România îşi aliniază legislaţia privind raportarea publică pentru fiecare ţară în parte (Public CbCR) la directiva UE

A.C.
Comunicate de presă / 21 iulie 2023

România îşi aliniază legislaţia privind raportarea publică pentru fiecare ţară în parte (Public CbCR) la directiva UE

România este prima ţară din UE care a transpus în legislaţia naţională, din 1 septembrie 2022, prevederile Directivei (UE) 2021/2101 privind raportarea publică pentru fiecare ţară în parte, prin Ordinul nr. 2048.

Raportarea publică CbCR are scopul de a permite publicului să evalueze măsura în care grupurile multinaţionale se angajează să se asigure că profiturile sunt plătite acolo unde este generată o valoare economică reală.

"Transparenţa fiscală a devenit fundamentul încrederii publice în corectitudinea sistemelor fiscale. Având ca scop sporirea transparenţei publice şi combaterea practicilor fiscale dăunătoare, raportarea publică CbCR va funcţiona în paralel cu obligaţiile CbCR nepublice, ceea ce înseamnă că societăţile vor continua să depună informaţii fiscale de grup autorităţilor fiscale locale.", a menţionat Edwin Warmerdam, Partner, Head of Tax, Mazars în România.

Cu toate că autorităţile fiscale din întreaga lume pot folosi, în linii mari, date similare din raportarea nepublică (non-public CbCR), raportarea publică CbCR este concepută pentru a stimula dialogul public privind transparenţa şi responsabilitatea corporativă.

Momentul introducerii raportării publice CbCR coincide cu un climat economic volatil, marcat de incertitudine, de întreruperi ale lanţului de aprovizionare şi de o presiune tot mai mare asupra guvernelor pentru a creşte veniturile impozabile.

În acest context, publicul se aşteaptă ca grupurile multinaţionale să respecte factorii de mediu, sociali şi de guvernanţă (ESG), fiscalitatea având un rol central în ceea ce priveşte impactul social al grupurilor în comunităţile locale.

Implementarea timpurie a raportării publice CbCR în România a generat o atenţie şi un interes considerabil la nivelul grupurilor multinaţionale cu operaţiuni în ţară.

În primul rând, legiuitorii români au optat pentru o intrare în vigoare mai rapidă a normelor, respectiv începând cu 1 ianuarie 2023, în timp ce alte state membre din UE au pus în aplicare sau au avut în vedere să pună în aplicare obligaţiile raportării începând cu 21 iunie 2024.

În al doilea rând, în contrast cu prevederile Directivei (UE) 2021/2101, legislaţia iniţială privind raportarea publică CbCR din România a stabilit, de asemenea, obligaţii de publicare pentru filialele româneşti care fac parte din grupuri multinaţionale controlate de o societate-mamă finală cu sediul în UE.

"La aproape un an de la implementarea iniţială, legislaţia românească a fost aliniată cu prevederile Directivei (UE) 2021/2101, în sensul că filialele de dimensiuni mijlocii şi mari din România, care sunt controlate de grupuri multinaţionale cu o societate-mamă finală cu sediul în UE, nu mai sunt supuse obligaţiilor de raportare publică CbCR în România. Cu alte cuvinte, obligaţia de publicare revine numai societăţii-mamă din UE.", a menţionat Liviu Gheorghiu, Tax Director, Mazars în România.

Prin urmare, numai filialele româneşti de dimensiuni mijlocii şi mari, controlate de o societate-mamă finală care nu este guvernată de legislaţia unui stat membru al UE, şi cu veniturile consolidate ale grupului care au depăşit în ultimii doi ani financiari consecutivi 3.700.000.000 de lei (aproximativ 750 de milioane de euro), sunt supuse obligaţiilor publice CbCR în România.

În cazul în care societatea-mamă finală este stabilită într-un stat terţ, obligaţia de a publica raportul poate fi îndeplinită de orice entitate afiliată din cadrul grupului stabilită într-un stat membru.

"În ambele cazuri, grupurile multinaţionale cu o societate-mamă din afara UE, care operează filiale de dimensiuni mijlocii şi mari din România, vor trebui să respecte termenul de publicare în România până la 31 decembrie 2024, pentru un exerciţiu financiar calendaristic de raportare.", a menţionat Adrian Mutea, Tax Manager, Mazars în România.

Mazars este un parteneriat internaţional integrat, specializat în audit, contabilitate, consultanţă, servicii fiscale şi juridice. Cu filiale în peste 95 de ţări şi teritorii din întreaga lume.

În România, Mazars are o experienţă de peste 28 de ani în audit, consultanţă fiscală şi financiară, externalizare şi sustenabilitate.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb