Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) atrage atenţia Parlamentului României şi Guvernului în legătură cu efectele pe termen scurt, mediu şi lung pe care le are decizia vicepreşedintelui ASF Sorin Mititelu de a "reorganiza" instituţia, pentru că nu a făcut altceva decât să elimine posibilitatea reală de supraveghere a companiilor de asigurări, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.
Conform sursei menţionate, COTAR l-a contestat de la început pe vicepreşedintele ASF Sorin Mititelu, având în vedere mai ales trecutul acestuia în relaţia cu asigurătorii. S-a dovedit că tot ceea ce a făcut, după ce Parlamentul l-a numit în funcţie, peste sectorul Asigurări, a fost doar în beneficiul firmelor de asigurări şi în detrimentul asiguraţilor. Acum, acelaşi Sorin Mititelu a eliminat orice posibilitate reală de supravedghere a pieţei de asigurări, prin aşa-zisa reformă a ASF.
"Reorganizarea ASF a fost doar o reducere de personal făcută în beneficiul aceloraşi firme de asigurări pe care le-a ajutat până acum, atât prin acţiune, cât şi prin nonacţiune - reducere ideală pentru aplicarea reţetei succesului, în beneficiul asigurătorilor: fără controale, fără amenzi, indiferent cât de evidentă a fost creşterea nejustificată a tarifelor RCA, chiar şi în perioada în care Guvernul a plafonat aceste tarife. Sorin Mititelu a făcut totul pentru a favoriza firmele de asigurări, iar cazuri precum Euroins sau City Insurance s-ar putea repeta, fără intervenţia din partea ASF", anunţă oficialii C.O.T.A.R. în comunicat.
Iată ce a însemnat această "reorganizare": pe de o parte au fost eliminaţi angajaţii care se ocupau de controlul firmelor de asigurări, pe de altă parte au fost numiţi în funcţii de conducere oameni "de casă", la rândul lor imposibil de verificat.
Posturile de conducere ocupate în ASF prin numire şi nu prin concurs nu sunt doar simple sinecuri pentru apropiaţii celor care au votat actuala conducere a Autorităţii, ci sunt cei care garantează beneficiile pe care le primesc firmele de asigurări, prin lipsa controalelor sau a sancţiunilor. Iar Mititelu a eliminat atribuţiile de control ale altor angajaţi care ar fi putut garanta că piaţa de asigurări este supravegheată. Totul s-a făcut până la jumătatea anului trecut.
Mai exact, până pe 30 iunie 2024, supravegherea asigurătorilor din punct de vedere prudenţial şi al conduitei era realizată de patru servicii de specialitate, cu 31 de salariatâţi, dar prin "reorganizare" s-au eliminat peste două treimi din totalul angajaţilor, aceeaşi muncă fiind făcută în continuare doar cu 10 angajaţi. În acest fel, cei rămaşi să lucreze de trei ori mai mult sunt supraîncărcaţi cu sarcini mult mai mari decât în mod normal, astfel încât să nu poată avea timp să verifice companiile de asigurări.
Pentru a se asigura că-i supraîncarcă suficient cât să nu poată face verificări reale, Sorin Mititelu a mai adăugat o cerinţă: să nu mai verifice în integralitate o singură companie de asigurări, ci fiecare angajat care are aceste atribuţii să verifice simultan mai mulţi asigurători. Astfel, fiind obligaţi să verifice 3 sau 4 companii de asigurări, niciun angajat nu va putea face controalele corect, deci nu se vor găsi nereguli şi nu se vor aplica sancţiuni.
Cel mai important aspect, în această "reorganizare" a ASF în beneficiul firmelor de asigurări este că în lipsa supravegherii se pot repeta oricând situaţiile care au dus, în ultimii ani, la falimentele firmelor Astra, Carpatica, City Insurance şi Euroins. Ultimele două falimente au aruncat efectiv în haos piaţa asigurărilor RCA şi situaţia a condus la creşterile aberante ale preţurilor poliţelor RCA pentru care pare să nu mai existe nicio soluţie.
"Cerem Parlamentului şi Guvernului României să facă o schimbare în conducerea ASF, pentru a salva România de un nou dezastru pe care l-ar putea produce un nou faliment!", mai anunţă oficialii C.O.T.A.R. în comunicat.
Opinia Cititorului