România a importat aproximativ 520.000 de autoturisme second hand, în 2017, din care peste 70% sunt cu motorizare diesel poluantă, în timp ce vârsta medie a acestora a crescut la 11,5 ani, de la aproximativ 9 ani, în perioada 2015 - 2016, reiese dintr-o analiză de specialitate realizată de Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) şi Asociaţia 2Celsius.
"Nivelul poluării aerului în România e unul dintre cele mai grave din Europa. El cauzează anual peste 22.500 de decese premature, dintre care aproape 1.900 sunt direct imputabile emisiilor de NO210. Comisia Europeană dă în judecată România la Curtea Europeană de Justiţie pentru că nu a reuşit să atingă limitele de emisii pentru 2010 la particulele cancerigene din aglomeraţia Bucureştiului. Exportul de vehicule foarte poluante către România este inacceptabil, având în vedere că nivelul poluării aerului este deja foarte ridicat", notează realizatorii studiului, confrom Agerpres.
Potrivit sursei citate, cota de peste 70% autoturisme rulate diesel importate în România depăşeşte procentul din ţări precum Bulgaria (cu o pondere de o treime în total vânzări autoturisme second hand) şi Polonia (40%).
De asemenea, mai mult de 80% dintre diesel-uri au fost produse înainte de anul 2011, adică înainte de intrarea în vigoare a standardelor Euro 5 pentru toate autoturismele şi care necesitau filtre de particule diesel (DPF).
"Asta înseamnă că marea majoritate a acestor autoturisme importate nu sunt echipate cu DPF standard şi, prin urmare, emit particule fine periculoase", care duc la cancer, iar "particulele fine sunt deja o problemă serioasă în România".