Rottaprint arată că brandurile îşi concentrează eforturile pe reducerea costurilor, în contextul creşterii preţurilor pentru materiile prime şi utilităţi. Astfel, printre domeniile care şi-au diminuat producţia de etichete şi ambalaje în primul trimestru se numără industriile cărnii şi a laptelui, dar şi producătorii de alimente care nu sunt de bază, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Pe de altă parte, un trend ascendent vine din zona de retail modern, care plusează pe categoria de marcă privată, arată informaţiile Rottaprint.
"În faţa policrizei actuale, marcată de pandemie, criza de materii prime, efectele conflictului din Ucraina şi creşterea preţurilor la utilităţi şi materii prime, brandurile privesc cu prudenţă către viitor, încearcă să găsească un echilibru şi să se adapteze din mers tendinţelor. Puterea de cumpărare a românilor a scăzut semnificativ, consumul s-a mutat către branduri mai accesibile, iar produsele care nu sunt absolut necesare s-au eliminat de pe lista de cumpărături. Automat, şi retailul modern a început să listeze la raft mărcile mai avantajoase ca preţ, începând cu mărcile proprii, unde s-a simţit o creştere, inclusiv la nivelul cererii de ambalaje şi etichete", a declarat Cristi Nechita-Rotta, Director General Rottaprint.
Tot pe fondul contextului actual, marcat de instabilitate, brandurile nu mai au o viziune pe termen lung când vine vorba de etichete şi ambalaje flexible, mizează pe prudenţă şi se adaptează din mers.
"Cert este că bugetele pentru lansări noi de produse au scăzut, traficul de cumpărători din retail este în scădere, iar comerţul online este tot mai prezent, aşa că inclusiv design-ul de ambalaj a trebuit să se adapteze e-commerce-ului. Şi un alt factor de avut în vedere sunt promoţiile, care au crescut ca număr în primul trimestru al anului cu peste 30%", explică Cristi Nechita-Rotta.
Un aspect care rămâne prezent în solicitările pentru soluţii de ambalare şi etichetare, cu atât mai mult din partea companiilor din industria alimentară şi retail, este impactul materialelor folosite asupra mediului.
Astfel, echipa Rottaprint a primit deja solicitări pentru modificarea anumitor reţete şi ambalaje pentru a respecta normele din domeniu, una dintre măsuri fiind utilizarea monomaterialului pentru întregul ambalaj, ce permite o reciclare eficientă.
Pe de altă parte, însă, spun specialiştii Rottaprint, sustenabilitatea în România implică un proces anevoios. Chiar dacă clienţii îşi doresc produse sustenabile, până când infrastructura nu va permite o preluare corespunzătoare a deşeurilor alimentare, proiectele de sustenabilitate se vor putea implementa până la un punct. În acest context, hypermarketurile au devenit mai proactive şi au început deja să implementeze sisteme de colectare a deşeurilor, respectiv campanii de comunicare pentru informarea publicului larg, se mai arată în comunicat.