Cotaţia futures a cuprului a scăzut ieri, pe pieţele externe, ca urmare a revenirii temerilor legate de încetinirea creşterii economiei Chinei. Impactul evoluţiei Chinei a fost observat ieri, din nou, când Germania, cea mai mare economie europeană, a anunţat scăderea exporturilor sale cu 5,2% în luna august (cel mai mare declin de la izbucnirea crizei financiare, în 2009).
Preţul cuprului cu livrare în decembrie era de 2,32 dolari livra (o livră = aproape 500 de grame) ieri, la ora 08.48, pe piaţa din New York, în scădere cu 1,6% faţă de sesiunea bursieră precedentă. La Londra (LME), cotaţia cuprului cu livrare peste trei luni a fost de 5.130,50 dolari tona ieri dimineaţă, la ora 09.52, în scădere cu 1,1% faţă de ziua anterioară.
Analiştii arată că este posibil ca preţul cuprului să se mai redreseze odată cu scăderea stocurilor de profil şi reducerea producţiei minelor.
Stocurile de cupru monitorizate de LME au ajuns la nivelul minim al ultimelor şase luni: 305.475 tone, fiind cu aproape 18% mai mici decât în august, când au atins un vârf.
Analiştii "Pan Pacific Copper" din Japonia estimează că preţul cuprului va urca la 6.000 de dolari tona în 18 luni, pe fondul scăderii producţiei globale, respectiv al creşterii cererii din Asia.
"Preţul cuprului se va situa, anul acesta, între nivelul actual şi 5.500 de dolari tona", estimează preşedintele "Pan Pacific", Yoshihiro Nishiyama.
Pentru anul fiscal ce se va încheia în martie, însă, compania estimează un preţ mediu de 6.000 de dolari tona, iar pentru anul următor, de 6.700 de dolari tona.
Potrivit analiştilor "Goldman Sachs Group" Inc., preţul cuprului va fi de 4.800 de dolari tona la finele anului curent, respectiv de 4.500 de dolari la sfârşitul lui 2016. Aceştia menţionează că avansul cererii de cupru va fi nesemnificativ în China, anul acesta.
China generează peste 40% din cererea globală de cupru.
Gigantul minier elveţian "Glencore" a anunţat, săptămâna aceasta, că închide mina de platină Eland, din Africa de Sud, şi elimină 818 posturi, din cauza scăderii preţurilor, dar şi a condiţiilor dificile de operare.