o lună. De asemenea 2022 a însemnat lansarea unor funcţionalităţi noi în Smart Mobile: flux mai scurt pentru obţinerea unui credit de consum (Flexicredit) preaprobat, Plăţi Instant şi SavingBox. Planificarea financiară personală face parte din strategia noastră de a fi cei mai buni consultanţi pentru clienţi şi pentru nevoile lor financiare. Pe parcursul anului 2022, clienţii noştri PF au început peste 25.000 de planuri de economisire, investiţii sau de pensii, făcând un prim pas către îndeplinirea obiectivelor lor pe termen mediu sau lung", adaugă reprezentanţii Raiffeisen Bank.
În 2022, numărul tranzacţiilor online efectuate de persoane fizice, prin intermediul cardurilor de debit Raiffeisen Bank a crescut cu 36%, faţă de anul 2021, iar numărul plăţilor cu telefonul sau ceasul a crescut cu 87%. Raiffeisen Bank continuă să fie unul dintre liderii pieţei cardurilor de credit din România, cu un portofoliu de peste 570.000 de carduri.
"În aprilie 2022, am lansat ecosistemul de loializare al Raiffeisen Bank, Smart Market, care aduce împreună toate segmentele de clienţi (persoane fizice, IMM, Corporaţii), într-o aplicaţie unică în piaţă, prin care persoanele juridice, clienţi ai băncii pot promova produse sau servicii cu discounturi sau recompense pentru clienţii persoane fizice. În doar 8 luni de la lansare, 350.000 clienţi persoane fizice s-au înrolat în aplicaţie şi peste 50 de comercianţi parteneri au venit cu discount-uri semnificative la produsele şi serviciile lor", subliniază sursa citată.
Raiffeisen Bank a lansat serviciul de plăţi instant pentru persoane fizice în septembrie 2022. Clienţii pot trimite sau primi bani instant, către sau de la oricare dintre băncile participante la sistemul de Plăţi Instant. În doar 4 luni de la lansare, banca a atins o cotă de piaţă de aproape 23% pentru plăţile instant.
Rata de adecvare a capitalului se situează la peste 21%, mult peste nivelul minim solicitat de BNR (17%). Creditele neperformante s-au menţinut la niveluri scăzute (1,75 %), iar poziţia de lichiditate (indicatorul de acoperire a necesarului de lichiditate, LCR) s-a situat la un nivel confortabil (174%) mult peste cerinţele minime regulatorii (100%). În plus, prin cele patru emisiuni de obligaţiuni eligibile MREL, plasate în 2022, în valoare de 1,7 miliarde de lei, banca şi-a consolidat suplimentar rata fondurilor proprii şi a pasivelor eligibile la peste 32%, peste cerinţele regulatorii aplicabile la 1 ianuarie 2023 (27.48%). Toate acestea crează premisele pentru creşterea finanţărilor sustenabile oferite de Raiffeisen Bank clienţilor săi. De asemenea, prin formatul verde şi sustenabil al obligaţiunilor emise de bancă, contribuim nemijlocit la tranziţia României către o economie durabilă, susţinând reducerea decalajelor regionale şi consolidând competitivitatea şi rezilienţa IMM-urilor.
Raiffeisen Bank avea peste 4900 de angajaţi la sfârşitul anului 2022, cu 300 mai mulţi decât în anul precedent. Această creştere provine în special din aria IT sau din zone legate direct de nevoile clienţilor - Call-Center, Centrul Operaţional Braşov etc. Bugetele de creşteri salariale s-au dublat anul trecut, iar în 2023 bugetul alocat angajaţilor noştri va continua să crească, pentru a susţine retenţia colegilor bine pregătiţi, dar şi programele destinate dezvoltării profesionale a acestora. De altfel, Raiffeisen Bank este recunoscută în piaţa bancară ca o adevărată şcoală de banking.
"Rezultatele foarte bune înregistrate de Raiffeisen Bank în 2022 ne dovedesc că suntem pregătiţi să ne continuăm dezvoltarea, indiferent care va fi contextul economic pe care îl vom parcurge în anii următori. Cred cu tărie că dacă angajaţii băncii se simt bine şi sunt multumiţi, noi ca organizaţie putem oferi clienţilor cea mai bună expertiză financiară şi soluţii digitale de top. De aceea am integrat filozofia < people come first >, în activitatea noastră de zi cu zi, cu rezultate vizibile în indicatorii măsuraţi: satisfacţia angajaţilor a crescut de la 76% în 2021 la 80% în 2022, iar NPS (Net Promoter Score) a înregistrat o creştere semnificativă, de la 71% la 80%. Anul 2022 s-a încheiat cu rezultate financiare bune, cu o rată de adecvare a capitalului mult peste minimum impus de BNR şi cu o poziţie de lichiditate solidă. " a spus Zdenek Romanek, preşedinte&CEO Raiffeisen Bank.
"În 2022 am colectat peste 300.000 de opinii de la clienţii noştri care ne ajută să ne îmbunătăţim permanent serviciile şi produsele. Concentrarea pe întelegerea nevoilor clienţilor a dus la creşterea semnificativă a NPS. Am făcut şi o să facem schimbări în cadrul organizaţiei, cu un singur scop: să le facem clienţilor ziua mai uşoară şi afacerile mai profitabile." a spus Zdenek Romanek.
Agenţia de rating Moody's a reconfirmat în luna iulie 2022 calificativul acordat Raiffeisen Bank pentru depozite, Baa1 cu perspectivă stabilă, situat cu două clase peste calificativul de ţară al României (Baa3), subliniind poziţia solidă de solvabilitate, lichiditate şi dependenţă redusă de finanţările din piaţă, se menţionează în comunicat.