Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat ieri, cu 128 de voturi pentru, 7 împotrivă şi 32 abţineri, raportul Comisiei parlamentare de anchetă privind acuzaţiile de concurenţă neloială şi practică monopolistă, aplicate de supermarketuri. Comerţul modern, dincolo de aspecte pozitive evidente, are şi o serie de "capcane şi riscuri" asociate pe termen mediu şi lung, a fost una din concluziile raportului Comisiei parlamentare, prezentat, în această săptămână, de deputatul UDMR, Petru Lakatos, în plenul Camerei Deputaţilor. În cadrul discuţiilor purtate între furnizori şi reprezentanţii supermarketurilor la audierile din Comisia de anchetă s-a acceptat de ambele părţi ca termenele de plată stipulate în contracte să nu depăşească 30 de zile, în special pentru produsele agroalimentare şi să nu mai fie impuse cantităţi minime la comandă.
De asemenea, reprezentanţii furnizorilor şi producătorilor au recunoscut necesitatea unor investiţii masive în dezvoltarea sistemului de colectare a materiilor prime, cât şi a prelucrării acestora, în condiţii tehnologice moderne, în special în cazul produselor agroalimentare pentru creşterea calităţii acestora şi a siguranţei alimentare.
O altă concluzie prezentată în raport a fost legată de necesitatea ca furnizorii şi producătorii autohtoni să acţioneze într-un "spirit real" al competiţiei de piaţă, de acceptare a corelării preţurilor de vânzare cu modificările fiscale intervenite în plata accizelor, taxelor vamale sau a diferenţelor de curs valutar.
"Comisia parlamentară de anchetă propune începerea unui proces de consultări cu reprezentanţii producătorilor şi furnizorilor autohtoni şi cei ai supermarketurilor prezenţi pe piaţa românească pe baza reglementărilor cuprinse în actualul Cod de Bune Practici ţinând cont de experienţa legislativă a statelor europene, precum şi de recomandările specifice comunitare în vederea redactării unei propuneri legislative pentru reglementarea relaţiilor dintre producători, distribuitori şi comercianţi pentru favorizarea condiţiilor de concurenţă liberă şi a accesului micilor producători la consumatori", se arată în concluzia raportului.
Atât reprezentanţii producătorilor, cât şi cei ai marilor lanţuri comerciale au recunoscut aplicarea în cadrul contractelor dintre ei a mai multor tipuri de taxe în care sunt incluse costurile de marketing, deschidere sau reamenajare de magazine sau taxarea unor servicii de depozitare sau publicitate, unele dintre acestea neputând să fie verificate de către plătitori, se arată în raport.
Una din problemele semnalate de furnizori şi producători a fost cea referitoare la impunerea de către marile reţele comerciale a unui preţ minim obligatoriu pentru furnizori în relaţiile cu alţi comercianţi, ceea ce duce la influenţarea preţului pieţei.
În urma dezbaterilor din comisie s-a stabilit ca acest aspect să fie soluţionat prin elaborarea codului de bune practici. O parte dintre furnizorii şi comercianţii de retail cu produse alimentare, acuzaţi de concurenţă neloială, au semnat un Cod de bune practici pentru comerţul cu produse agroalimentare, a anunţat săptămâna trecută secretarul Biroului Permanent al Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea. Documentul a fost semnat de reprezentanţii Metro Cash&Carry, real-Hypermarket, Cora, Selgros Cash&Carry, Carrefour, Auchan şi Kaufland, din partea supermarketurilor şi hipermarketurilor, iar din partea producătorilor de Romalimenta, Asociaţia Română a Cărnii, Asociaţia Patronală din Industria Laptelui, Patronatul Naţional al Viei şi Vinului, Rompan, Patronatul Român al Cărnii de Porc şi Uniunea Naţională a Crescătorilor de Păsări.
La cererea Comisiei de Anchetă a Camerei Deputaţilor, constituită pentru a analiza acest subiect, producătorii, distribuitorii şi comercianţii de pe piaţa românească au avut întâlniri bilaterale, în urma cărora "şi-au conştientizat atât limitele reciproce de acceptabilitate şi suportabilitate financiară, cât şi punctele nevralgice ale relaţiilor lor contractuale", se precizează în raportul comisiei.
De asemenea, documentul menţionează că va fi iniţiată o propunere legislativă pentru reglementarea relaţiilor dintre producători, distribuitori şi comercianţi, pentru favorizarea condiţiilor de concurenţă liberă şi a accesului micilor producători la consumatori.
În ceea ce priveşte modul de facturare şi al termenelor de plată, reprezentanţii furnizorilor şi ai producătorilor, cât şi ai marilor lanţuri comerciale au ajuns la concluzia că problema poate fi rezolvată prin acceptarea ca întârzierile la plata furnizorilor să fie similare cu cele plătite în situaţii prevăzute de contract.
Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare din Camera Deputaţilor a lansat, recent, o anchetă privind eventualele abuzuri ale marilor retaileri. De asemenea, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie în industria alimentară, iar dacă vor fi depistate nereguli, penalităţile ar putea ajunge la 10 % din cifra de afaceri înregistrată în anul anterior.