Licitaţia de Iarnă de la Artmark a avut parte de recorduri. Iată rezultatele, în câteva cifre: un total de aproape 700.000 de euro, o rată de adjudecare de aproximativ 70%, 206 loturi de artă, 175 de palete (participante), dintr-un total de 344 de palete înscrise în licitaţie (fizic, telefonic şi online), din care au adjudecat propriu-zis 89 de palete.
Topul adjudecărilor Licitaţiei de Iarnă Artmark a fost condus de pictorul Nicolae Tonitza, în cadrul evenimentului care a avut loc joi, 18 decembrie, la Palatul Cesianu-Racoviţă. Al său este cel mai valoros centimetru pătrat de spaţiu românesc adjudecat. Este vorba de data aceasta de un spaţiu cultural, o micuţă dar superbă pictură, "Cap de copil (Nineta Gusti)", care s-a adjudecat cu 42.500 de euro, plecând de la un preţ de pornire de 15.000 de euro. În concret: 218 euro pentru un centimetru pătrat de pictură a marelui artist român al inocenţei copilăriei, ceea ce, extrapolat, ar conduce la o valoare de 2.180.000 de euro pentru un metru pătrat de artă românească importantă.
Apropiat prieten de idei şi grup artistic al lui Tonitza, Francisc Şirato îşi egalează şi el recordul de preţ de adjudecare în tematica deseori predilectă a florilor, "Interior cu maci şi margarete" adjudecându-se, de la o pornire de 8.000 de euro, cu 22.000 de euro (fostul record de tematică datează din 2013, de la Licitaţia de Primăvară, pentru "Trandafiri roşii şi roz", tot 22.000 de euro).
Tot la capitolul interioarelor moderniste se cuvin amintite rezultatele bune obţinute de Gh. Petraşcu, pentru micul "Interior cu portret de familie", adjudecat pentru 35.000 de euro, precum şi de Alexandru Ciucurencu, pentru "Albumul de artă", care a fost adjudecat pentru 29.000 de euro - nu departe de recordul său personal pentru o natură statică.
Creşterile cele mai convingătoare au fost însă obţinute pentru arta tradiţionalistă ori clasică (chiar dacă tratată pictural într-o manieră modernistă). Băncilă şi Verona au realizat printre cele mai bune dintre adjudecările lor din ultimii zece ani.
Astfel, din trei lucrări de Arthur Verona, două s-au adjudecat spectaculos, depăşind de multe ori maxima estimării: "Serbare câmpenească" se adjudecă, în aplauzele sălii, cu 17.000 de euro (de aproape 3 ori şi jumătate maxima estimării), iar "Convoi de sănii în Bucovina", provenind din colecţia istorică Krikor Zambaccian, cu 15.000 de euro (de aproape 3 ori maxima estimării).
Totodată, celebrul "Liliac" al lui Octav Băncilă face senzaţie, plecând de la 2.000 de euro şi adjudecându-se cu 15.000 de euro, câtă vreme "Garoafe roşii" se adjudecă pentru 11.000 de euro (dublul maximei estimării).
Bine reprezentată în licitaţie, în mod oarecum inedit, a fost şi perioada simbolistă, de început de secol XX, mai rară în pictura românească, alături de preocupările Belle Epoque (ori ale "realismului burghez", aşa cum era numită perioada de criticii de artă trecuţi). Vermont se dovedeşte, în seara Licitaţiei de Iarnă, unul dintre favoriţii publicului, fiind adjudecate toate cele 10 lucrări prezente în licitaţie - dintre care 9 tranzacţionându-se peste maxima estimării - ceea ce constituie un record absolut.
Cele mai disputate opere de N. Vermont au fost "Spălătorese" - care şi-a triplat preţul de pornire, plecând de la 4.000 de euro şi adjudecându-se pentru 12.000 de euro - şi "Cusătoreasa" - care şi-a dublat maxima estimării, adjudecându-se pentru 10.000 de euro.
Un record de autor a stabilit şi rarul şi mai puţin-cunoscutul sculptor simbolist Ion Schmidt-Faur, a cărui scenă goethiană "Faust şi Mefisto" - care îl înfăţişează pe Faust luptând cu Mefistofel - s-a adjudecat pentru 5.000 de euro (plecând de la un preţ de pornire de 1.500 de euro).
Se remarcă, de la licitaţie la licitaţie, o creştere a ponderii segmentului tânăr (cu vârste cuprinse între 25 şi 45 de ani) în rândul participanţilor. Ne bucurăm să anunţăm că 42% dintre adjudecări (raportat la numărul adjudecărilor, iar nu la valoarea totală a licitaţiei) au fost realizate de acest segment de vârstă, fapt inedit în rândul licitaţiilor de artă importantă de până acum. Clasicitatea şi perenitatea tematicilor prezente în expoziţie şi în licitaţie fac aceste rezultate şi mai remarcabile.
Statistica acestui eveniment de final de an demonstrează preocuparea colecţionării de artă de la vârste mai mici. Preţuirea frumosului şi a valorilor identitare naţionale sunt, aşadar, în creştere.