RetuRO Sistem Garanţie-Returnare S.A., administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR), anunţă operatorii economici care produc sau comercializează produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje primare nereutilizabile din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 litri şi 3 litri, că mai au la dispoziţie două săptămâni ca să-şi îndeplinească obligaţia legală de înregistrare în baza de date a Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR), până pe data de 28 februarie 2023.
Potrivit sursei citate, înregistrarea se face online pe site-ul www.returosgr.ro al administratorului SGR şi este o obligaţie legală, conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021. Neîndeplinirea obligaţiei legale de înregistrare în baza de date a SGR până la termenul stabilit prin legislaţie se sancţionează cu amenzi de până la 40.000 de lei sau suspendarea temporară a activităţii, până la înregistrarea acestora.
Companiile vizate să se înregistreze sunt, fără excepţii, producătorii şi importatorii de băuturi dar şi companiile care comercializează băuturi către consumatorii finali, inclusiv magazinele online, operatorii care vând prin intermediul automatelor, industria HoReCa dar şi cei care comercializează aceste produse ca şi gamă complementară (ex. librării, magazine de electrocasnice şi electronice etc).
Este considerat producător sau importator în scopul SGR orice persoană juridică care produce sau importă sau achiziţionează intracomunitar produse SGR şi le introduce pe piaţa din România, subliniază sursa citată.
Este important de subliniat faptul că distribuitorii care achiziţionează produse ambalate în ambalaje SGR de la producători cu sediul în România nu trebuie să se înregistreze în platforma SGR, această obligaţie revenind operatorului economic ce pune pe piaţa românească acel produs. În schimb, dacă operatorii economici achiziţionează produse ambalate în ambalaje SGR de la producători din alte ţări, aceştia au obligaţia legală să se înregistreze în SGR.
Pentru înregistrare, producătorii şi importatorii pot accesa link-ul: https://portal.returosgr.ro şi pot consulta ghidul de înregistrare disponibil la adresa: www.returosgr.ro/info-producatori.
Este considerat comerciant în scopul SGR orice persoană juridică ce desfăşoară activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali, inclusiv activităţi din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unităţi care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi.
Comercianţii se pot înregistra accesând link-ul: https://portal.returosgr.ro. Ghidul de înregistrare poate fi consultat la adresa www.returosgr.ro/info-comercianti.
Procedura de înregistrare este una simplă:
·Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei şi datele de contact ale persoanei desemnate în relaţia cu administratorul SGR.
·Pentru a se putea finaliza procedura de înregistrare, după activarea contului, persoana desemnată în relaţia cu administratorul SGR va completa toate informaţiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale.
·După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR - completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată, tot prin intermediul portalului RetuRO.
Ulterior înregistrării, se va trece la următoarea etapă, semnarea contractului cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A.
RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. oferă pe toată perioada înscrierii asistenţă prin call center, la numărul de telefon: 021 207 00 09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 - 18:00, cu excepţia sărbătorilor legale.
Toate aspectele cu privire la operaţionalizarea şi implementarea sistemului vor fi stabilite ulterior procedurii de înregistrare şi se vor comunica către producători, importatori şi comercianţi.
Comercianţii de băuturi în ambalaje primare nereutilizabile trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor şi să returneze garanţia către consumatori, după data la care sistemul va începe să funcţioneze.
Există diferite moduri în care comercianţii îşi pot îndeplini obligativitatea legală de organizare a punctelor de returnare, în funcţie de volumul de ambalaje ce va fi returnat. Aceştia pot opta, în cadrul structurilor de vânzare pe care le operează, pentru preluarea manuală sau preluarea cu ajutorul RVM-urilor (sisteme automate de preluare).
Comercianţii care au o suprafaţă a structurii de vânzare mai mică de 200 mp, în afară de modalitatea organizării propriului punct de returnare, au posibilitatea să opteze pentru îndeplinirea obligaţiei legale de organizare a punctelor de returnare prin asociere cu alţi comercianţi care au structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp, sau prin acord de parteneriat cu unităţile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, subliniază sursa citată.
Conform Hotărârii de Guvern 1074/2021, în cadrul punctelor de returnare comercianţii trebuie să accepte toate ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achiziţionat produsul ambalat şi fără a condiţiona acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal.
Pentru acoperirea costurilor de gestionare a ambalajelor în punctele de returnare, va exista un tarif de gestionare care se va achita operatorilor punctelor de returnare pentru ambalajele preluate, de către administratorul SGR, şi care va fi stabilit de RetuRO SGR în conformitate cu prevederile unei metodologii ce va fi emise de catre Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
Înregistrarea este o etapă preliminară intrării în funcţiune a Sistemului de Garanţie-Returnare la nivel naţional, la data de 30 noiembrie anul acesta.
Începând cu această dată, consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele de unică folosinţă din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi. SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanţie de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.
Sistemul Garanţie-Returnare este conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosinţă în vederea reciclării şi reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de economie circulară din România. Acesta este administrat de compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. desemnată în acest sens prin Hotărâre de Guvern, se menţionează în comunicat.