Forţa reţelelor de socializare este unanim recunoscută. Chiar dacă au existat numeroase dezbateri şi încercări de stopare a fenomenului "fake news", reţelele pot fi manipulate în continuare în interesul unor actori politici. Pe de altă parte, chiar şi fără manipulări, reţele pot fi folosite politic în mod onest. Un director al Facebook care a susţinut campania electorală a lui Hillary Clinton din 2016 a spus colegilor săi, într-un memo intern de luna trecută, că platforma de socializare ar putea fi responsabilă de realegerea preşedintelui Donald Trump în 2020.
În memo, vicepreşedintele Facebook Andrew Bosworth a scris că utilizarea de către Trump a instrumentelor de publicitate ale platformei a dus la câştigarea alegerilor prezidenţiale. El a adăugat că platforma de publicitate politică a companiei "ar putea foarte bine să ducă la acelaşi rezultat" în acest an. "Ca liberal dedicat vreau cu disperare să mă folosesc de orice mijloc pe care îl am la dispoziţie pentru a evita acelaşi rezultat", a scris Bosworth în memo. Acesta şi-a prezentat însă obiecţiile faţă de orice tentativă teoretică de intervenţie. "Oricât ar fi de tentant de a folosi instrumentele pe care le avem la dispoziţie pentru a schimba rezultatul, sunt sigur că nu trebuie să facem niciodată acest lucru, pentru că am deveni ceea ce ne temem", a arătat Bosworth. Conform news.ro, publicaţia The New York Times a scris prima oară despre acest memo. La scurt timp, Bosworth a publicat memo-ul pe pagina sa publică de Facebook, precizând că "nu a fost scris pentru public". Bosworth, un vechi director al Facebook şi un om de încredere al directorului general Mark Zuckerberg, s-a folosit de memo pentru a respinge existenţa bulelor de filtrare (un "mit" care distrage atenţia de la problema reală a polarizării), a explica de ce Facebook este mai mult ca zahărul decât nicotina ("este benefică prin moderaţie") şi a oferi analiza sa privind impactul real al platformei asupra alegerilor din 2016. "A fost Facebook responsabilă de alegerea lui Donald Trump? Cred că răspunsul este da, dar nu din motivele la care s-ar gândi cineva. Nu a fost ales datorită Rusiei, a dezinformării sau datorită Cambridge Analytica. A fost ales pentru că a condus cea mai bună campanie de publicitate digitală pe care am văzut-o. Punct". Bosworth a spus că Trump şi Brad Parscale, directorul digital pentru campania din 2016 a lui Trump, care este acum director pentru campania din 2020, au făcut "o treabă incredibilă".
"Nu au făcut dezinformări sau farse. Nu au făcut microtargeting şi nu au afirmat lucruri diferite pentru oameni diferiţi. S-au folosit de instrumentele pe care le avem pentru a arăta lucrul potrivit pentru fiecare persoană", a scris directorul.
El a avut cuvinte aspre pentru firma britanică de analiză a datelor aflată în centrul celui mai mare scandal în care a fost implicată Facebook. Bosworth a descris Cambridge Analytica ca fiind "un noneveniment" şi i-a descris pe cei aflaţi în spatele companiei de consultanţă drept "agenţi de vânzări alunecoşi ca un şarpe". "Când Trump a câştigat, Cambridge Analytica a încercat să îşi asume meritul. M-am bucurat atunci când directorul de campanie al lui Trump Brad Parscale i-a criticat pentru acest fapt", a mai scris Bosworth. Faţă de celelalte efecte ale Facebook asupra societăţii, Bosworth a recunoscut că polarizarea politică este o problemă care trebuie rezolvată de companie. El a sugerat totuşi că algoritmii pentru conţinut ai Facebook funcţionează aşa cum au fost proiectaţi, oferind utilizatorilor exact ceea ce doresc. Bosworth a cerut totodată colegilor săi să nu respingă feedback-ul, în special în problemele expuse de media.