PlanRadar a realizat un nou proiect de cercetare, care analizează nivelul existent de digitalizare în sectorul construcţiilor şi imobiliar, precum şi perspectivele sale de creştere în următorii trei ani.
Raportul analizează răspunsurile oferite de peste 1300 de profesionişti din industrie, din 15 ţări: Australia, Austria, Brazilia, Croaţia, Republica Cehă, Franţa, Germania, Ungaria, Italia, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Spania şi Marea Britanie.
Principalele teme ale raportului analizează natura evolutivă a investiţiilor în tehnologia construcţiilor şi imobiliară şi perspectivele pentru digitalizare, în fiecare dintre ţările studiate.
97% dintre profesionişti se aşteaptă, în următorii trei ani, la investiţii sporite în digitalizare în cadrul companiilor lor, deşi, o mare parte dintre respondenţi spun că nu au observat recent o creştere a investiţiilor în robotică (82%), imprimare 3D (80%), inteligenţă artificială (75%), realitate virtuală (72%) sau BIM (41%)
Germania, Brazilia şi Italia estimează o creştere a investiţiilor între 11% şi 30%
Australia, Ungaria şi România estimează o creştere a investiţiilor în digitalizare peste 31%
Cele mai mari investiţii tehnologice viitoare sunt alocate programelor de software de management al proiectelor de construcţii
77% dintre respondenţi se aşteaptă la o creştere a investiţiilor de către companiile lor), în soluţii digitale, pentru o mai mare eficienţă energetică şi energie regenerabilă (68%) şi în BIM (66%).
95% dintre respondenţi consideră că utilizarea software-urilor a dus la o reducere a costurilor în proiectele lor între 5% - 30 %.
In acelaşi timp, 8 din cele 15 ţări chestionate consideră că viziunea excesiv de tradiţională a părţilor interesate este principalul obstacol în calea implementării noilor tehnologii în companii. Astfel, 77% dintre respondenţi consideră că implementarea noilor tehnologii în echipele lor sau în compania lor este dificilă.
Digitalizarea în ultimii ani
În ciuda faptului că experţii insistă asupra necesităţii digitalizării industriei, pentru a fi mai eficienţi, vedem în continuare procente mari de companii care susţin că nu au investit în ultimii 3 ani în tehnologii precum robotică (82%), imprimare 3D (80%), inteligenţă artificială (74%), realitate virtuală (72%) sau BIM (41%).
Domeniile în care se remarcă cea mai mare investiţie, din ultimii trei ani, sunt, în special, soluţiile digitale pentru eficienţă energetică şi energie regenerabilă (26% dintre respondenţi raportează o investiţie mare) şi software de management de proiect (19%).
Cu toate acestea, 26% dintre respondenţi spun că nu au observat nicio investiţie în compania lor, în ceea ce priveşte software-urile de management al proiectelor, şi 34%, în ceea ce priveşte măsurile digitale pentru eficienţă energetică şi energie regenerabilă.
Pe de altă parte, peste 65% dintre profesionişti consideră că nu a existat o creştere a numărului de profiluri digitale, în companiile lor, în ultimii ani (pentru această cifră am luat în considerare doar acei respondenţi care au putut răspunde la această întrebare pentru că au o perspectivă suficientă asupra strategiei de angajare a companiei lor). Majoritatea respondenţilor care au observat o creştere a numărului acestor profiluri estimează că este o creştere mai mică de 5%.
Provocări în implementarea tehnologiilor noi
Pentru a înţelege mai bine situaţia actuală privind digitalizarea în construcţii, am întrebat profesioniştii din sector despre nivelul de dificultate în ceea ce priveşte introducerea noilor tehnologii în echipele sau companiile lor.
77% dintre profesioniştii din industrie chestionaţi, din toate ţările, consideră introducerea de noi tehnologii în echipele şi/sau compania lor ca fiind dificilă (53%) sau foarte dificilă (24%).
Se remarcă Brazilia (36%), Ungaria (40%) şi Serbia (38%), unde procentul respondenţilor care consideră că este "foarte dificil" depăşeşte 35%. În schimb, Germania (27%), Austria (36%), Marea Britanie (27%) şi Republica Cehă (28%) sunt mai optimiste, aproximativ 29% dintre respondenţi considerând că procesul este uşor sau foarte uşor.
Majoritatea ţărilor chestionate consideră viziunea tradiţională a părţilor interesate drept una dintre principalele provocări în introducerea tehnologiilor noi.
8 dintre cele 15 ţări chestionate (Brazilia, Republica Cehă, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Spania şi Marea Britanie) consideră că viziunea tradiţională excesivă a diferiţilor actori, dintr-un proiect de construcţii, este principalul obstacol, care încetineşte introducerea şi investiţiile în tehnologii noi. Pentru 12 din cele 15 ţări, aceasta este printre prima sau a doua cea mai mare provocare pentru digitalizarea companiilor lor.
Dacă analizăm percepţiile la nivel local, merită evidenţiate opiniile din Croaţia (24%), Ungaria (11%), Polonia (14%), România (13%) şi Serbia (15%), care prezintă valori mai mari ale vocilor care consideră că lipsa reglementărilor guvernamentale, care motivează schimbarea în industrie, este un obstacol major. În Australia, Ungaria şi Marea Britanie, principalul factor evidenţiat a fost nivelul prea ridicat al costurilor de implementare a tehnologiei.