Piaţa de încărcare a vehiculelor electrice va creşte la 75,5 miliarde de euro în 2035, de la 4,5 miliarde de euro în 2021, reiese din raportul Digital Auto 2021/22 realizat de strategy&, departamentul global de strategie al PwC, în condiţiile în care estimările arată că nouă din zece (93%) maşini vândute în 2035 vor fi electrice (BEV), arată un comunicat de presă transmis redacţiei.
"Potenţialul de dezvoltare a pieţei este determinat de creşterea cererii pentru maşini electrice în condiţiile unei legislaţii favorabile care interzice motoarele cu combustie în unele oraşe, a obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon şi a programelor de susţinere a acestor achiziţii. Având în vedere estimările privind creşterea parcului de maşini electrice pe termen mediu şi lung, masterplanul Uniunii Europene privind infrastructura de încărcare arată un necesar de 6,8 milioane staţii publice de încărcare în 2030, faţă de peste 300.000 în prezent. România deţine, în prezent, puţin peste 1.500 de puncte publice de încărcare şi 17.000 de maşini electrice înmatriculate. Aşadar, deficitul de infrastructură semnificativ şi popularitatea tot mai mare a serviciilor de mobilitate deschid o multitudine de oportunităţi de afaceri pentru companiile din domeniu", a declarat Daniel Anghel, Partener şi Lider pentru industria Auto, PwC România.
• Care sunt cele mai bine pregătite state din Europa pentru e-mobilitate
Potrivit sursei citate, raportul e-Readiness realizat de strategy&, care analizează dezvoltarea e-mobilităţii pe principalele şapte pieţe europene, luând în calcul stimulente guvernamentale, infrastructura, ofertă şi cerere, indică Norvegia ca fiind cea mai pregătită ţară din acest punct de vedere. Din punct de vedere al infrastructurii, Norvegia însumează peste 90.000 de puncte de încărcare.
Elveţia se situează pe locul al doilea în indicele eReadiness, cu un nivel ridicat de cerere susţinut de o infrastructură solidă pentru maşinile electrice. Regatul Unit prezintă un nivel bun al cererii din partea consumatorilor, susţinut de infrastructura vehiculelor electrice, dar stimulente limitate pentru populaţie. Germania se situează la jumătatea clasamentului, cu performanţe relativ bune în ceea ce priveşte stimulentele guvernamentale şi creşterea cererii clienţilor pentru vehiculele electrice.
Următoarea poziţie revine Franţei, cu un nivel mediu de infrastructură pentru vehicule electrice, dar care, împreună cu un nivel mai ridicat de stimulente, ar putea duce la o mai mare adoptare a vehiculelor electrice. Spania şi Italia au înregistrat cel mai mic scor, în principal din cauza lipsei de infrastructură.
• Europa trebuie să-şi majoreze capacitatea de producţie a bateriilor ca să ţină pasul cu cererea
Având în vedere estimările de creştere a vânzărilor de maşini electrice, Europa este deficitară nu numai la infrastructură, ci la producţia de materii prime, precum bateriile, în prezent aceasta fiind subdimensionată în raport cu cererea.
Analiza "Gigafactories and raw materials", realizată de strategy&, arată că producţia de vehicule electrice din Europa, care a ajuns la 28% din cea globală, este de aproape trei ori mai mare decât producţia sa de baterii, care reprezintă mai puţin de 10% din producţia mondială. Având în vedere geopolitica actuală, o influenţă europeană mai puternică pe piaţa producţiei de baterii este necesară pentru transformarea industriei auto.
Lanţul de aprovizionare cu baterii încă este dominat de China, cu aproximativ 80% din producţia globală de celule şi componente pentru baterii.
Cu toate acestea, există potenţialul ca UE şi SUA să furnizeze 40% din cererea de vehicule electrice, iar în acest fel viitorul lanţ de aprovizionare cu baterii să se reechilibreze, se mai arată în comunicat.