Stocul modern de spaţii destinate centrelor comerciale, în ţara noastră, a atins 2,1 milioane de metri pătraţi, dintre care 38% se află în Bucureşti, iar 62%, în oraşele regionale, arată un raport întocmit de compania de consultanţă imobiliară CBRE.
Conform raportului, anul acesta este aşteptată livrarea a circa 190.000 de metri pătraţi de centre comerciale, iar 18% din proiectele aflate în construcţie sunt extensii, aceasta fiind una dintre tendinţele majore ale pieţei.
Cererea este în creştere, iar cele mai solicitate centre comerciale din Bucureşti şi din ţară sunt ocupate integral, având liste de aşteptare pentru chiriaşii care nu au mai găsit spaţii libere, a mai transmis compania.
Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania, a declarat: "Segmentul centrelor comerciale a avut un an plin şi a crescut faţă de 2017. În 2018, pe piaţa locală şi-au făcut intrarea 24 de mărci noi, dintre care 79% au ales spaţii în centre comerciale. Acesta rămâne formatul de retail preferat atât de chiriaşi, cât şi de clienţi, chiar dacă asistăm la o dezvoltare accelerată a comerţului electronic. Deşi comerţul online a luat avânt, centrele comerciale şi-au diversificat şi rafinat ofertele, investind în crearea unei atmosfere prietenoase, crescând numărul de spaţii şi servicii pentru petrecerea timpului liber şi sporind alternativele pentru familii sau facilitând accesul în parcări. Magazinele îşi extind suprafeţele închiriate pentru a avea mai mult loc de expunere a conceptelor şi noilor colecţii şi a susţine, astfel, şi vânzările online. S-a putut observa o creştere a unor indicatori de performanţă cum sunt traficul şi coşul mediu de cumpărături, ceea ce ne confirmă că centrele comerciale rămân favoritele consumatorilor, fie că vin pentru a mânca în food court-uri, pentru a cumpăra articole vestimentare sau pentru a se relaxa".
Centrele comerciale analizate de CBRE sunt situate în Bucureşti şi în oraşele regionale şi au înregistrat o creştere a traficului de 3,2% de la an la an şi o majorare a valorii medii a coşului de cumpărături de 2,3%.
Potrivit CBRE, în funcţie de dimensiunea centrelor comerciale, acestea au fost clasate ca: centre comerciale tradiţionale mici, cu o suprafaţă totală închiriabilă ce variază între 5.000 mp şi 19.999 mp, care reprezintă 34% din totalul centrelor analizate; centre comerciale tradiţionale medii care se încadrează între 20.000 mp GLA şi 39.999 mp GLA şi au o pondere de 33% şi centre comerciale tradiţionale mari, care se găsesc în intervalul 40.000 - 79.999 mp GLA şi reprezintă 33% din ansamblul centrelor comerciale cuprinse în raportul companiei.
Raportul citat mai notează: "Evoluţia pozitivă a pieţei centrelor comerciale se reflectă şi în cifrele de afaceri realizate. Astfel, cifra totală medie este de 10 milioane euro, în creştere cu 5,5% faţă de anul anterior. Jucătorii consacraţi au raportat uşoare creşteri ale veniturilor, în timp ce proiectele regionale au avut mici scăderi, pe fondul dezvoltării comerţului electronic. Chiria medie a fost estimată la 27 euro/mp/lună. În estimarea acestei valori, nu au fost luate în calcul şi chiriile plătite de supermarketuri, hypermarketuri, magazine de tip DYI, cinematografe şi săli de bowling".
Conform rezultatelor studiului, chiriaşii care ocupă peste 50% din toate centrele analizate sunt magazinele care comercializează articole vestimentare şi accesorii (circa 30% din suprafaţa totală a unui centru comercial), urmate de restaurante şi fast food-uri (20%) şi de furnizorii de servicii pentru petrecerea timpului liber (10%).
Cele mai multe magazine ocupă o suprafaţă de sub 50 de metri pătraţi şi au o pondere de 34% din totalul magazinelor amplasate în centrele comerciale incluse în cercetare, ele fiind urmate îndeaproape de unităţi care se află în spaţii de 50-100 mp şi reprezintă 26% dintre chiriaşi, a mai transmis compania.
Raportul citat mai arată că magazinele mari, cu suprafeţe care se situează între 200 mp şi maximum 500 mp, au o pondere de 11%, iar unităţile cu suprafeţe foarte mari, care depăşesc 1.000 mp, ocupă deocamdată doar 6% din suprafaţa analizată.
Măsurarea coşului mediu nu s-a făcut pe baza tranzacţiilor propriu-zise, ci luând în calcul traficul, adică numărul de oameni care au tranzitat centrul comercial în perioada de referinţă, a explicat compania. Astfel, a fost monitorizată tendinţa, mai degrabă decât nivelul efectiv al cheltuielilor. În ceea ce priveşte fluctuaţia traficului, analizată lunar, de la un an la altul, s-a constatat că cea mai mare creştere a fost în septembrie, faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Luna cu cel mai ridicat trafic este în continuare decembrie, când a fost raportată o creştere de 3,6%, faţă de restul anului.
Raportul CBRE face o radiografie a pieţei spaţiilor comerciale din România şi este realizat de către Departamentul de Cercetare al companiei, sub coordonarea Danielei Boca. Aceasta este cea de a doua ediţie dedicată României. CBRE a creat astfel un instrument de stabilire şi măsurare a performanţei centrelor comerciale din diferite regiuni şi de comparare cu standardele internaţionale. Datorită popularităţii crescânde a acestui raport, CBRE a decis să îl extindă şi la alte pieţe, cum sunt România, Polonia, Slovacia, Italia şi Spania, urmând ca în viitor numărul ţărilor să crească.