• Interviu cu domnul Halil Kaymal, directorul general al societăţii
Reporter: Domnule director, în ce domeniu activează societatea pe care o conduceţi şi cum comentaţi evoluţia activităţii sale în anul 2004?
Halil Kaymal: "Rulmenţi" SA Bârlad îşi desfăşoară activitatea în domeniul producerii şi comercializării rulmenţilor, activitate din clasa CAEN 2914. Apreciez activitatea desfăşurată în anul 2004 ca fiind bună, atît timp cît ne-am realizat obiectivele propuse, chiar dacă au fost făcute eforturi deosebite, atît de patronat, cît şi de salariaţi.
Reporter: Care sînt produsele realizate şi comercializate de societate în prezent? Există produse noi asimilate în fabricaţie în ultimul an?
Halil Kaymal: "Rulmenţi" SA Bârlad are o tradiţie de peste 50 de ani în fabricarea rulmenţilor şi o ofertă de produse foarte diversificată, executată pe baza documentaţiei tehnice, care satisface cerinţele clieţilor. Oferta noastră cuprinde aproximativ 6250 tipuri de rulmenţi şi elemente de rulmenţi, în peste 16.500 variante constructive, re-prezentînd: rulmenţi radiali cu bile pe un rînd; rulmenţi axi-ali cu bile cu simplu şi dublu efect; rulmenţi axiali cu role cilindrice; rulmenţi radiali cu role cilindrice; rulmenţi radiali-oscilanţi cu role butoi pe două rîn-duri; rulmenţi speciali; elemente de rulmenţi. În domeniul cercetării-dezvoltării, se desfă-şoa-ră permanent o activitate inten-să privind asimilarea de noi tipuri de rulmenţi şi variante constructive. Pentru a satisface solicitările clienţilor, în anul 2004 au fost asimilate 226 produse noi, reprezentînd rulmenţi şi elemente de rulmenţi.
Reporter: Ce investiţii s-au făcut după anul 2000 pentru modernizarea şi retehnologizarea societăţii?
Halil Kaymal: După privatizarea societăţii în martie 2000, acţionarul principal, Kombassan Insaat Tarim VE Sanyii Isletmeleri Ticaret AS, Turcia, a acordat o atenţie deosebită modernizării şi retehnologizării în-tregii activităţi din societate. Aportul de capital realizat de acţionarul majoritar pînă în pre-zent este de 19.640.000 dolari, respectiv 3.550.000 dolari în anul 2000, 3.000.000 dolari în anul 2001, 1.500.000 dolari în anul 2002, 6.340.000 dolari în anul 2003, 5.250.000 dolari în anul 2004. Cele mai importante investiţii s-au făcut în maşini şi echipamente (9.283.000 dolari), clădiri şi construcţii (896.000 dolari), autovehicule şi alte mijloace de transport (188.000 dolari), protecţia mediului etc. Se observă că inves-tiţiile realizate au vizat, în primul rînd, înlocuirea sau modernizarea utilajelor şi a echipamentelor, atît pentru activitatea de producţie, cît şi pentru protecţia mediului.
Reporter: Ce investiţii se vor efectua în acest an şi în perspectivă?
Halil Kaymal: În anul 2005 sînt prevăzute investiţii de 26.700.000 dolari, reprezentînd următoarele obiective: achiziţi-o-narea unei centrale electrice în cogenerare, cu o putere de 12 MW energie electrică, avînd drept combustibil gazele naturale; realizarea investiţiilor cuprinzînd utilajele de producţie şi echipamentele necesare pentru desfăşurarea procesului de fabricaţie conform standardelor de calitate impuse de clienţii interni şi externi; realizarea inves-tiţiilor referitoare la protecţia me-diului, conform standardelor de calitate-mediu impuse de UE.
Reporter: Cît din producţia realizată se exportă, pe ce pie-ţe şi cum a evoluat acest indicator în ultimii ani?
Halil Kaymal: Piaţa externă este vitală pentru "Rulmenţi" SA Bârlad. În anul 2004, exportul a reprezentat o pondere de 81,6% din totalul cifrei de afaceri. Exportul s-a efectuat în 46 de ţări de pe toate continentele. Situaţia exporturilor pe zone geografice este următoarea: Europa are o pondere valorică de 63,9%, Orientul Mijlociu 13,2%, Asia 10,7, America 11,7%, iar alte zone deţin o ponde-re de 0,5%. În ultimii ani, exportul a evoluat astfel: 25.549.000 dolari în anul 2001 (74,1% din cifra de afaceri); 23.016.000 dolari în anul 2002 (74,3% din cifra de afaceri); 30.227.100 dolari în anul 2003 (79,4% din cifra de afaceri); 40.016.350 dolari în anul 2004 (81,6% din cifra de afaceri). Scă-derea livrărilor la export în anul 2002 sînt rezultatul crizei economice generată de evenimentele din septembrie 2001 din SUA.
Reporter: Cum este structurată producţia societăţii pe tipuri de produse şi care este ponderea acestora în veniturile totale?
Halil Kaymal: "Rulmenţi" SA Bârlad este în prezent dezvoltată şi structurată astfel încît să acopere, într-o proporţie cît mai mare, necesităţile impuse de producerea rulmenţilor. Sînt produse în firmă elementele de rulmenţi - inele, colivii şi role - şi se importă bilele şi garniturile. Producţia de rulmenţi şi elemen-te de rulmenţi reprezintă 96% în vînzările totale din anul 2004 şi cuprinde: rulmenţi radiali cu bile (7,8%); rulmenţi axiali cu role sau cu bile (3,7%); rulmenţi radiali cu role cilindrice (22,3%); rulmenţi radiali-os-ci-lanţi cu role butoi (49,1%); elemente de rulmenţi livrate ca atare (13,1%). De asemenea, producem SDV-uri necesare ac-tivităţii de bază şi efectuăm repararea şi modernizarea utilajelor proprii.
Reporter: Cum a evoluat piaţa internă pe segmentul dum-neavoastră de activitate, care sînt tendinţele acesteia şi ce soluţii folosiţi spre a vă face cunoscuţi?
Halil Kaymal: "Rulmenţi" SA Bârlad îşi desface produsele atît pe piaţa internă, cît şi pe cea externă. La nivelul pieţei interne, "Rulmenţi" SA Bârlad ocupă un segment exclusiv aferent nomenclatorului de produse propriu, în anul 2004 livrîndu-se la intern 18,4% din totalul vînzărilor. Livrările pe piaţa internă au evoluat astfel (în echivalent dolari): 8.944.000 dolari în anul 2001 (25,9% din cifra de afaceri); 7.945.000 dolari în anul 2002 (25,7% din cifra de afaceri); 7.843.100 dolari în anul 2003 (20,6% din cifra de afaceri); 9.029.000 dolari în anul 2004 (18,4% din cifra de afaceri). Pentru promovarea cît mai bună a rulmenţilor noştri folosim toate mijloacele specifice. În anul 2004 am participat la TIB cu stand propriu. Utilizăm pliante, postere, cataloage, CD-uri, reclame în cataloage, avem pagină Web. De asemenea, oferim mostre clienţilor şi alte materiale promoţionale. Ne prezentăm pe Internet, efectuăm vizite la clienţii actuali sau potenţiali. De două ori pe an, organizăm la sediul societă-ţii întîlniri cu toţi clienţii noştri, pentru a le prezenta noutăţile şi a le cunoaşte solicitările.
Reporter: Care sînt pricipalii furnizori de materii prime şi materiale? Dar principalii clienţi?
Halil Kaymal: Principalii noştri furnizori de materie pri-mă sînt firme româneşti şi străine, specializate pe producţia de oţeluri pentru rulmenţi, sîrmă, tablă şi bandă din tablă. Referitor la clienţi, putem spune că aceştia reprezintă aproape toate sectoarele industriale, vînzările fiind efectuate atît direct, la clien-ţii utilizatori finali, cît şi la comercianţi.
Reporter: Care sînt dificul-tă-ţile cu care se confruntă societatea, raportat la mediul economic intern?
Halil Kaymal: "Rulmenţi" SA Bârlad întîmpină aceleaşi dificultăţi ca orice societate de aceeaşi mărime, indiferent de profilul de activitate. Asemeni altor firme, ne confruntăm cu o fiscalitate împovărătoare, mă re-fer la contribuţiile calculate funcţie de drepturile salariale ale angajaţilor. Societatea are 3165 angajaţi cu salarii peste media pe ramura "Construcţii de maşini" şi este obligată să mai plătească încă 36-37% din fondul de salarii contribuţii la asigurări sociale, asigurări de sănătate, şomaj, fond de risc, etc. Nu este deloc simplu cînd cheltuielile în legătură cu personalul ajung la 29-30% din cifra de afaceri. Trebuie să precizez că "Rulmenţi" SA Bârlad nu înregistrează nici o datorie către stat, în anul 2004 fiind achitate integral şi datoriile acumulate înaintea privatizării. Dificultăţi înregistrăm şi din cauza creşterii accentuate în anul 2004 a pre-ţurilor la oţelul pentru rulmenţi, la energia electrică şi la gazul metan, creşteri care nu pot fi acoperite în aceeaşi mă-su-ră de creşteri ale preţurilor de livrare a rulmenţilor. O problemă general valabilă pentru exportatori o constitue fluctuaţia cursului de schimb al euro şi dolar. La o pondere de peste 80% export în totalul vînzărilor, veniturile societăţii sînt semnificativ diminuate. În condiţiile în care piaţa internă nu are capacitatea să absoarbă mai mult pentru a contracara diminuarea veniturilor în lei din export, creşterea cheltuielilor urmare a creşterii preţurilor la materiile prime şi la utilităţi diminuează şi mai mult profitabilitatea societăţii în anul 2005.
Reporter: Ce v-aţi propus prin BVC să realizaţi în acest an?
Halil Kaymal: Pentru anul 2005, ne-am propus realizarea unei cifre de afaceri de 65.000.000 dolari. Consiliul de Administraţie şi-a propus inten-sificarea acţiunilor de pă-trundere şi menţinere pe noi pieţe externe, luarea de măsuri prin care să fie cunoscută politica holdingului Kombassan în ceea ce priveşte consolidarea pe piaţa SUA a poziţiei rulmenţilor bârlădeni. De asemenea, este primordială aprovizionarea cu materii prime şi materiale, ritmică şi în tipo-dimensiunile necesare realizării producţiei conform comenzilor beneficiarilor ex-terni şi interni. Constituie o prioritate deosebită necesitatea realizării în cel mai scurt timp a tuturor investiţiilor care să conducă la creşterea productivităţii muncii, reducerea costurilor de producţie, respectiv la eficientizarea activităţii de fabricare a rulmenţilor.
Reporter: Vă mulţumesc!