Modernizarea căilor ferate reprezintă o provocare pentru toate autorităţile din ultimii 32 de ani. Provocarea este încă valabilă, modernizarea aşteaptă.
România are de modernizat peste o mie de kilometri de infrastructură feroviară, în timp ce Polonia, cu o lungime traseelor feroviare nu cu mult mai mare decât a României, a reuşit să reabiliteze mai mult de 1.500 de kilometri cu fonduri europene, într-un singur exerciţiu bugetar european, arată datele raportului "Să luăm trenul. Renaşterea călătoriilor cu trenul într-o Românie europeană", realizat de Asociaţia 2Celsius, în cadrul proiectului Europe on Rail. Conform documentului, calea ferată reprezintă cel mai eficient mod de transport în prezent şi contribuie cu doar 1,5% din emisiile de CO2 din Uniunea Europeană provenite din sectorul transporturilor, cu o cotă de piaţă de 8,5%. Realizatorul raportului, Raul Cazan, preşedintele Asociaţiei 2Celsius, a declarat: "Pentru a plasa datele în context, 27% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE-28 au provenit din sectorul transporturilor, conform Agenţiei Europene de Mediu (2019). Datorită trenurilor electrice alimentate cu energie regenerabilă, este posibil să se prevadă călătorii şi transport aproape carbon zero. Însă nu este vorba doar de emisiile de CO2. Externalităţile negative (efectele negative care nu sunt internalizate în preţul plătit de utilizator, cum ar fi poluarea aerului, dar şi accidentele ori congestionarea) transportului feroviar reprezintă doar 2% din costul extern al transportului în Europa". Potrivit sursei citate, un studiu realizat de Comisia Europeană în martie 2018 menţiona faptul că dintre cele 365 de legături transnaţionale existente în Europa, mai puţin de jumătate (49%) erau funcţionale pentru transportul de pasageri. În ceea ce priveşte situaţia actuală din România, raportul de specialitate relevă că ţara noastră are de modernizat peste o mie de kilometri de infrastructură feroviară.
Potrivit specialiştilor: "Strategia de dezvoltare a infrastructurii va trebui să ţintească liniile cu potenţialul cel mai mare de folosire, dar cu cele mai multe restricţii. Sute de kilometri de cale ferată sunt afectaţi anual de restricţii, deci orice alte programe de dezvoltare a sistemului feroviar de la noi pică în plan secund atât timp cât restricţiile nu sunt depăşite, iar infrastructura nu este complet reabilitată". Experţii 2Celsius susţin că UE poate oferi împrumuturi preferenţiale, pentru transport verde, prin intermediul Băncii Europene de Investiţii (BEI) pentru operatorii naţionali, precum şi noii investitori: "Pentru operaţiuni regionale şi unele naţionale, materialul rulant este uneori deţinut şi închiriat de guvernul naţional (autoritatea de atribuire) sau de o companie deţinută de guvern. BEI a lansat Platforma de investiţii feroviare verzi - o nouă iniţiativă de sprijinire a investiţiilor publice şi private în proiecte feroviare. Pentru a accelera implementarea investiţiilor feroviare, noua platformă oferă servicii de împrumut, combinare şi consultanţă ale BEI şi ale instrumentelor financiare ale UE disponibile în cadrul InvestEU. Este disponibil pentru toţi operatorii feroviari, administratorii de infrastructură, autorităţile de transport şi alte părţi interesate. Green Rail Investment Platform îşi propune să abordeze nevoile specifice ale pieţei, să exploreze noi modele de afaceri şi să stimuleze oportunităţile de finanţare a inovaţiei şi a acţiunii climatice în transportul feroviar. Totodată, trenurile transfrontaliere trebuie să poată fi incluse în Planurile Naţionale de Redresare şi Rezilienţă". 2Celsius, organizaţie neguvernamentală înfiinţată în anul 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european, este membră a organizaţiilor internaţionale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe şi a Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E).