Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Nonbancar (SAL-Fin) a înregistrat până în prezent 112 solicitări de soluţionare a unor litigii apărute între consumatori şi entităţile de pe piaţa financiară non-bancară, iar din totalul litigiilor, 66 de cereri au fost soluţionate, potrivit unui comunicat al Autorităţii de Supraveghere Financiară.
"Din totalul litigiilor, 66 de cereri au fost soluţionate, suma obţinută prin conciliere în favoarea consumatorilor fiind de peste 500.000 de lei. Conform statisticilor SAL-Fin, 25 de cereri se află în stadiul de conciliere, dintre care 11 sunt transmise la comerciant/conciliator, pentru 2 cereri s-au înregistrat renunţări, iar 19 au fost respinse. Cea mai mare parte a litigiilor înregistrate de SAL-Fin, respectiv 68,75% din total, sunt aferente pieţei RCA", potrivit comunicatului, citat de Agerpres.
Conform ASF, 11,60% din litigii sunt în domeniul asigurărilor generale, 11,60% se referă la asigurările facultative CASCO, 2,67% la asigurările obligatorii de locuinţe, 2,67% la pensiile Pilonul II şi III, 1,78% la asigurările de viaţă, iar 0,93% din litigii la piaţa de capital.
Cele mai frecvente litigii apar ca urmare a diferenţei mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună şi calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unităţile de service sau, în cazul celorlalte asigurări, prin raportare la sumele maximale prevăzute în contractele de asigurare.
De asemenea, un număr mare de litigii au la bază lipsa de comunicare transparentă a calculelor pe care asigurătorii le fac în stabilirea cuantumului daunelor, dar şi ca urmare a lipsei de comunicare cu consumatorii.
Conform ASF, cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor sunt: procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii - soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin. Un număr de 24 de litigii au fost soluţionate cu acest tip de procedură.
A doua este procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii în cadrul SAL-Fin ia sfârşit prin pronunţarea unei hotărâri de impunere. Hotărârile care nu sunt atacate în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu.
Un număr de 42 de litigii au fost soluţionate cu acest tip de procedură.
SAL-Fin a devenit operaţională începând cu data de 19 iulie 2016 şi are ca scop soluţionarea litigiilor ce pot apărea între consumatori şi entităţile supravegheate şi controlate de către ASF. Disputa este mediată de către unul dintre conciliatorii independenţi şi imparţiali înscrişi în Corpul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice, cu pregătire şi experienţă profesională atât în domeniul pieţelor financiare non-bancare, cât şi al soluţionării litigiilor pe căi alternative.
SAL-Fin reprezintă un instrument necesar în demersurile de întărire a stabilităţii pieţei financiare, de creştere a gradului de protecţie a drepturilor consumatorilor, completând astfel mecanismele de care aceştia dispun în rezolvarea litigiilor pe care le au cu entităţile reglementate de ASF.