Cercetătorii Kaspersky au raportat că numărul de atacuri prin intermediul troienilor bancari, care fură date de plată, s-a dublat în 2022 faţă de 2021, ajungând la aproape 20 de milioane de atacuri, conform unui comunicat remis redacţiei. Anul acesta, pe lângă această campanie activă care avea ca scop furtul de acreditări bancare, infractorii cibernetici nu au stat pe loc şi au dezvoltat noi scheme de fraudă. În special de Black Friday, infractorii cibernetici au folosit pentru prima dată un nou tip de schemă de phishing, exploatând serviciile de tipul "Cumpără acum, plăteşte mai târziu (BNPL)". Acestea sunt câteva dintre concluziile raportului Kaspersky "How customers got scammed amid the Black Friday season in 2022", menit să educe utilizatorii să rămână în siguranţă în timpul sezonului reducerilor.
Potrivit sursei citate, troienii bancari sunt instrumente utilizate pe scară largă în arsenalul infractorilor cibernetici care profită de sezonul ofertelor. Odată ce utilizatorul navighează într-un magazin online, troianul salvează toate datele pe care utilizatorul le introduce în formularele site-ului. Aceasta înseamnă că infractorii cibernetici au acces la un număr de card de credit sau de debit, la data de expirare, la codul CVV şi la datele de conectare ale victimei. După ce au obţinut aceste informaţii, atacatorii le pot folosi pentru a fura bani din contul bancar al utilizatorului, dar şi pentru a efectua diverse achiziţii sau pentru a vinde datele în magazinele Dark web.
După o scădere rapidă a numărului de atacuri cu troieni bancare în 2021, infractorii cibernetici au revenit la acest tip de ameninţare, mult mai pregătiţi. În 2022, numărul de atacuri s-a dublat faţă de aceeaşi perioadă de timp din 2021. Din ianuarie până în noiembrie, produsele Kaspersky au detectat şi prevenit aproape 20 de milioane de atacuri, ceea ce înseamnă o creştere globală a numărului de detectări de 92%.
În 2022, experţii Kaspersky au găsit şi numeroase exemple de pagini de phishing care se foloseau pentru prima dată de serviciile BNPL. Aceste instrumente permit clienţilor să împartă costul achiziţiei în mai multe rate fără dobândă. Prin urmare, serviciile de acest fel atrag consumatorii, în special tinerii, şi s-au dovedit a fi deosebit de populare în perioadele de cumpărături precum Black Friday.
Un exemplu al acestei înşelătorii este utilizarea greşită a unui serviciu popular numit Afterpay (Clearpay în Regatul Unit şi Italia), cu 20 de milioane de utilizatori activi în întreaga lume. Atacatorii au creat o pagină care imită site-ul oficial, păcălind victimele să-şi introducă numerele cardului de credit şi CVV-urile într-un formular fals. După ce utilizatorul şi-a introdus datele, infractorii cibernetici vor încerca să fure cât mai mulţi bani de pe acest card, golind contul victimei, subliniază sursa citată.
Mai multe informaţii despre înşelătoriile de Black Friday sunt disponibile în raportul complet pe Securelist.
Pentru a vă bucura de ofertele mari de Black Friday, asiguraţi-vă că urmaţi câteva recomandări de siguranţă: