China a cheltuit 230,8 miliarde de dolari în mai mult de un deceniu pentru a-şi dezvolta industria de maşini electrice, potrivit unei analize publicate joi de Centrul de Studii Strategice şi Internaţionale din SUA, transmite Reuters.
Amploarea sprijinului guvernamental reprezintă 18,8% din vânzările totale de maşini electrice între 2009 şi 2023, a declarat Scott Kennedy, directorul pentru afaceri şi economie chineză la CSIS.
El a observat că raportul dintre aceste cheltuieli şi vânzările de vehicule electrice a scăzut de la peste 40% în anii anteriori anului 2017, la puţin peste 11% în 2023.
Informaţiile survin în timp ce UE intenţionează să impună tarife la importurile de maşini electrice chinezeşti, pentru utilizarea subvenţiilor în producţia acestora.
Luna trecută, SUA au anunţat că vor creşte tarifele la importurile de vehicule electrice chinezeşti la 100%.
Kennedy a subliniat că sprijinul Beijingului pentru maşinile electrice a inclus politici non-monetare care au favorizat producătorii auto autohtoni în detrimentul celor străini. Dar el a remarcat, de asemenea, că SUA nu au creat condiţii la fel de atractive ca şi China pentru dezvoltarea propriei industrii de maşini electrice.
"Există câteva excepţii, dar, în general, producătorii de automobile şi guvernele occidentale au pierdut timpul şi nu au fost suficient de agresivi", a spus el, potrivit Reuters.
Kennedy a prezentat şapte iniţiative politice, într-un raport în urmă cu patru ani, despre potenţialele tensiuni comerciale din cauza maşinilor electrice chinezeşti.
Subvenţiile guvernamentale nu au mers neapărat direct în dezvoltarea maşinilor. În primii ani ai dezvoltării vehiculelor electrice din China, Ministerul Finanţelor a declarat că a descoperit că cel puţin cinci companii au înşelat guvernul cu peste 1 miliard de yuani (140 de milioane de dolari).
Vehiculele fabricate în China au beneficiat, de asemenea, de pe urma pătrunderii din ce în ce mai mari a maşinilor electrice în ţară, reducând piaţa, cândva profitabilă, a vehiculelor alimentate cu combustibili convenţionali pentru producătorii auto străini.
Concurenţa este atât de acerbă încât analiştii Bank of America au declarat săptămâna aceasta că marii producători auto americani ar trebui să părăsească China şi să-şi concentreze resursele în altă parte.
"Analiştii auto independenţi şi producătorii auto occidentali cu care am vorbit sunt toţi de acord că producătorii chinezi de EV şi producătorii de baterii au făcut progrese extraordinare şi trebuie luaţi în serios", a spus Kennedy. Dar el a subliniat că sprijinul guvernamental extins şi creşterea pieţei pentru companiile chineze de vehicule electrice încă nu au crescut semnificativ profiturile, scrie Reuters.
"Într-o economie de piaţă care funcţionează bine", a spus el, "firmele şi-ar evalua cu mai multă atenţie investiţiile în noi capacităţi, iar apariţia unui decalaj atât de puternic între cerere şi ofertă ar duce probabil la consolidarea industriei".
Profitul net pe maşină al BYD a scăzut în ultimele 12 luni la echivalentul a 739 USD, conform analizei CLSA din primul trimestru. Cel al Tesla a scăzut la 2.919 USD, arată datele.
Industria vehiculelor electrice s-a confruntat în ultimul an cu un război intens al preţurilor, companiile auto fie reducând preţurile, fie lansând linii de produse la preţuri mai mici.
Startupul chinezesc de maşini electrice Nio, care încă operează cu pierderi, a declarat luna trecută că se aşteaptă ca aproximativ 10 producători auto să piardă pe piaţa din China, lăsând 20 până la 30 de jucători.
SUA şi-au sporit eforturile pentru a sprijini maşinile electrice. Legea de reducere a inflaţiei, semnată în august 2022, a alocat 370 de miliarde de dolari pentru promovarea tehnologiilor curate.
Kennedy a subliniat că legislaţia americană oferă un credit de 7.500 USD pentru achiziţiile de maşini electrice eligibile. Aceasta este în contrast cu suportul mediu chinezesc pe achiziţie de maşini electrice de 4.600 de dolari în 2023 - care este în scădere de la 13.860 de dolari în 2018, mai scrie Reuters.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.06.2024, 12:03)
S-au pacalit .Cimpuri intregi zeci de mii de hectare unde masinile electrice stau gramada .Nu le cumpara nimeni la fel ca si milioanele de apartamente ce se degradeaza in timp .
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.06.2024, 13:16)
suna cam ca si casa poporului a lui Ceasca, pe la sfarsit
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.06.2024, 13:22)
ani de zile tot "ctitorii", dar spre sfarsit, cand s-a umplut tara de ctitorii(si da unele au fost utile, le avem si azi), incepi sa cam arunci banii pe fereastra. asa mi se pare China azi. au umplut tara de betoane zgarie nori autstrazi, aeroporturi moderne, porturi etc, totul pe baza muncii populatiei numeroase, disciplinate, modeste si harnice, in lohn pt companii din vest, si acum tot ce fac are o utilitate finaciara tot mai scazuta, gen inca un oras gol, inca un milion de masini pe stoc etc. ceasca reloaded asa ii vad. un pic mai destepti ca ceasca, ca au dat voie la ceva proprietate privata, si un pic mai multa liberatate.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.06.2024, 14:33)
bani aruncati la gunoi
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.06.2024, 16:08)
Asta se intampla daca sta prea mult "ctitorul" in fruntea tarii.
Nu prea mai intelegi ce se intampla.