Renault SA şi Kia Motors Corp sunt constructorii de automobile care au cel mai mult de suferit dacă Occidentul înăspreşte sancţiunile concepute pentru a pedepsi Rusia pentru implicarea sa în Crimeea, potrivit presei internaţionale.
În 2013, piaţa din Rusia a reprezentat 8% din vehiculele vândute de Renault, cel mai ridicat procentaj din rândul constructorilor auto străini. Pe locul doi se situează Kia cu 7,2%, urmată de Hyundai Motor Co. cu 3,8%.
Preşedintele rus Vladimir Putin este blamat de întreaga comunitate internaţională pentru tensiunile în creştere din Ucraina şi pentru alipirea Crimeei, ilegitimă în opinia Occidentului. Cu o economie slăbită şi investiţii străine în scădere, sancţiunile impuse de Statele Unite şi Uniunea Europeană pot provoca daune şi mai mari Ucrainei prin îngheţarea activelor şi interdicţii de călătorie.
"Rusia ar putea deveni o problemă pentru constructorii auto", a estimat Sascha Gommel, analist Commerzbank. "În ceea ce priveşte expunerea directă, Renault este probabil cel mai dependent, iar piaţa rusească este foarte profitabilă pentru ei. Ar avea un impact semnificativ asupra câştigurilor", a mai adăugat analistul.
Piaţa auto din Rusia a înregistrat o scădere de 4% în primele două luni ale anului şi o contracţie de 5,5% în 2013, după trei ani de creştere. Sascha Gommel estimează că vânzările de autovehicule în Rusia ar putea înregistra o scădere de o singură cifră în decursul acestui an. La o populaţie de 142 milioane de persoane, în Rusia s-au vândut anul trecut 2,78 milioane autoturisme, faţă de 2,95 milioane în Germania, cea mai mare piaţă auto din Europa, care are o populaţie de aproximativ 80 de milioane.
Capacitatea constructorilor auto de tipul Renault, care au uzine de asamblare în Rusia, de a face faţă unui embargou complet va depinde de procentul componentelor produse locale, care ar putea diminua pierderea veniturilor prin evitarea fluctuaţiilor valutare şi a întreruperilor în aprovizionare, a apreciat la rândul său Kristina Church, analist Barclays Bank.