Ministerul Finanţelor Publice a publicat modul în care va fi efectuată a doua rectificare bugetară din acest an. Pe primul loc la tăierile de fonduri pentru sfârşitul lui 2018 se situează Ministerul Transporturilor, care va pierde 1,16 miliarde lei.
Cu toate acestea, există în cadrul ministerului companii care nu vor avea de suferit de pe urma noii rectificări bugetare: Metrorex şi CNAIR.
Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR declarat pentru Ziarul BURSA: "Rectificarea nu va afecta bugetul CNAIR. Tot ce se află în derulare, referitor la proiectele demarate, rămâne şi sunt şi sumele necesare pentru a fi plătite lucrările efectuate de către firmele de construcţii. Din experienţa pe care o avem din anii trecuţi, vor fi returnate la bugetul public sumele care, deşi au fost alocate pe anumite proiecte, nu au fost cheltuite, deoarece proeictele nu au mai fost începute. Vom afla ulterior aprobării prin hotărâre de guvern a rectificării bugetare dacă vor mai fi afectate şi alte sectoare, dar din experienţa anterioară, sperăm că nu".
Ţinând cont de dificultăţile cu care se confruntă ministerul transporturilor în gestionarea proiectelor cu finanţare europeană, în demararea şi finalizarea unor proceduri privind marile lucrări de infrastructură, în plata lucrărilor care vor fi finalizate în următoarele 40 de zile, precum şi din analiza situaţiei grele, din punct de vedere financiar şi investiţional, cu care se confruntă CFR Călători şi CFR Marfă, reducerea bugetară anunţată de Ministerul Finanţelor Publice pentru Ministerul Transporturilor seamănă cu reducerea oxigenului necesar pentru un bolnav aflat la terapie intensivă.
CFR Marfă are o datorie de 100 milioane de euro către CFR S.A., deţine un material rulant vechi şi are nevoie de reparaţii. De slaba calitate a materialului rulant, în special a vagoanelor, precum şi de lipsa acută a acestuia, se plânge şi conducerea CFR Călători, care are nevoie de finanţare din partea bugetului de stat. Mai ales că a iniţiat achiziţia publică pentru cumpărarea a 100 de automotoare second-hand menite să acopere lipsa materialului rulant.
De asemenea, din cauza nerecuperării datoriilor de către CFR S.A. de la CFR Marfă, precum şi a finanţării slabe din partea bugetului de stat, nu se pot realiza lucrări ample de reabilitare şi modernizare a infrastructurii feroviare, lucrări ce sunt necesare în condiţiile în care, aşa cum afirma ministrul demisionar al Transporturilor, Lucian Şova, anual se degradează 300 km de cale ferată, iar statul român repară doar 16 kilometri. În afara acestora, CFR S.A. trebuie să reabiliteze şi podurile şi podeţele din dotarea infrastructurii feroviare.
Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR a menţionat, legat de lucrările de deszăpezire că acestea se efectuează în parametri optimi, că toate contractele privind materialele antiderapante au fost onorate de către furnizori şi că, deocamdată, nu există probleme cu privire la starea drumurilor naţionale în această perioadă.
Alin Şerbănescu a arătat: "Am montat şi sistemul de parazăpezi în zonele în care, pe timp de iarnă, din cauza viscolului, zăpada este adusă de vânt şi depozitată în cantităţi mari pe carosabil, dar mai avem de lucru privind protecţia pe timp de iarnă. Soluţia este constituirea de perdele forestiere în zonele cu probleme situate în imediata vecinătate a autostrăzilor şi drumurilor naţionale. Deşi CNAIR a trimis, în urmă cu trei ani, o solicitare către ROMSILVA pentru înfiinţarea de perdele forestiere pentru 1600 de kilometri, până acum nu a demarat niciun proiect în acest sens, fiind nevoie şi de exproprierea de către guvern a parcelelor de teren situate în zonele respective, cu risc ridicat de înzăpezire".
Reprezentantul CNAIR a spus că aceste perdele sunt necesare, mai ales că s-a observat că, în zonele în care agricultorii nu au tăiat pe timp de iarnă cocenii de porumb de pe câmp, zăpada a ajuns mai greu pe carosabil şi în cantitate mai mică.