SAS a declarat miercuri că a ieşit din procedura de faliment din SUA, directorul general al companiei aeriene scandinave salutând "o nouă eră", cu un bilanţ mai puternic şi proprietari noi, între care Air France-KLM, transmite Reuters.
Compania cu sediul în Suedia a restructurat datorii de peste 2 miliarde de dolari, şi-a ajustat flota şi s-a retras de la bursă, într-un proces care a şters participaţiile celor peste 250.000 de foşti proprietari ai săi.
"Aceasta este cu adevărat o nouă eră pentru SAS, cu o poziţie mult mai puternică, datorii mai mici şi costuri mai mici", a declarat directorul general al SAS, Anko van der Werff, adăugând că compania aeriană a înregistrat o performanţă operaţională puternică în ultimul sezon de vară.
SAS a declarat că reducerile continue de costuri au ajutat compania să înregistreze în iunie cea mai mare profitabilitate lunară obţinută vreodată şi că vede oportunităţi pe o piaţă în creştere, fără a oferi detalii suplimentare despre câştiguri.
"Acum, trebuie să privim înainte şi să finalizăm transformarea pe care am început-o", a spus van der Werff.
SAS a solicitatprotecţie împotriva falimentului în iulie 2022, după ani de luptă cu costuri ridicate şi cerere scăzută, ceea ce a condus la un plan aprobat de instanţă prin care Air France-KLM, fondul speculativ Castlelake, managerul de investiţii Lind Invest şi guvernul danez să devină noii săi proprietari.
SAS estimase iniţial că procesul va dura între nouă şi 12 luni, dar acesta a fost revizuit de mai multe ori.
Air France-KLM va deţine iniţial o participaţie de 19,9% la SAS, sporind amprenta grupului franco-olandez în Suedia, Danemarca şi Norvegia.
Air France-KLM ar putea să-şi majoreze pachetul şi să devină acţionar majoritar după cel puţin doi ani, sub rezerva condiţiilor de reglementare şi a performanţei financiare.
SAS îşi va schimba programul de fidelizare a clienţilor luna viitoare la SkyTeam, al cărui membru principal este Air France-KLM, de la Star Alliance, care include Lufthansa şi United Airlines.
Clienţii SAS, Air France şi KLM vor avea acum un număr mai mare de destinaţii prin partajare de cod", a declarat CEO-ul Air France-KLM, Benjamin Smith, într-un comunicat.
SAS a declarat că iese din procedurile judiciare cu o investiţie totală de 1,2 miliarde de dolari, cuprinzând 475 de milioane de dolari în acţiuni noi necotate şi 725 de milioane de dolari în datorii convertibile garantate.
Rivalul regional Norwegian Air a suferit o restructurare similară din 2020 până în 2021, revenind cu o flotă redusă şi datorii mai mici.
Marţi, SAS a încheiat un acord salarial cu personalul de cabină din Norvegia, punând capăt unei greve pentru salarii şi condiţii de muncă, despre care a spus că va ajuta operaţiunile.