Proprietarii afacerilor de familie sunt optimişti privind evoluţia companiilor lor în următorii doi ani, 86% anticipând că vor reveni la ratele de creştere anterioare pandemiei până în 2022, potrivit sondajului "Family Business Survey", realizat de PwC la nivel global. Estimările sunt cu atât mai încurajatoare cu cât, în contextul crizei sanitare, doar 28% dintre respondenţi au estimat creşteri ale vânzărilor pentru 2020, iar 46% scăderi, conform unui comunicat de presă remis, astăzi, redacţiei.
Mihai Aniţa, Partener PwC România, a declarat: "Pandemia a fost un adevărat test de rezistenţă pentru companiile din toate sectoarele. Afacerile de familie mari au rezistat relativ bine şi s-au adaptat situaţiei, iar acum majoritatea privesc viitorul cu încredere. Totuşi sunt două direcţii strategice pe care acestea trebuie să continue să le îmbunătăţească în perioada următoare: transformarea digitală şi strategia de sustenabilitate, proiecte sociale şi de mediu."
Potrivit comunicatului, impactul pandemiei asupra vânzărilor este inegal între sectoare. Sectorul ospitalităţii şi agrementului este, evident, cel mai grav afectat, 84% dintre respondenţii din domeniu anticipând scăderea afacerilor, urmat de industria auto (64%) şi cea de divertisment şi mass-media (63%).
În ceea ce priveşte măsurile luate în pandemie, 80% dintre respondenţi le-au permis angajaţilor să lucreze de acasă, iar un sfert şi-au redefinit producţia, pentru a răspunde cererii din pandemie. Doar o treime din afacerile de familie au fost nevoite să reducă dividendele şi doar 20% au avut nevoie de capital suplimentar.
În perspectivă, 80% dintre afacerile de familie intenţionează să-şi diversifice portofoliul sau să se extindă pe pieţe noi.
Transformarea digitală întârzie
Chiar dacă patru din cinci afaceri de familie afirmă că iniţiativele legate de digitalizare, inovaţie şi tehnologie sunt o prioritate, progresul în aceste domenii a fost lent. Doar 19% spun că au finalizat planurile de digitalizare, iar 62% au arătat că mai au multe de făcut în acest sens. De remarcat că 41% dintre companiile care şi-au digitalizat operaţiunile sunt la a treia sau la a patra generaţie care gestionează afacerea familiei.
Potrivit sursei citate, în topul priorităţilor pentru următorii doi ani se află extinderea pe noi pieţe / segmente de clienţi (55%), îmbunătăţirea capacităţilor digitale (52%), lansarea de noi produse / servicii (50%), creşterea utilizării noilor tehnologii (49%) şi regândirea modelului de afaceri (39%).
Alte concluzii ale sondajului
- 64% dintre respondenţi se aşteaptă la creşterea afacerilor în 2021 şi 86% estimează creşteri pentru 2022.
- 58% spun că toţi membrii familiei împărtăşesc păreri similare despre direcţia companiei şi doar unul din patru respondenţi (23%) nu au avut niciodată un dezacord. Astfel, deşi raportează niveluri bune de încredere, transparenţă şi comunicare, sondajul evidenţiază necesitatea unei politici clare pentru soluţionarea conflictelor, doar 15% având strategii în acest sens.
- Sondajul confirmă o creştere a planificării pentru succesiune: 30% dintre afacerile familiale au acum un plan formal de succesiune, dublu faţă de 2018.
- Cele mai importante trei priorităţi pe termen lung: protejarea afacerii ca pe cel mai important bun familial (82%), asigurarea că afacerea rămâne în familie (65%) şi crearea unei moşteniri (64%).
Aflat la a zecea ediţie, sondajul https://www.pwc.com/familybusinesssurvey,link2 >PwC Global Family Business Survey