Ştirile false reprezintă o mare problemă pentru oamenii care îşi iau informaţiile exclusiv de pe internet. Perioada romantică a internetului s-a încheiat, copilăria facebook-ului este pe sfârşite. Lumea în general şi lumea presei în special a înţeles în ceasul al doisprezecelea cum stă treaba cu informarea directă din surse mai puţin autorizate, cu ştirile create special ca să producă trafic şi like-uri, care nu se împiedică de amănunte precum realitatea sau adevărul. Pagubele produse de acestă libertate informaţională scăpată de sub control sunt uriaşe, cu implicaţii în viaţa reală, tocmai de aceea se încearcă stoparea lor, dacă nu de la sursă, măcar de la o "primă mână".
Astfel, BBC a decis să înfiinţeze un departament special, intitulat Reality Check, compus din jurnalişti cu experienţă, care vor avea misiunea de a verifica dacă informaţiile apărute pe internet au legătură cu realitatea şi dacă se observă că respectivele ştiri sunt complet false şi sunt făcute cu scopul de induce cititorii în eroare, acestea vor fi combătute, astfel încât consumatorii să fie avizaţi.
Săptămâna trecută, Facebook, cea mai mare şi mai cunoscută reţea de socializare din lume, a lansat "Journalism Project", încercând în acest fel să-şi consolideze relaţia cu organizaţiile media serioase. Potrivit Reuters, citat de Agerpres, Facebook va colabora cu mai multe organizaţii media în vederea promovării acurateţii informaţiilor şi pentru a-i ajuta pe utilizatori să decidă care surse sunt de încredere, în încercarea de a scăpa de stigmatul "ştirilor false". Reţeaua a fost acuzată în ultimele luni că nu face îndeajuns de multe eforturi în ceea ce priveşte ştirile false distribuite de utilizatori în timpul campaniei prezidenţiale din Statele Unite şi se află în plin proces de a remedia situaţia. La începutul acestui an compania a angajat o fostă ziaristă de la CNN pentru a conduce echipa de relaţii cu organizaţiile media. Facebook a mai anunţat că va testa o caracteristică a instrumentului "Instant Articles" pentru a permite cititorilor să consulte în acelaşi timp mai multe articole de la trusturile de presă în care au încredere. La sfârşitul anului trecut, reprezentanţii reţelei de socializare au anunţat că vor introduce marcarea ştirilor false cu etichete pentru ca utilizatorii să fie avertizaţi. Va fi folosit un aşa-zis "steag", ştirile despre care se cunoaşte că sunt false, distribuite cu intenţia de a manipula utilizatorii, vor fi marcate cu acesta. Vicepreşedintele Facebook, Adam Mosseri a explicat sistemul de marcare: "Vom utiliza rapoartele din comunitatea noastră, împreună cu alte semnale, pentru a trimite articolele vizate către aceste organizaţii de control. În cazul în care organizaţiile de control identifică o ştire falsă, acesta va fi semnalată ca ştire disputată şi va exista un link la articolul corespunzător, care oferă detalii suplimentare". Conducerea companiei a ţinut să precizeze că utilizatorii vor avea şi de acum înainte libertatea de a posta absolut tot ce doresc pe propriile pagini... chiar şi ştiri false.